افزایش ۲۰ هزار بشکه ای تولید نفت ایران در ژوئیه

گزارش منابع ثانویه اوپک نشان می‌دهد که ایران در ماه ژوئیه (تیر – مرداد) ۳ میلیون و ۲۷۱ هزار بشکه نفت خام تولید کرده که ۲۰ هزار بشکه بیشتر از ماه ژوئن ۲۰۲۴ (خرداد – تیر) بوده است.

گزارش آرمان اقتصادی به‌نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، گزارش ماه اوت اوپک که روز دوشنبه (۲۲ مرداد) منتشر شد نشان می‌دهد بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه ژوئیه (تیر – مرداد)، ۱۲ عضو این سازمان ۲۶ میلیون و ۷۴۶ هزار بشکه نفت تولید کردند که ۱۸۵ هزار بشکه بیشتر از ۲۶ میلیون و ۵۶۲ هزار بشکه ماه ژوئن است.

بر اساس گزارش ماه اوت اوپک، پس از عربستان با تولید روزانه ۹ میلیون و ۱۵ بشکه و عراق با تولید روزانه ۴ میلیون و ۲۵۱ هزار بشکه، ایران با تولید روزانه ۳ میلیون و ۲۷۱ هزار بشکه جایگاه سومین تولیدکننده این سازمان را حفظ کرد.

بر اساس گزارش منابع ثانویه، ایران در ماه ژوئیه (تیر – مرداد) ۳ میلیون و ۲۷۱ هزار بشکه نفت خام تولید کرده که ۲۰ هزار بشکه بیشتر از ماه ژوئن ۲۰۲۴ (خرداد – تیر) بوده است.

بر اساس این گزارش، تولید هشت عضو این سازمان در دوره مورد بررسی با افزایش همراه بود که بیشترین افزایش تولید با ۹۷ هزار بشکه در روز، مربوط به عربستان است. ایران، ونزوئلا و لیبی از توافق کاهش عرضه ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) معاف هستند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک، قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه ژوئیه، نسبت به ماه ژوئن ۲۰۲۴، ۹۲ سنت معادل ۱.۱ درصد افزایش یافته است. قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه ژوئیه ۲۰۲۴، ۸۴ دلار و ۵۷ سنت ثبت شد، درحالی‌که این رقم در ژوئن ۲۰۲۴، ۸۳ دلار و ۶۵ سنت برای هر بشکه بود.

میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در سال ۲۰۲۴، ۸۳ دلار و ۶۲ سنت بوده است. قیمت سبد نفتی اوپک هم در ماه ژوئیه ۲۰۲۴ به ۸۴ دلار و ۴۳ سنت برای هر بشکه رسید که ۱ دلار و ۲۱ سنت (۱.۱ درصد) بیشتر از ماه ژوئن ۲۰۲۴ است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش ماهانه دبیرخانه اوپک (اوت)، تقاضای جهانی نفت خام برای سال ۲۰۲۴ با ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه افزایش روزانه همراه خواهد بود. مجموع تقاضای نفت جهان برای سال ۲۰۲۴، ۱۰۴ میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه پیش‌بینی شده، درحالی‌که این رقم در برآورد گزارش ماه اوت برای ماه ژوئن بدون تغییر بوده است.

اوپک در گزارش ماهانه خود همچنین پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۵ روزانه یک‌میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه افزایش یابد و به مجموع ۱۰۶ میلیون و ۳۱۰ هزار بشکه در روز برسد.

منبع

مهر

خروج از نسخه موبایل