تیک‌تاک محتوای «ضد چینی» کمتری نسبت به رقبا نشان می‌دهد

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد یافتن ویدئوهایی که تصویر منفی از چین ارائه می‌کنند، در تیک‌تاک به مراتب دشوارتر از سایر شبکه‌های اجتماعی رقیب است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، یک مطالعه جدید از موسسه تحقیقاتی «نتورک کانتجیون» در دانشگاه راتگرز نشان داد کاربران آمریکایی تیک‌تاک که عباراتی مانند تیان‌آن‌من، تبت و اویغور را جست‌وجو می‌کنند، محتوای ضد چینی کمتری نسبت به جستجوهای مشابه در اینستاگرام و یوتیوب، مشاهده می‌کنند.

تحلیلگران، ۲۴ حساب کاربری جدید را در تیک‌تاک که متعلق به شرکت چینی بایت دنس است و همچنین در اینستاگرام شرکت متا و یوتیوب شرکت آلفابت ایجاد کردند تا تجربه عضویت نوجوانان آمریکایی در این شبکه‌های اجتماعی را تکرار کنند. این مطالعه نشان داد هنگام جست‌وجوی کلمات کلیدی اغلب مرتبط با نقض حقوق بشر در چین، الگوریتم تیک‌تاک درصد بیشتری از محتوای مثبت، خنثی یا نامربوط را نسبت به اینستاگرام و یوتیوب نشان می‌دهد.

سخنگوی تیک‌تاک نسبت به یافته‌های این موسسه واکنش نشان داد و گفت: ایجاد حساب‌های جدید و جست‌وجوی این کلمات کلیدی، منعکس کننده تجربه واقعی کاربران در این پلتفرم نیست. او همچنین خاطرنشان کرد تیک‌تاک، یک سرویس جدیدتر از رقبا است و برخی از حوادث بسیار قبل از وجود تیک تاک، روی داده اند.

تیک‌تاک که متعلق به یک شرکت مستقر در پکن است، با تفحص شدید قانونگذاران و رگولاتورهای آمریکایی مواجه شده است که نگران نفوذ دولت چین بر این اپلیکیشن شبکه اجتماعی و تهدید بالقوه آن برای امنیت ملی هستند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در اوایل سال میلادی جاری، قانونی را امضا کرد که بر اساس آن، بایت دنس باید دارایی‌های تیک‌تاک در آمریکا را تا ۱۹ ژانویه واگذار کند، در غیر این صورت در آمریکا، ممنوع خواهد شد.

این ایده که چین ممکن است از تیک‌تاک برای انتشار پیام‌های طرفدار چین به شهروندان آمریکایی، به‌ویژه جوانان، استفاده کند، یکی از عوامل کلیدی در تلاش‌های کنگره برای ممنوع کردن این اپلیکیشن بوده است. کریستوفر رای، مدیر اف‌بی‌آی، در توضیحاتی که در مارس، در برابر کنگره داشت، نسبت به توانایی چین برای انجام عملیات نفوذ در تیک‌تاک هشدار داد و اعلام کرد شناسایی این تلاش‌ها، فوق العاده دشوار خواهد بود.

محققان اذعان کردند مطالعه آنها شواهد قطعی را نشان نمی‌دهد که دولت چین یا کارکنان تیک‌تاک، عمدا الگوریتم را دستکاری کرده اند. هشتگ توسط کاربران به محتوا اضافه می‌شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مدیران تیک‌تاک و بایت دنس بارها این ادعاها را رد کرده اند که دولت چین از این اپلیکیشن برای اشاعه تبلیغات استفاده می‌کند، اما این استدلال‌ها نتوانسته است مقامات دولتی آمریکا را متقاعد کند. تیک‌تاک از آن زمان با این استدلال که کنگره ادعاهای خود را مبنی بر اینکه این اپلیکیشن یک تهدید امنیت ملی است، اثبات نکرده، از دولت آمریکا برای لغو این قانون شکایت کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل