شرایطی جذاب برای تولید برق از طلای کثیف

با اصلاح نرخ‌های خرید تضمینی برق نیروگاه‌های زیست توده طی دو سال گذشته و در پی آن مجوز ساخت ۲۰۰ مگاوات نیروگاه زیست توده از مصوبه ماده ۱۲ شورای اقتصاد، سرمایه‌گذاری برای ساخت این نوع نیروگاه‌ها در کشور را جذاب کرده است که در حال طی کردن فرایند اجرا هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نیروگاه‌های زیست‌توده در ایران به عنوان یکی از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته‌اند. زیست‌توده شامل موادی مانند ضایعات کشاورزی، فضولات دامی، پسماندهای شهری و غیره است که می‌توان از آن‌ها برای تولید انرژی استفاده کرد. این نوع نیروگاه‌ها به دلیل مزایای زیست‌محیطی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، مورد توجه قرار دارند.

در ایران، توسعه نیروگاه‌های زیست‌توده همچنان در مراحل اولیه خود است و به میزان محدودی گسترش یافته است. برخی از پروژه‌های آزمایشی و کوچک در این زمینه به اجرا درآمده‌اند، اما هنوز به ظرفیت‌های بزرگی که بتواند سهم قابل‌توجهی از تولید برق کشور را تأمین کند، نرسیده است.

از چالش‌های پیش‌روی این صنعت در ایران می‌توان به مشکلات تامین منابع اولیه (زیست‌توده)، نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بالا، و مشکلات زیرساختی اشاره کرد. با این حال، با توجه به پتانسیل بالای این منابع در کشور، پیش‌بینی می‌شود که با حمایت‌های دولتی و توسعه فناوری، این نیروگاه‌ها در آینده نقش بیشتری در تامین انرژی ایران ایفا کنند.

روزانه ۵۵ هزار تا ۶۰ هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود که با احداث نیروگاه‌های زیست توده هدفگذاری شده، مشکل دفن ۱۳ هزار تن زباله حل و به این ترتیب، مساله زباله در شهرها برطرف خواهد شد.

طبق مصوبه ماده ۱۲ شورای اقتصاد  سرمایه گذاران با استفاده از ظرفیت ماده ۶۱ اصلاح الگوی مصرف انرژی می‌توانند نسبت به ساخت نیروگاه‌های زباله سوز اقدام کرده و با عقد قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله با ساتبا، برق تولیدی را به وزارت نیرو بفروشند و از مزایای افزایش ۲۰ درصدی نرخ پایه خرید تضمینی در استان‌های ساحلی و کلان شهرها و نیز تعدیل نرخ پایه قرارداد از تاریخ بهره‌برداری بدون اعمال ضرایب دوره کاهشی بهره‌مند شوند.

منابع مالی موردنیاز برای خرید تضمینی برق تولیدی از منابع تجدیدپذیر از محل ارزش سوخت صرفه‌جویی شده براساس سوخت‌های وارداتی مایع و قیمت‌های صادراتی گاز و منافع حاصل از عدم تولید آلاینده‌ها و حفاظت از محیط‌زیست به ازای برق تولیدی این قبیل نیروگاه‌ها، تأمین و به وزارت نیرو پرداخت می‌شود.

در بحث مصوبه ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر نیز با طی کردن فرآیند انتخاب سرمایه‌گذار از سوی ساتبا و تعهدات شهرداری مبنی بر تامین پسماند و زیرساخت، علاوه بر پرداخت مبلغ خرید برق به مدت ۴ سال و نیم با سقف ۹.۵ سنت که معیار انتخاب سرمایه گذار است، سرمایه گذار می‌تواند مجوز فروش برق تولیدی این نیروگاه را جهت فروش در بورس انرژی سبز از وزارت نیرو اخذ کند.  

بازپرداخت تعهدات موضوع این مصوبه از محل سوخت صرفه‌جویی شده مصرف نشده بر مبنای قیمت برنده شده برای هر کیلووات ساعت برق تولیدی در مناقصه و نرخ تسعیر ارز برابر با نرخ مرکز مبادله ارز و طلا است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل