قطع بدون چون و چرای برق مشترکان پرمصرف

پس از رکودشکنی ۲۸ مرتبه مصرف برق طی دو هفته گذشته حجت بر پرمصرف‌ها تمام شد و طبق اعلام وزیر نیرو برق مشترکان پرمصرف بدون چون و چرا قطع می‌شود.

به‌ گزارش ایسنا، رشد بیش از ۸ درصدی مصرف برق کشور بیش از سه برابر میانگین جهانی است که فشار زیادی را به شبکه برق وارد می‌کند. تنها در سه استان خوزستان، هرمزگان و بوشهر هزار مگاوات افزایش مصرف داشتیم که به اندازه مجموع برق مصرفی استان مرکزی است.

تقاضای مصرف برق ایران در حالی به ۸۰ هزار مگاوات رسیده است که از اوج مصرف ترکیه هم اکنون چیزی حدود ۵۰ هزار مگاوات است و کشور صنعتی و بزرگ آلمان با حجم وسیع سرمایه گذاری به میزان ۸۰ هزار مگاوات مصرف برق دارد. در فصل گرم به دلیل وارد مدار شدن سامانه‌های سرمایشی مصرف برق به شدت افزایش می‌یابد که به دنبال کاهش دمای هوا در نقاط مختلف کشور به مرور کاهش می یابد.

اوج بار شبانه نیز از ۷۰ هزار مگاوات فراتر رفته است که این مساله لزوم مدیریت مصرف برق را بیش‌از هر زمانی نشان می‌دهد. وزارت نیرو نیز برای این مهم طرح تشویق مشترکان را در نظر گرفت که بر اساس آن از ابتدای خرداد تاکنون بالغ بر ۱۲ میلیون مشترک معادل ۴۰ درصد مشترکان ضمن کاهش مصرف برق خود نسبت به سال گذشته پاداش صرفه‌جویی دریافت کرده‌اند، در کنار مشترکان دارای مدیریت مصرف و صرفه جویی که تعدادشان بسیار زیاد است، مشترکان پرمصرف و بدمصرفی نیز وجود دارند که با آن‌ها نیز اتمام حجت شده است.

باید گفت که حدود ٣٢ میلیون مشترک خانگی در کشور وجود دارد که از این میان ٧۵ درصد آنها در سطح الگو مصرف می‌کنند، ٢۵ درصد از مشترکان حدود نیمی از برق مصرفی بخش خانگی را به خود اختصاص می دهند، ١۵ درصد از مشترکین تا ١.۵ برابر الگو، ٨ درصد ١.۵ تا ٢.۵ برابر الگو و ٢ درصد از مشترکان بیش از ٢.۵ برابر الگو مصرف می کنند.

آخرین پله مشترکانی هستند که بیش از ٢.۵ برابر الگو مصرف می کنند که این تعداد اندک به تنهایی ٨ درصد از کل مصرف حوزه خانگی را به خودشان اختصاص داده اند. آنطور که علی‌اکبر محرابیان – وزیر نیرو اعلام کرده شرکت توانیر موظف شده است، پس از اعلام هشدارهای لازم نسبت به قطع برق آنها اقدام کند.

علاوه‌بر این این گروه باید هوشیار باشند که در صورت عدم تجدیدنظر در نوع مصرف خود، قطعاً در تابستان با قبض‌های میلیونی مواجه خواهند شد، چرا که بر اساس ماده ۶ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق، تخصیص یارانه به مصارف بالاتر از الگو ممنوع بوده و تعرفه برق مشترکان خانگی با مصرف بالاتر از الگوی مصوب برای میزان مصارف کمتر از الگو، مازاد بر الگو تا ١.۵ برابر، مازاد بر الگو تا ٢.۵ برابر، و میزان مصارف بیش از ٢.۵ برابر به ترتیب با ضرایب ٠.۵، ١.۵، ٢.۵ و ۵ برابر هزینه تأمین برق محاسبه و دریافت می‌شود.

به طور کلی شدت مصرف انرژی در ایران نسبت به میانگین جهانی بسیار بالاتر است و این نشان می‌دهد همچنان ظرفیت بالایی برای صرفه جویی در بخش خانگی کشور وجود دارد که انتظار می‌رود در سایه همکاری مشترکان با کمترین مشکل روزهای گرم پیش رو را سپری کنیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل