مدیر روابط عمومی و امور مشتریان بانک صنعت و معدن: افزایش ضریب تاثیر و اعتماد با تخصص گرایی خبرنگاران

دکتر محمد حسن ترابی مدیر روابط عمومی و امور مشتریان بانک صنعت و معدن طی یادداشتی ضمن تبریک روز خبرنگار به فعالان عرصه رسانه و مطبوعات به بررسی الزامات تخصص گرایی خبرنگاران برای موفقیت در جلب نظر مخاطبان در این حوزه پرداخت.

به گزارش آرمان اقتصادی از روابط عمومی بانک صنعت و معدن به نقل از روزنامه عصر اقتصاد در متن این یادداشت آمده است:
۱۷ مردادماه که به عنوان روز خبرنگار نام گذاری شده یک رویداد سالانه به منظور توجه به ارتقاء حرفه خبرنگاری و تبیین نقش مؤثر و سازنده آن و همچنین فرصتی است تا از تلاش های جامعه خبری و اهالی رسانه در جمع آوری، تولید محتوا و پردازش اطلاعات با هدف اطلاع یابی و اطلاع رسانی و ارائه روایت های مبتنی بر واقعیت و دست اول از رویدادها تقدیر به عمل آید.
خبرنگاران همواره از بطن جامعه خویش بر میخیزند و وجدان آگاه و زبان گویای آحاد مردم اند که سلامت فرهنگی و فکری هر جامعه ای به استقلال، تعهد و صداقت آنان گره خورده است.
افرادی که برای برخورداری جامعه از حقوق انسانی و آزادی بیان مخاطرات را به جان میخرند و لازم است جامعه نیز توجه ویژه ای به معضلات و مخاطرات آنان داشته و شناسایی نیازها و رسیدگی به دغدغه های این قشر را در اولویت قرار دهد.
اهمیت حرفه خبرنگاری زمانی بیشتر نمایان می گردد که دریابیم در عصری که سرعت، دقت، کیفیت و انواع رسانه در انتشار اطلاعات لحظه ای است و به تعبیری پایش و پردازش حجم بالای اطلاعات، بررسی صحت و سقم آن و انتشار اخبار درست علیرغم توسعه روزافزون هوش مصنوعی در تامین محتوا و سرعت در انتقال توسط رسانه های نوین من جمله شبکه های اجتماعی، تنها با وجود افراد متخصص در این حرفه ممکن می گردد.
به دیگر سخن، خبرنگارانی می توانند در شغل خود صاحب نظر، صاحب سبک و مستقل باشند که تسلط و اشراف اطلاعاتی گسترده ای در حوزه کاری خود داشته باشند. چراکه اگر فرد در یک موضوع خاص تخصص و تبحر کافی نداشته باشد، نمی‌تواند آن مسأله را به خوبی به مخاطب انتقال دهد و تا تخصص نباشد از اطلاع رسانی عمیق و دقیق خبری نیست؛ می توان گفت تخصص گرایی ضریب تأثیر و اعتماد را در خبرنگاری افزایش داده و شانس ماندگاری هر رسانه ای را دوچندان می سازد.
البته سازمانها و نهادها نیز در انتقال دانش نقش بسزایی دارند و می توانند این نقش را از طرق مختلف من جمله برگزاری دوره های آموزشی تخصصی، اردوهای معرفی و آشنایی و… برای خبرنگاران ایفا نمایند.
امروزه ظهور هوش مصنوعی و ابزارهای نوین ارتباطی صنعت رسانه را متحول ساخته به طوریکه با استفاده از امکاناتی که در اختیار این صنعت قرار می گیرد، می توان در جهت افزایش سرعت و کارایی تولید محتوا، تشخیص اخبار و اطلاعات جعلی یا ناموثق، تولید و توزیع محتوای مرتبط و هوشمند، ویرایش ویدئو و صوت، پردازش تصویر، تشخیص چهره، نظارت بر پخش محتوا و زمان بندی آن، تجزیه و تحلیل دقیق خواسته ها و سلیقه مخاطبان، تبلیغات هوشمند استفاده کرد و بدون بهره جستن از دانش و تجربه لازم برای استفاده از این ابزارها این حرفه مغلوب فناوری شده و اعتمادسازی که زاییده و نتیجه کار هر خبرنگاری است را با چالش مواجه می سازد.
موضوع دیگری که باید مدنظر قرار گیرد، این است که علاوه بر تخصص گرایی و بهره برداری از ابزارهای نوین، نکته سنجی، شناخت رسانه و نرم افزارهای موجود در این حوزه و متناسب با اقتضائات رسانه ای است بدین صورت که نوع گفتار و استفاده همزمان از متن، عکس، اینفوگرافیک، موشن گرافیک و سایر ابزارهای جدید در انتقال مفاهیم می تواند خبرنگاران را یاری کند به نوعی خبرنگار حرفه ای باید علاوه بر تسلط بر فنون خبرنگاری بر ابزار و رسانه ها نیز تسلط داشته باشد تا مقبولیت و مشروعیت خاصی نزد مخاطبان خود پیدا کند.
ذکر این نکته نیز لازم است که بیان موضوعات در شرایط و مقاطع زمانی مختلف نیازمند مهارت ها، توانمندی‌ها و آموزش‌های ویژه ای است؛ در واقع سواد رسانه‌ای و قدرت تحلیل، نقد و تفسیر رویدادها و اخبار است که حرفه خبرنگاری را به عنوان یک شغل حساس و حیاتی برای جوامع نوین مطرح می سازد.
در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی و دیگر شهدای رسانه، این روز را به همه صاحبان اندیشه و قلم و مجاهدان عرصه اطلاع رسانی، خصوصا خبرنگاران پرتلاش حوزه صنعت و معدن کشور تبریک عرض نموده و برای تمامی آنان آرزوی سرافرازی و توفیق روزافزون دارم.

خروج از نسخه موبایل