رشد ۹ درصدی تولید لوازم خانگی/ نمی‌گذاریم بازار انحصاری شود

معاون وزیر صمت ضمن اشاره به رشد ۹ درصدی تولید لوازم خانگی در ۴ ماهه امسال، گفت: به شدت از انحصار و محدودسازی بازار خودداری می‌کنیم، تا این روند رو به رشد منوط به حمایت صرف افراد خاص نباشد.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزیر صمت با بیان اینکه تولید ۲۵۰ هزار دستگاه کولر کم مصرف به نوعی در کاهش مصرف برق مؤثر بوده است، اظهار کرد: باید با کمک وزارت نفت و وزارت نیرو که متعهد به حمایت از وزارت صمت در کاهش مصرف انرژی هستند در تولید این کالا توسعه و رشد داشته باشیم.

برادران با اشاره اینکه روند رو به رشد صنعت لوازم خانگی با قوت ادامه دارد، گفت: در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۴ میلیون دستگاه، در ۱۴۰۰ حدود ۱۶ میلیون دستگاه، در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه و در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۷ و میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه لوازم خانگی در کشور تولید شده است.

وی گفت: در ۴ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال، در حوزه تولید محصولات لوازم خانگی ۹ درصد و در حوزه صادرات ۱۱ درصد افزایش داشتیم.

معاون صنایع وزیر صمت افزود: برای سال ۱۴۰۳، تولید بیش از ۲۰ میلیون دستگاه لوازم خانگی هدفگذاری شده است، ضمن اینکه رضایت مردم در صنعت لوازم خانگی با توجه به رقابتی و فعال بودن بخش خصوصی در این حوزه، ارتقا پیدا کرده است و ما توانستیم در حوزه رضایت مشتری، ضمانت کالاها را از ۱۸ ماه به ۲۴ ماه افزایش دهیم.

برادران گفت: همچنین توانسته ایم عمق داخلی سازی را در گروه کالاهای مختلف به حدود ۷۰ درصد برسانیم.

وی افزود: علاوه بر رشد کمّی و کیفی، خطوط تولید محصولات جدید و محصولاتی که مورد اقبال مردم بوده، اما در کشور تولید نمی‌شد امسال در مقایسه با سال‌های قبل، رشد تساعدی بیش از ۲۵ درصد در تولید برخی از گروه‌های کالایی را شاهد هستیم و این روند ادامه دارد.

برادران درباره توان رقابتی محصولات لوازم خانگی با نمونه‌های خارجی هم گفت: زمانی متوجه رقابتی بودن می‌شویم که مردم استقبال کنند، این حجم از محصولات لوازم خانگی که در حال تولید است و مورد اقبال تولیدکنندگان داخلی واقع و منجر به افزایش صادرات به سطح منطقه شده، نشانه رقابتی بودن آن است.

وی افزود: تولیدکنندگان دغدغه‌هایی در حوزه تسهیلات بانکی، تأمین به موقع ارز، تأمین ماشین آلات به روز، دارند که باید با همراهی سایر دستگاه‌ها برطرف شود؛ اگر این مشکلات و مسئله رفع تعهد ارزی حل شود شاهد جهش‌های بیشتری در حوزه تولید و صادرات خواهیم بود.

معاون وزیر صمت، درباره تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی هم گفت: انتظار ما این بود تولیدکنندگان صنایع بالادستی، تأمین مواد اولیه صنایع پایین دست داخلی را در اولویت قرار دهند، متأسفانه در برخی از گروه‌های کالایی شاهد هستیم قیمتی که در حوزه صادراتی عرضه می‌شود در مقایسه با قیمتی که به داخل کشور عرضه می‌شود پایین‌تر است.

برادران افزود: برای پرهیز از خام فروشی و حرکت به سمت تکمیل زنجیره ارزش، درخواست می‌کنیم متولیان، صنایعی مثل صنعت لوازم خانگی را که اشتغال‌زا است و توانسته در سال‌های گذشته از اعتماد عمومی برخوردار باشد بیشتر مورد اقبال قرار دهند.

وی افزود: صنعت لوازم خانگی، صنعتی است که از سال ۹۷ تاکنون با وجود اعمال تحریم‌های ظالمانه، روند صعودی داشته و یک روند رقابتی در میان تولیدکنندگان بخش خصوصی شکل گرفته است.

معاون صنایع عمومی وزیر صمت گفت: به شدت از انحصار و محدودسازی بازار خودداری می‌کنیم، تا این روند رو به رشد منوط به حمایت صرف افراد خاص نباشد، بلکه بتواند به عنوان یک صنعت که در شرف بلوغ است روی پای خود بایستد.

منبع

مهر

خروج از نسخه موبایل