مهم‌ترین محورهای برنامه‌ وزیر پیشنهادی نیرو در حوزه آب و برق چیست؟

از مهم‌ترین محورهای برنامه وزیر پیشنهادی وزارت نیرو برای بهبود وضعیت صنعت آب و برق کشور می‌توان به بهبود مشوق‌ها برای تشویق صنایع به احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر، تدوین دستورالعمل‌های مرتبط با ایجاد بازار صرفه‌جویی انرژی، اصلاح اقتصاد آب، تقویت بازار آب، پیگیری دیپلماسی موثر با کشورهای همسایه با هدف مدیریت مشترک منابع آب و حفظ و صیانت از حقابه‌های کشور اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فهرست وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم برای اخذ رأی اعتماد در نشست علنی روز یکشنبه، ۲۱ مرداد ماه مجلس شورای اسلامی بر اساس اجرای اصل ۱۳۰ قانون اساسی ارائه و معرفی شد  و “عباس علی‌آبادی” به عنوان گزینه پیشنهادی رئیس جمهور دولت چهاردهم برای تصدی وزارت نیرو، روی میز نمایندگان خانه ملت قرار گرفت. بر این اساس و در آستانه اخذ رای اعتماد وزیر پیشنهادی نیرو در دولت جدید مهم‌ترین محور برنامه‌های علی‌آبادی در عرصه آب و برق اعلام شده است.

رویکردهای مهم علی آبادی در صنعت برق

صنعت برق به عنوان یکی از صنایع زیربنایی، تاثیرگذاری چشمگیری بر سایر بخش‌ها، از امور روزمره گرفته تا بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات دارد. به طوری که رشد اقتصادی کشورها به شدت به صنعت برق وابسته است و به عنوان یکی از مهمترین زیربناهای اقتصادی، نقش مهمی در توسعه اقتصادی و رفاه جامعه دارد. از این حیث مهم‌ترین محورهای برنامه وزیر پیشنهادی نیرو در حوزه برق به این شرح است:
«اولویت‌ قرار دادن تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی و هوشمندسازی شبکه انتقال و توزیع و احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر»؛ «بهبود مشوق‌ها برای تشویق صنایع به احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر»؛ «اختصاص بخشی از عوارض برق به هوشمندسازی شبکه‌های انتقال و توزیع برق»؛ «جهت گیری برای حذف گام به گام نقش اجرایی دولت و تاکید بر نقش تنظیم‌گری در جهت تقویت نقش آفرینی بخش خصوصی»؛ «استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تسهیل تامین منابع  مورد نیاز پروژه‌های تولید برق»؛ «تدوین دستورالعمل‌های مرتبط با ایجاد بازار صرفه‌جویی انرژی»؛ «ایجاد بازار اوراق گواهی صرفه‌جویی انرژی به عنوان زیر مجموعه بورس انرژی»؛ «برنامه‌ریزی برای ایجاد بستر برخط خرده فروشی برق تحت نظارت دولت» و «ارائه مشوق برای اصلاح و نوسازی تجهیزات سرمایشی خانگی» از اصلی‌ترین محورهای پیشنهادی علی‌آبادی در حوزه برق است.

رویکردهای مهم در بخش آب

بر اساس این گزارش، اهمیت آب به عنوان مایه حیات و با توجه به پیامدهای شرایط تغییر اقلیمی کشور و دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در صورتی که بر اساس توسعه پایدار برای منابع آب برنامه‌ریزی نشود، کشور در آینده با معضلات پیچیده‌ای روبرو خواهد بود.
عواملی همچون افزایش جمعیت، رشد آهنگ شهرنشینی، تغییر الگوی مصرف، بالارفتن سطح بهداشت، گسترش سایر مصارف آب (کشاورزی، صنعتی، خدماتی، توریستی و تفریحی و…) نیاز به آب را تشدید کرده است. و نیاز است با توجه به خشکسالی های اخیر برنامه ریزی دقیق و جامعی دراین  رابطه صورت گیرد.

در این راستا مهمترین محور برنامه‌های علی آبادی با این رویکرد ارائه شده است که «پیگیری دیپلماسی موثر با کشورهای همسایه با هدف مدیریت مشترک منابع آب و حفظ و صیانت از حقابه‌های کشور»،« تمرکز بر توسعه و بهره‌برداری بهینه از منابع آبی حوضه‌های آبریز مرزی و مشترک»؛ «رفع تعارضات بین وزارتخانه‌ای با کمک شورای عالی آب و ایجاد هماهنگی بین نهادهای مختلف در حوزه مدیریت منابع»؛ «باز چرخانی و استفاده مجدد از آب»؛ «تدوین مقررات واردات و صادرات آب مجازی با هدف تعیین ترازنامه سالانه آب مجازی»، «استفاده از فناوری و راهکارهای ممانعت از تبخیر آب» و «اصلاح اقتصاد آب با رویکرد ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و تقویت بازار آب» برخی از مهم‌ترین محورهای است که علی آبادی برای بخش آب در زمان سکانداری وزارت نیروی دولت چهاردهم درنظر گرفته است.
بنا بر این گزارش عباس علی‌آبادی، سوابق اجرایی مختلفی در هر دو بخش دولتی و خصوصی دارد که از آن جمله می‌توان به فعالیت وی به‌عنوان معاون برق و انرژی وزارت نیرو، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، مجری بسیاری از طرح‌های صنعتی برای صنایع مختلف اعم از نیرو، معادن، فلزات، نفت، گاز و پتروشیمی، ریلی، هوایی و همچنین رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه بزرگ صنعتی مپنا برای مدت بیش از ۱۵ سال اشاره کرد.
وی در دی ماه ۱۳۸۸ از وزارت نیرو به گروه مپنا رفت و در ۱۵ سال گذشته نیز در همین شرکت به فعالیت و مدیریت مشغول بوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل