سرانه بالای مصرف آب در تهران/اعمال محدودیت برای مشترکان پرمصرف

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب منطقه ۵ اعلام کرده سرانه مصرف آب در تهران نسبت به میانگین بالاست و در همین راستا و برای مقابله با مشترکان پرمصرف طرح محدودیت آبی پس از اخطار در نظر گرفته‌ شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، علیرضا کارگری امروز در نشستی خبری با بیان این‌که ایران یک کشور خشک بوده و تغییرات اقلیمی موجب شده باعث افزایش محدودیت آبی شده است، اظهار کرد: فرهنگ‌سازی در این زمینه می‌تواند کارساز باشد، طبق آمار سازمان هواشناسی تهران در میانگین ۵۰ ساله دو درجه گرم‌تر شده است به طوری که در هفته گذشته گرمای هوا در بسیاری از شهرهای استان تهران رکورد زد.

وی با بیان این‌که مصرف آب با دما رابطه معناداری دارد، تصریح کرد: پراکندگی باران در کشور یکسان نیست علاوه بر این تراکم جمعیت در تهران نیز نسبت به میانگین کشور بسیار بالاتر است، لذا باید در این شرایط رفتار متفاوت‌تری را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب منطقه ۵ با اشاره به سرانه مصرف آب در کشور اظهار کرد: مصارف شهری در بخش خانگی در شرایط عادی ۱۵۰ لیتر است یعنی یک نفر به طور متوسط در طول سال باید این میزان مصرف کند. این عدد در شرایط خشکسالی ۱۳۳ لیتر تعریف شده اما میانگین مصرف در تهران حال حاضر ۲۳۳ لیتر است. در استان تهران نیز این عدد به ۲۱۴ لیتر می‌رسد.

کارگری تصریح کرد: میانگین مصرف آب در شهرهای کشور ۱۹۰ لیتر است که حتی در شرایط استاندارد نیز این عدد تعریف نشده است و باید توجه داشت که در روزهای گرم سال نیز میزان مصارف بالاتر می‌رود.

وی با اشاره به رکوردشکنی مصرف در هفته گذشته اظهار کرد: امسال متوسط مصرف در تهران به چهار میلیون مترمکعب یعنی ۳.۹ میلیون مترمکعب رسید در حالی که این عدد در سال‌های قبل ۳.۷ تا ۳.۸ میلیون مترمکعب بوده است.

او با بیان این‌که دستگاه‌های آب‌بر نقش زیادی در مصرف آب دارند، گفت: یک کولر با ظرفیت ۵۰۰۰ با ۱۲ ساعت کارکرد در کند تند معادل یک نفر آب مصرف می‌کنند لذا باید کولر استاندارد انتخاب کنیم و به موقعیت نصب کولر و حفاظت آن توجه کافی داشته باشیم، چرا که با پایش و نگهداری دستگاه‌های آب‌بر میزان مصرف آب ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب منطقه ۵، اگر تنها کولرها را مورد توجه قرار دهیم ۱۰ درصد آب در بخش شهری کشور کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از پساب‌های شهری اظهار کرد: میانگین متوسط کل مصارف در کشور در بخش کشاورزی ۹۰ درصد، در بخش صنعت دو درصد و در بخش شرب هشت درصد است، در حالی که در استان تهران ۵۱.۵ درصد در بخش کشاورزی، ۴۱.۵ درصد در بخش شرب شهری و روستایی و چهار درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود میانگین فضای سبز نیز سه درصد تخمین زده می‌شود.

کارگری با اشاره به هدررفت آب در منطقه پنج تهران گفت: کل آب مصرفی در سال در این منطقه ۱۲۶ میلیون مترمکعب در سال است که ۱۹.۴۵ درصد در حسابررسی‌ها مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد و جزو آب بدون درآمد است. ۸.۱۵ درصد تلفات واقعی آب است، ۱۰.۸ درصد نیز مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد اما در حسابررسی‌ها نمی‌گنجد. با اقداماتی که صورت گرفت توانستیم یک میلیون و ۲۰۰ مترمکعب هدررفت واقعی را کاهش دهیم و تا آخر سال عدد ۱۹.۵ را به ۱۹ درصد کاهش خواهیم داد.

به گفته او در سال می‌توانیم ۹۴ میلیون مترمکعب پساب داشته باشیم که در حال حاضر ۷۱ میلیون مترمکعب استفاده می‌شود، برنامه امسال ما این است که ۲۷ هزار و ۱۰۵ اشتراک را نصب کنیم. تاکنون ۷۳۸۰ نصب شده و ۳۰ درصد در برنامه پیشرفت داشته‌ایم و حدود ۱۱ درصد حجم پساب بهداشتی را افزایش می دهیم که مورد استفاده بخش صنعت و فضای سبز قرار بگیرد و تا نیمه اول سال ۱۴۰۴ به بالای ۹۰ درصد خواهیم رسید.

وی با اشاره به میزان استفاده آب در منطقه پنج تهران اظهار کرد: الگوی تعریف شده ۱۲ مترمکعب در ماه برای یک مشترک است که ۴۱ درصد مشترکان این الگو را رعایت می‌کنند که ۳۰ درصد حجم آب را در اختیار دارند. ۲.۷ درصد مشترکان بیش از دو برابر الگو مصرف می‌کنند که شش درصد آب کشور در اختیار آنها است. در این بین ۴۴ درصد مشترکان بین الگو تا بیش از دو برابر الگو مصرف دارند که این عدد معادل ۶۴ درصد آب مصرفی است.

وی با بیان این‌که ۸۳ درصد مصارف آب در تهران در بخش خانگی و ۱۷ درصد در بخش اداری، تجاری و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: با توجه به این‌که نرخ آب به صورت طبقاتی محاسبه می‌شود مشترکانی که الگو را رعایت می‌کنند از یارانه بیشتری بهره‌مند می‌شوند و با توجه به افزایش مصرف تدابیری را برای مشترکان پرمصرف نیز در نظر گرفته‌ایم.

به گفته کارگری از میان ۲۱۴ هزار مشترک به ۲۰ هزار مشترک اخطار مصرف داده‌ایم و برای تعدادی از مشترکان که نسبت به اخطارها بی‌توجه بودند محدودیت‌هایی را اعمال کردیم.

وی اضافه کرد: پس از صدور اخطار برای مشترکانی که نسبت به اخطارها بی‌توجه بوده‌اند، از ساعت ۹ تا ۱۵ محدودیت مصرف اعمال شد تا این دسته از مشترکان میزان مصرف خود را مدیریت کنند. به مشترکان دولتی نیز اعلام کردیم که میزان مصرف خود را ۲۵ درصد کاهش دهند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل