کارنامه عبدالناصر

عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی اقتصاد دولت چهاردهم را بیشتر با توصیه‌های کارشناسی‌اش به دولت سیزدهم می‌شناسیم. نقدهای هر ازگاه او به افزایش نقدینگی و پایه پولی، تورم و تشکیک او به آمارهای ارائه شده توسط مراکز آماری از او چهره‌ای کاملا نقاد معرفی کرد. صحبت‌هایی که نه آن‌چنان زهردار بود که سنگ در مسیر دولت رییسی باشد و نه آن‌قدر خنثی که نامزد ریاست جمهوری دوره سیزدهم را از یادها ببرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، عبدالناصر همتی، مرد کهنه‌کار اقتصاد ایران که وزیر پیشنهادی پزشکیان برای وزارت اقتصاد است برای مردم چهره‌ای شناخته شده محسوب می‌شود. همتی ۶۷ ساله، زاده کبودرآهنگ همدان با ته لهجه آذری، نامزد دوره سیزدهم ریاست جمهوری و رییس کل بانک مرکزی دولت دوازدهم بود. او در جریان انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم که به انتخاب سیدابراهیم رییسی منتهی شد با حدود ۲.۵ میلیون رای هشت درصد آرا را کسب کند.

جامعه، همتی را بیشتر به عنوان یک چهره اقتصادی می‌شناسد اما او از سال ۱۳۵۹ به مدت ۹ سال در سمت مدیرکل خبر صدا و سیما فعالیت کرد. در سال ۶۸ به مدت پنج سال معاون سیاسی سازمان صدا و سیما شد. از آن به بعد اغلب مسئولیت‌های او اقتصادی بوده است.

همتی در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم گفت حداقل ۲۰ درصد هزینه دور زدن تحریم است. یعنی ۳۰ میلیارد دلار از اقتصاد نشت می‌کند. مثل این است که فردی خونریزی دارد ۳۰ واحد خون از دست داده و ۱۵ واحد خون تزریق به او تزریق می‌شود.

در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، همتی وارد حوزه بیمه شد. او از سال ۷۳ تا سال ۸۵ طی سه دوره به عنوان رییس کل بیمه مرکزی و رییس شورای عالی بیمه فعالیت کرد و نقشی کلیدی در طراحی و اجرای سیاست‌های خصوصی‌سازی در صنعت بیمه داشت.

عبدالناصر کابینه پیشنهادی پزشکیان متولد ۱۳۳۶ دارای مدرک دکترای اقتصاد، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران که ریاست بیمه مرکزی ایران و شورای عالی بیمه را به مدت ۱۵ سال برعهده داشته، ریاست هیئت‌مدیره و مدیرعاملی بانک ملی ایران را هم تحربه کرده و در سمت ریاست بانک مرکزی ایران در دولت دوازدهم فعالیت کرده است.

با آغاز به کار دولت سیزدهم، همتی را بیشتر با توصیه‌های کارشناسی‌اش به دولت می‌شناسیم. نقدهای هرازگاه او به افزایش نقدینگی و پایه پولی، تورم و تشکیک او به آمارهای ارایه شده توسط مراکز آماری از او چهره‌ای کاملا نقاد معرفی کرد. صحبت‌هایی که نه آن‌چنان زهردار بود که سنگ در مسیر دولت رییسی باشد و نه آن‌قدر خنثی که عبدالناصر را از یادها ببرد.

همتی حالا وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی شده است. وزارتخانه‌ای که در حال حاضر تحت مسئولیت سیداحسان خاندوزی قرار دارد و طی سه سال گذشته تلاش‌هایی برای کاهش نرخ تورم، رفع ناترازی‌های اقتصادی، پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد، جلوگیری از فرارهای مالیاتی، مبارزه با پولشویی، افزایش سرمایه‌گذاری و ایجاد بستر دولت الکترونیک انجام داد.

کمی قبل از انتخابات ریاست جمهوری اخیر، همتی آمار ارایه شده توسط فرزین ـ رییس کل بانک مرکزی درباره کاهش تورم نقطه به نقطه از ۵۹ درصد به ۳۵ درصد را خلاف واقع و در راستای منافع یک نامزد انتخاباتی (سعید جلیلی) دانست. او اطلاعات ارایه شده توسط جلیلی در مناظرات درباره رشدهای منفی دولت گذشته را نیز ناقص عنوان کرد و گفت که در سال ۱۳۹۹ در اوج فشار حداکثری، رشد اقتصادی ۴.۱ درصد بود. چرا می‌گویید ما رشد اقتصادی را بالا بردیم؟

نامه همتی در ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی چندان باب میل جامعه نبود. او در آن نامه  پیشنهاد داد که قیمت بنزین به لیتری ۵۰۰۰ تومان و نفت گاز به ۱۰۰۰ تومان برسد و در آن صورت درآمدی معادل ۸۷.۴ و ۱۷۵ هزار میلیارد تومان در بازه‌های شش ماه و یک ساله فراهم می‌سازد. تورم حاصله را نیز ۱۷ درصد برآورد کرد که صرفا محدود به یک دوره می‌شود.

همتی پس از پایان کار خود و در زمان دولت رییسی، تراز تجاری مثبت در مقابل هزینه‌ی دور زدن تحریم را به مثابه خونریزی اقتصادی دانست. او در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت که سال گذشته ۱۵۰ میلیارد دلار تجارت خارجی بود. حداقل ۲۰ درصد هزینه دور زدن تحریم است. یعنی ۳۰ میلیارد دلار از اقتصاد نشت می‌کند. رشد اقتصادی ۵ درصد است. ۵ درصد از ۳۰۰ میلیارد دلار که کل تولید ناخالص داخلی کشور است می‌شود ۱۵ میلیارد دلار. مثل این است که فردی خونریزی دارد ۳۰ واحد خون از دست داده و ۱۵ واحد خون تزریق به او تزریق می‌شود. یعنی روز به روز ضعیف‌تر می‌شود. اینطور که نمی‌شود کشور اداره کرد.

کنایه همتی به هزینه‌های دور زدن تحریم همراستا با صحبت‌های مسعود پزشکیان در مناظرات انتخاباتی است. صحبت‌هایی که با اقبال ۱۶.۴ میلیون نفری مردم مواجه شد و به ورود پزشکیان به ساختمان پاستور انجامید.

برخی عملکرد همتی در سال‌های ریاستش بر بانک مرکزی بین سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ را در ریزش بازار سهام مرتبط می‌دانند. یکی دیگر از نقدها به مدیریت او سطح تورم عمومی در حدود چهار سال فعالیت او در بانک مرکزی است. تورمی که از ۲۷ درصد در سال ۹۷ آغاز و به ۴۰ درصد در سال ۱۴۰۰ رسید. با این حال بازخوردهای مثبت و منفی که از سطح جامعه دریافت می‌شود نشان می‌دهد نمی‌توان وجهه همتی را به عنوان یک اقتصاددان، مخدوش شده دانست.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل