شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی ایران آغاز به کار کرد

دبیر کمیته علمی شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی ایران در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، با تاکید بر رکودی که بر بازار سرمایه و طی سال‌های اخیر حاکم شده، تاکید کرد که دولت چهاردهم کار سختی پیش‌رو خواهد داشت اما با توجه به تعهد دولت جدید، به گفتمان و رفاه، امید است که با استفاده از نظر فعالان بازار سرمایه، روزهای خوبی پیش روی این بازار باشد.

به گزارش آرمان اقتصادی، شانزدهمین نمایشگاه بین‌الملی صنعت مالی ایران (بورس، بانک و بیمه) به عنوان بزرگترین و با سابقه‌ترین رویداد حوزه مالی، سرمایه‌گذاری و فناوری‌های مالی کشور طی دو دهه اخیر، از صبح امروز (جمعه ۱۹ مردادماه) در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد.

نمایشگاه بین‌الملی صنعت مالی ایران (بورس، بانک و بیمه) که در سال‌های اخیر، به یکی از مهم‌ترین و پر بازدیدترین رویدادهای اقتصادی منطقه خاورمیانه تبدیل شده است، در شانزدهمین دوره خود با ارائه کارگاه‌ها، سمینارها و نشست‌های تخصصی، نقش مهمی در ارتقای سطح دانش و آگاهی شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان ایفا خواهد کرد.

این دوره از نمایشگاه‌ مالی ایران، در بازه ۱۹ تا ۲۲ مرداد ماه، از ساعت هشت صبح تا ۱۵ در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران میزبان مخاطبان، کارشناسان و علاقمندان به حوزه به حوزه بورس، بانک و بیمه و سایر حوزه‌های اقتصاد است و معرفی قابلیت‌ها، دستاوردها و هم‌افزایی میان نهاده‌های مالی داخلی و خارجی برگزار از مهمترین اهداف این نمایشگاه معرفی شده است.

در ابتدای این مراسم افتتاحیه، در تشریح اهداف دنبال‌کننده این نمایشگاه، تاکید شد: ارائه آخرین دستاوردها و توانمندی‌های کشور در زمینه صنعت مالی، آشنایی شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی با آخرین تکنولوژی روز جهان در موضوع نمایشگاه، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، توسعه فرهنگ تعاملی به واسطه برقراری ارتباط مستقیم و جلب اعتماد عمومی، جمع‌آوری نقدینگی‌های سرگردان در جامع و سوق‌دهی به مسیرهای سازنده از طریق پس‌انداز در بانک‌ها، سرمایه‌گذاری در بورس و اعتماد به بیمه و امنیت حاصل از آن؛ توسعه مبادلات بازرگانی، فناوری مابین شرکت‌کنندگان از یک طرف و بازدیدکنندگان و شرکت کنندگان از طرف دیگر، آموزش در جهت ایجاد و توسعه کانال‌های ارتباط مالی بین بانک‌ها و سازمان سرمایه‌گذاری داخلی با طرف‌های خارجی، ارتقای کیفیت فعالیت بانکداری، بیمه و بورس در ارتباط با نحوه ارائه خدمات به مخاطبین، توسعه اشتغال از طریق توسعه صنایع و خدمات؛ آشنایی مدیران تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز کشور در بخش دولتی و خصوصی با توانمندی‌ها و دستاوردهای دست‌اندرکاران، انتقال اطلاعات و تکنولوژی‌های روز دنیا به واسطه برگزاری انواع کارگاه‌ها و همایش‌های علمی – بازرگانی در حوزه موضوع نمایشگاه و توسعه صنایع و خدمات موضوع نمایشگاه در حوزه‌های مکانیزه نمودن و استفاده از فن‌آوری‌های حوزه IT است.هلدینگ)، مؤسسات رتبه‌بندی، حسابرسی معتمد، خدمات مرتبط و استار تاپ‌ها؛ بیمه‌ها، کارگزاران بیمه، ارزیابان خسارت، خدمات مرتبط و استار تاپ‌ها؛ شرکت‌های خدمات فناوری اطلاعاتی، مؤسسات آموزشی، دانشگاه‌ها، انجمن‌ها، خدمات و تجهیزات فنی و مهندسی، ناشران بورس، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های بورس، نهادهای عمومی، نهادهای دولتی، نهادهای حاکمیتی و سایر نهادهای مالی از جمله مشارکت‌کنندگان شانزدهمین دوره نمایشگاه بین‌الملی صنعت مالی ایران هستند.

افزون بر این توسعه همکاری‌ها با شرکای تجاری و نیز بسترسازی در نمایشگاه از طریق پیاده‌سازی رهنمودهای اساتید و تصمیم سازان کشور در غالب تشکیل شورای سیاستگذاری، ارائه توانمندی‌ها، دستاوردها و پتانسیل‌های صنعت مالی ایران در داخل و خارج همگام با تغییرات سال‌های اخیر، به وجود آوردن شرایط و زمینه لازم و مناسب به منظور حضور فعال مشارکت کنندگان و گسترش تعاملات تجاری، ارائه ظرفیت‌های نهفته بازارهای مالی به عموم مردم به منظور تبیین طرق مناسب سرمایه گذاری و حفاظت از سرمایه در فضای کسب و کار و اقتصاد، ایجاد فضای مناسب گفتگو، تعامل و همکاری میان علاقه مندان، دانشجویان، کارشناسان، متخصصان، پیشکسوتان و فعالان بازارهای مالی داخلی و بین‌المللی و فراهم آوردن فضای فرهنگی و تخصصی مناسب به منظور بهره برداری جامعه آموزشی کشور از بازارهای مالی از جمله مهم‌ترین رویکردهای این دوره از نمایشگاه صنعت مالی هستند.

دولت چهاردهم کار سختی در بازار سرمایه پیش‌رو دارد

مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با حضور رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، رئیس کمیسیون اقصادی مجلس و مهمانان خارجی، برگزار شد.وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان بورس در این مراسم حضور نداشتند.

در ابتدای این مراسم حسین عبده تبریزی-دبیر کمیته علمی شانزدهمین نمایشگاه بین‌الملی صنعت مالی ایران-  گفت که این نمایشگاه در شرایط تغییرات دولت صورت گرفت؛ فلذا ناهماهنگی‌های مختلف هم به‌تبع ایجاد شد که برای برنامه‌ریزی نشده بود؛ البته که همیشه به این موضوعات عادت کرده‌اند. همچنین این نمایشگاه در حالی برگزار می‌شود که بازار سرمایه نیز همچون بسیاری دیگر از بازارها در رکود عمیقی قرار گرفته است؛ با توجه به سیاست‌های انقباضی دولت و بانک مرکزی برای کنترل شرایط و تورم همچنین بازار پول، دچار مشکلاتی است اما در این میان شرکت‌های بیمه نسبت به مشکلات بازار سرمایه و بانکداری فارغ از هستند؛ آن ها هم مشکلات خاص خود را دارند اما  اوضاع بهتری نسبت به بازار سرمایه دارند. 

وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه صنعت مالی طی سال های اخیر موجب شده تا علیرغم شرایط تحریمی، با کشورهای همسایه در حوزه بیمه و بانک ارتباط خوبی بر قرار شود؛ البته محدودیت‌ها با تحریم‌ها بیشتر شد اما بازهم اتفاقات خوبی رخ داد؛ در حوزه بازار پول، محدودیت‌ها که زیاد می‌شود، ارتباطات بین‌المللی هم کم یا بعضاً قطع می‌شود؛ بنابراین مجبور بودیم برای جبران این موضوع به سمت راه‌های جدید همچون معاملات با چین و روسیه حرکت کنیم. امید می‌رود چالش‌های بازار سرمایه نیز رفع شود تا رشد و پیشرفت در این حوزه مشاهده شود. 

دبیر کمیته علمی نمایشگاه صنعت مالی ایران تصریح کرد: متاسفانه طی چندسال  گذشته (از سال ١٣٨۶ به بعد) کنار روندهای مثبت در کشور داشتیم و دولت‌ها نتوانستد شرایط را تغییر دهند و ما را به سمت مسیرهای بهتر رهنمود کنند.تحریم‌ها نیز مزید بر علت شده‌اند. این مشکل فقط برای بازار سرمایه نبوده و بازارهای مسکن، خرده فروشی‌ها و… را هم درگیر چالش‌ها کرده‌اند و نتوانستند تورم را پوشش دهند. وی ادامه داد: همه این‌ها به دولت چهاردهم فشار وارد خواهد کرد؛ ضمن اینکه در حوزه برق و گاز نیز با چالش مواجه هستیم و دولت چهاردهم باید برنامه‌ریزی‌های بسیاری در این زمینه‌ها داشته باشد. طی ۲۰ روز اخیر با مسئولان سازمان بورس در حوزه های مختلف از جمله ساختار، قوانین و … کار شده تا گزارشات به دولت چهاردهم ارائه شود. 

عبده تبریزی خاطرنشان کرد: خوشبختانه باتوجه به اینکه دولت چهاردهم بنظر می‌رسد که متعهد به گفتمان و رفاه است، امیدوار هستیم که فارغ از شرایط، با همت جوانان شرایط بهتری در حوزه بازار سرمایه فراهم شود.

اعتماد پایه اصلی صنعت مالی

در ادامه سجاد احدزاده- رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری- با بیان اینکه سیر تکاملی فناوری‌های مالی سبب شده مقاومت در برابر این حوزه محکوم به شکست باشد، تصریح کرد: اعتماد جزو پایه‌های اصلی در صنعت مالی محسوب می‌شود. اصلی‌ترین عنصر توسعه اقتصادی کشورها صنعت مالی است؛ ابزارهای نوین تامین مالی و خدمات پوشش ریسک به این صنعت کمک خواهد کرد.

وی افزود : قرار است سهم ۱۰ درصدی در پایان سال ۱۴۰۷ در تولید ناخالص داخلی، محقق شود که در سال جاری این سهم ۷.۹ درصد است.

رییس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری ضمن اشاره به اینکه ارزش بازار جهانی فناوری‌های مالی در سال ۲۰۲۳  ۲۹۴ میلیارد دلار بوده است، پیش‌بینی کرد که این عدد در پایان سال جاری (٢٠٢۴) به ٣۴٠ میلیارد دلار برسد.

احدزاده افزود: در حال حاضر بیش از ۳۰هزار شرکت استارتاپ در حوزه مالی فعال هستند و در سال ۲۰۲۴ حدود ۳.۵ میلیارد نفر از این برنامه‌ها و خدمات استفاده کرده‌اند. سال ۲۰۲۴ سالی طلایی برای فناوری هوش مصنوعی است: چرا که این بخش در خط مقدم حوزه فین‌تک قرار دارد. این صنعت باعث می شود که سهامداران خرد سرمایه‌های خود را با توجه به شرایط مولد حوزه فناوری وارد این بخش کنند.

وی خاطرنشان کرد: صنعت فین‌تک نوظهور و رو به رشد است و با چالش‌های زیادی مواجه است؛ تنظیم‌گری و قانون‌گذاری سبب تشویق و ایجاد انگیزه برای ورود شرکت‌ها و افراد عادی به این حوزه می‌شود.

رییس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری افزود: حجم بازار فین تک بر اساس گزارش موسسه fortune Business ارزش سال ۲۰۲۳ برابر با ۲۹۴ میلیارد دلاراست که برای پایان سال ۲۰۲۴ برابر با ۳۴۰ میلیارد دلار براورد شده است همچنین سال ۲۰۳۲ معادل ۱.۱۵ تریلیون دلاری پیش بینی می شود و متوسط رشد سالانه ۳۴درصد خوهد بود. تعداد شرکت‌های این حوزه براساس گزارش موسسه statista برابر با حدود ۱۲.۲۰۰ در سال ۲۰۱۹ و حدود ۳۰.۰۰۰ در سال ۲۰۲۴ است و رشد بیش از دو برابری طی پنج را شاهد خواهیم بود. سیر تکاملی فناوری‌های مالی باعث می شود که مقاومت در برابر این حوزه محکوم به شکست باشد. 

احدزاده در تشریح اهمیت صنعت مالی، تامین مالی، ارائه خدمات عالی و پوشش ریسک، نقشی مرکزی در توسعه و رشد اقتصادی ، جذب منابع مالی و تسهیل در دسترسی به منابع و افزایش شفافیت و کاهش ریسک های عالی از جمله مهمترین ابزارهای نوین مالی برشمرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:  مهمترین چالش اقتصاد؛ موضوع تامین مالی است

در پایان مراسم افتتاحیه، شمس‌الدین حسینی-رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس- ضمن اینکه نمایشگاه صنعت مالی را رویدادی کم‌نظیری و از جمله مهمترین نمایشگاه‌های کشور دانسته و تاکید کرد: حقیقت این است که تصمیمات بانک مرکزی مانع توسعه بورس است؛ بانک مرکزی نسبت به بازار سرمایه فاصله زیادی دارد و تصمیمات آن مانع توسعه بازار سرمایه شده است.

وی تصریح کرد: بحث تامین مالی، یکی از مهمترین چالش‌های اقتصاد کشور است و قطعاً در رای صلاحیت به گزینه وزیر اقتصاد دولت چهاردهم مطالبه خواهیم کرد که برنامه‌های خود برای توسعه صنعت مالی را ارائه دهد .

قیمت‌گذاری راهکار بهبود اقتصاد نیست

حسینی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه رشد داشته اما با تامین مالی مناسب، بسیار فاصله دارد؛ قطع به یقین حضور خبرگان مالی در این نمایشگاه، می‌تواند برای تامین مالی بنگاه‌ها موثر باشد. اقتصاد ایران باید تکلیف خود را نسبت به چند کلید واژه مشخص کند؛ یکی از این موارد قیمت‌گذاری دستوری اشاره است. قیمت‌گذاری دستوری راهکار بهبود اقتصادی نیست و انگیزه سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه در شرایط فعلی در مقطع خاصی قرار داریم؛ اظهار کرد: چراکه هنوز جابه جایی کامل میان دولت فعلی و دولت سیزدهم انجام نشده و همچنین برنامه‌ریزی برای برنامه توسعه‌ هفتم برای تحقق رشد هشت درصدی هنوز اجرایی کامل نشده است. خوشبخت فصل اول قانون برنامه توسعه رشد اقتصادی است. از پارامترهای فصل اول این برنامه نیز بهبود کسب و کار و مردمی‌سازی اقتصاد و تجهیز منابع است که امید است در دولت جدید به خوبی مورد عمل قرار گیرد؛  همانطور که اشاره شد،  تامین مالی برای کل اقتصاد ایران بسیار مهم است و باید در اولویت قرار گیرد تا دولت بتواند برنامه رشد هشت درصدی اقتصاد را محقق کند؛ اگر بخواهیم به عنوان یک فضای مشترک، بر روی برنامه هفتم‌ توسعه، متمرکز شویم بایستی به موضوع رشد اقتصادی توجه کرد. در این قسمت نیز روی بهره وری، بهبود محیط کسب و کار، مردمی سازی و تجهیز منابع تاکید شده است.

در پایان این مراسم، شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی ایران (بانک، بورس و بیمه) توسط رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افتتاح شد و وی به بازدید از نمایشگاه پرداخت که گزارش تصویری آن از سایت ایسنا، قابل مشاهده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل