بیش از ۲۵ میلیارد دلار ارز مورد نیاز واردات تامین شد

بانک مرکزی از اول فروردین ماه تا ۱۷ مرداد ماه ۱۴۰۳، ۲۵ میلیارد و ۳۶۹ میلیون دلار ارز برای واردات تامین کرده است.

به گزارش ایبنا؛ بانک مرکزی از اول فروردین ماه تا ۱۷ مرداد ماه ۱۴۰۳، ۲۵ میلیارد و ۳۶۹ میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی، دارو، کالا‌های تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است.

در این مدت برای کالا‌های اساسی و دارو ۵ میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلار، برای کالا‌های تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۳ میلیارد و ۶۵۸ میلیون دلار و برای خدمات ۵۴۱ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۵ میلیارد و ۴۹۸ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفت.

 
بر اساس این گزارش بانک مرکزی برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۴ میلیارد و ۴۶۴ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۲۰۸ میلیون دلار و در مجموع ۵ میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالا‌های ضروری با قیمت ارزانتر پرداخت شد.


این گزارش حاکی است تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل یک میلیارد و ۹۸۷ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۷۰۸ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل یک میلیارد و ۲۱۲ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۷۰۲ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۲۱۱ میلیون دلار، ۱۹۷، ۸۸۴، ۹۶۳ و ۴۰ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۱۷ مرداد ماه سال جاری دریافت کرده اند.

 
علاوه بر این گروه ها، شش میلیارد و ۹۲۳ میلیون دلار ارز نیمایی و دو میلیارد و ۲۰۳ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

در این گزارش آمده است میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۲۰ مرداد ماه، ۴۰ هزار و ۱۶ تومان برای دلار، ۴۳ هزار و ۷۱۴ تومان برای یورو، ۱۰ هزار و ۸۹۶ تومان برای درهم و ۵ هزار و ۵۸۴ تومان برای یوآن، ۴۴۴ تومان برای روبل و ۱ هزار و ۱۹۳ تومان برای لیر محاسبه شده است.

گفتنی است، در روز ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۸ هزار و ۶۰۷ تومان، یورو با نرخ ۵۳ هزار و ۱۰۰ تومان، درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۲۳۵ تومان و ۱۰۰ دینار نیز عراق با نرخ ۳ هزار و ۶۷۱ تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۴ هزار و ۵۹۴ تومان، یورور با نرخ ۴۸ هزار ۷۱۶ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۱۴۲ تومان بود.

خروج از نسخه موبایل