امور زیربناییتعاون و اشتغال

ادامه اجحاف در حق کارگران/ سخنان وزیر پیشنهادی کار شعاری است

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران خطاب به وزیر پیشنهادی کار تاکید کرد: انتظار جامعه کارگری حسن اجرای قوانین کار است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، وزرای پیشنهادی از سوی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شده و رایزنی‌ها در بهارستان در حال پیگیری است.

تشکل‌های و فعالان هر حوزه در کنار درخواست‌ها همچون به بازی گرفتن تشکل‌ها، انتظاراتی از مدیریت آینده وزیران دارند که ضمن تخصص، متعهد به اجرای قوانین نیز باشند.

سمیه گلپور، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با بیان این که تشکل‌های کارگری و کارفرمایی دو بازو و دو شریک اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است به مهر گفت: فارغ از هر نوع فضای سیاسی که در جامعه حاکم می‌شود و این که چه افرادی با چه خط مش سیاسی در حوزه اجرایی از ریاست جمهوری تا تخصصی هر وزارتخانه، مدیریت را بر عهده می‌گیرند، تشکل‌ها، خود را شریک اجتماعی دولت‌ها می‌دانند.

وی افزود: دولت‌ها موظف هستند تشکل‌ها را در حوزه اجرای قوانین ملی و بین‌المللی به مشارکت بگیرند؛ حتی در برخی موارد اجرایی و در سیاست گذاری‌ها از نقش مشاوره‌ای این مجموعه‌های باید بهره مند شوند.

قانون محل آزمون و خطا نیست

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با اشاره به انتظارات جامعه کارگری از وزیر آینده کار عنوان کرد: وزیری که منتخب نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهد بود باید متخصص و متعهد در جامعه کار و تولید باشد. بار اصلی تولید بر دوش نیروی انسانی و کارگران است. بنا به تاکید رهبری، وقتی حال کارگران و خانواده آنها خوب باشد حالی نیمی از جامعه خوب است.

وی با اشاره به برخی اظهارات وزیر پیشنهادی کار، بیان کرد: بر اساس ماده ۴۱ قانون کار، تعیین حداقل دستمزد کارگران باید منطبق و متناسب با نرخ تورم باشد. طی صحبت‌هایی که وزیر پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی داشتند و یکی از نمایندگان در صفحه شخصی خود در توئیتر به آن اشاره کرده این بوده که تعیین حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده به طور آزمایشی متناسب با نرخ تورم انجام شود تا در ادامه اتفاق‌های پس از آن مورد ارزیابی قرار گیرد.

گلپور با بیان این که قانون مصوب محل آزمون و خطا نیست، تاکید کرد: هر قانونی مصوب می‌شود، بررسی‌های علمی آن انجام شده و باید اجرا شود.

وی افزود: حقوق و دستمزد کارگران دارای عقب افتادگی چند دهه‌ای است و بر اساس قانون باید این عقب افتادگی جبران و عدد سبد معیشت درست تعیین شود.

وی با بیان این که ما به دنبال حسن اجرای این ماده قانونی هستیم، یادآور شد: نباید این گونه باشد که یک سال آزمایشی محقق شود. انتظار ما، عملکرد سنجیده‌تر از سکاندار وزارت کار است.

مطالبه‌گری جدی برای تسویه بدهی ۷۰۰ همت دولت

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در ادامه سخنان خود به موضوع تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: یکی از خلاءهای موجود در حوزه کار، مشکلات صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی است. یکی از مطالبات جدی وزیر آینده کار باید ۷۰۰ هزار میلیارد تومان (همت) بدهی دولت به این صندوق باشد که موجب ناترازی آن شده و دولت باید بدهی خود به صندوق را تسویه کند.

وی همچنین اظهار کرد: سازمان تأمین اجتماعی باید از هیأت امنای خارج و تبدیل به شورای عالی تأمین اجتماعی شود.

اجحاف‌هایی که در حق کارگران شده است

گلپور در ادامه انتظارات جامعه کارگری از سکاندار وزارت کار در دولت چهاردهم به حق رأی تشکل‌ها اشاره کرد و گفت: تمام شرکای اجتماعی باید حق رأی در صندوق‌ها و شوراهای این وزارتخانه را داشته باشند زیرا موظف به حفظ و حراست اموال کارگران هستند.

وی ادامه داد: موضوع دیگر شکل‌گیری و مدیریت تعاونی‌های تولید، مسکن و… است که متأسفانه فعالیت مثبت نداشته‌اند.

وی با بیان این که در حوزه جامعه کارگری کارهای روی زمین مانده زیادی وجود دارد، افزود: چرا در تعیین حداقل دستمزد فقط حداقل خوراک برای تأمین کالری روزانه در نظر گرفته می‌شود. آیا برای حفظ حیات و سلامت جسم و جان افراد نیاز به تفریح و ورزش و فعالیت فرهنگی ندارند. این جریان اجحاف بزرگی در حق جامعه کارگری در چند دهه اخیر بوده است. چرا کارگر متخصص تا ساده ایرانی باید به کشورهای همسایه مهاجرت کنند؟ آیا این ترک وطن تلاشی جز تأمین رزق بوده است؟

آموزش مهارت به کارگران روزآمد شود

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران یادآور شد: در حوزه آموزش نیز انتظار است بر اساس پلتفرم‌های روز دنیا، حوزه آموزش کارگران جدی تر گرفته شود و تحولات در این بخش نیز به توانمندی و کارآمدی وزیر آینده بر می‌گردد.

گلپور در ادامه انتظارات از وزیر آینده کار به روابط کار اشاره کرد و گفت: این موضوع در ایران دارای پیشینه تاریخی است و در سنگ نوشته‌های تخت جمشید قوانینی در حوزه روابط کار دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر سازمان جهانی کار عمری حدود ۱۰۰ ساله دارد و تازه حروف الفبای روابط کار را هجی می‌کند ایران بنیانگذار آن بوده و این مساله در کشور ما قدمتی ۲۵۰۰ ساله دارد.

گلپور در پایان ضمن ضرورت مشارکت اجتماعی تشکل‌ها در کنار وزرای آینده، تاکید کرد: در شورای عالی کار که برای مسائل جامعه کارگری تصمیم‌گیری می‌شود باید هر سه تشکل شورای اسلامی کار، کانون عالی انجمن‌های صنفی و مجمع نمایندگان کارگری حضور و حق رأی داشته باشند.

سخن پایانی

بر اساس ضرب المثل‌های ایرانی «سنگ بزرگ علامت نزدن است». هنگامی که وزیری پیشنهادی در طرح برنامه‌های آینده خود اعلام می‌کند، تعیین حداقل دستمزد را به طور آزمایشی متناسب با نرخ تورم پیگیری و عملیاتی می‌کند، با توجه به عقب افتادگی چند دهه‌ای این درصد قطعاً عدد بزرگی است که با توجه به شرایط موجود اقتصاد بیشتر این گونه برداشت می‌شود که برنامه‌ها شعاری تنظیم شده‌اند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا