جدیدترین ساعت هوشمند گوگل رونمایی شد

گوگل در رویداد فناوری‌های ساخت خود، از ساعت هوشمند «پیکسل واچ ۳» رونمایی کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سه سال از خرید شرکت «فیت‌بیت»(Fitbit) توسط گوگل می‌گذرد. این شرکت از آن زمان سه ساعت هوشمند جدید را با نام تجاری «پیکسل»(Pixel) عرضه کرده است.

به نقل از انگجت، از جمله این ساعت‌های هوشمند، «پیکسل واچ ۳»(Pixel Watch ۳) است که در رویداد «مید بای گوگل»(Made By Google) معرفی شد.

این ساعت در حال حاضر در دو اندازه ۴۵ میلی‌متری و ۴۱ میلی‌متری عرضه می‌شود. صفحه نمایش ۴۱ میلی‌متری به لطف حاشیه‌های نازک‌تر، ۱۰ درصد بزرگ‌تر از پیکسل واچ ۲ و صفحه‌نمایش ۴۵ میلی‌متری ۴۰ درصد بزرگ‌تر است. هر دو صفحه نمایش به ۲۰۰۰ نیت می‌رسند که دو برابر روشنایی ساعت سال ۲۰۲۳ است و هر دو به اندازه یک نیت کم‌نور می‌شوند.

ویژگی‌های جدید نمره آمادگی جسمانی و ردیاب ضربان قلب کمی شبیه به ابزار ردیاب تمرینات ورزشی در «واچ او اس ۱۱»(watchOS ۱۱) شرکت اپل به نظر می‌رسند و بازخوردی را درباره میزان فشار وارده به بدن کاربر ارائه می‌دهند. ویژگی‌های جدید شامل نمایش زنده از دوربین‌های «نست»(Nest) روی ساعت و امکان استفاده از ساعت برای کنترل از راه دور «گوگل ‌تی‌وی»(Google TV) هستند.

باتری با یک بار شارژ، امکان ۲۴ ساعت استفاده را فراهم می‌آورد اما گوگل ادعا می‌کند که شارژ مجدد با آداپتور دیواری ۳۰ واتی که به طور جداگانه فروخته می‌شود، ۲۰ درصد سریع‌تر خواهد بود. «کال اسیست»(Call Assist) قابلیت «یک دقیقه صبر کن» را اضافه می‌کند که می‌تواند به تماس پاسخ دهد و از تماس‌گیرنده بخواهد منتظر بماند تا کاربر در مکان بهتری قرار بگیرد یا کار خود را به پایان برساند.

ویژگی ردیابی ضربان قلب به‌روزرسانی شده است تا هنگام دویدن با دقت بیشتری کار کند. ردیابی دویدن بسیار سخت است. نمره آمادگی و ضربان قلب با هم ترکیب می‌شوند تا یک نمره آمادگی روزانه را به کاربر بدهند و به او بگویند در یک روز مشخص باید چقدر تمرین کند.

یکی دیگر از ویژگی‌ها که اولین نمونه در نوع خود به شمار می‌رود، تشخیص قطع نبض است. ساعت پس از تشخیص از دست رفتن نبض، به طور خودکار با اورژانس تماس می‌گیرد و اگر موقعیت خطرناکی را تشخیص دهد، اورژانس را به موقعیت کاربر هدایت می‌کند. این ویژگی در کشورهای منتخب اتحادیه اروپا و بخش‌هایی از بریتانیا آغاز خواهد شد و مناطق بیشتری نیز در راه است.

نمونه ۴۱ میلی‌متری پیکسل واچ ۳ با قیمت ۳۴۹ دلار فقط برای WiFi و ۴۴۹ دلار با LTE به فروش می‌رسد. مدل ۴۵ میلی‌متری ۳۹۹ دلار قیمت دارد. هر دو نمونه با رنگ مشکی یا نقره‌ای عرضه می‌شوند و در صورت تمایل کاربران، رنگ فندقی نیز برای اندازه بزرگ‌تر ارائه خواهد شد.

در مقابل، فیت‌بیت از زمان معرفی بدون تشریفات «سنس ۲»(Sense ۲) و «ورسا ۴»(Versa ۴) در دو سال پیش، حتی یک ساعت هوشمند جدید ارائه نداده است. سال‌هاست که گفته شده فیت‌بیت ممکن است دیگر ساعت‌های هوشمند تولید نکند و در عوض روی ردیاب‌های فعالیت سطح پایین‌تر تمرکز داشته باشد که عمر طولانی دارند. اکنون می‌توان تأیید کرد که این درست است.

خبرنگار انگجت در مصاحبه با «ساندیپ وارایچ»(Sandeep Waraich) مدیر ارشد مدیریت محصولات پوشیدنی پیکسل پرسید که آیا به زودی ساعت هوشمند دیگری را با برند فیت‌بیت خواهیم دید. وارایچ پاسخ داد که پیکسل واچ بخشی از مجموعه ساعت‌های هوشمند آنهاست و تایید کرد که حرکت رو به جلو فیت‌بیت روی ردیاب‌های مینیمال و بلندمدت تمرکز دارد.

اگرچه سنس ۲ و ورسا ۴ همچنان در بازار در دسترس خواهند بود اما وارایچ گفت: پیکسل واچ‌ها در واقع ادامه فعالیت فیت‌بیت در زمینه ساعت هوشمند خواهند بود.

وی افزود: فیت‌بیت همچنان به ساخت دستگاه‌ها ادامه می‌دهد اما ردیاب‌ها محصولاتی هستند که به واسطه آنها کاربران به وضوح به ما می‌گویند که یک فناوری محتاطانه می‌خواهند. آنها افزایش عمر باتری را می‌خواهند و منتظر یک تجربه ساده هستند.

وارایچ با اشاره به مهارت هوش مصنوعی محصول اول و تخصص تثبیت‌شده محصول دوم در تفسیر داده‌های حسگر پیرامون ضربان قلب، چگونگی همکاری را بین گروه‌های گوگل و فیت‌بیت برای ساخت ساعت‌های پیکسل روشن کرد. به گفته وارایچ، گوگل تخصص خود را در یادگیری ماشینی به ارمغان آورد و مدل‌های پیشرفته‌ای را ارائه کرد که در غیر این صورت احتمالا به راحتی در دسترس نبودند. فیت‌بیت هم دانش عمیقی را درباره چیزهایی مانند ثبت داده و سیگنال و نحوه حرکت دستان کاربر یا کاری که کاربر انجام می‌دهد داشت. وارایچ توضیح داد: تمرین‌های بدنی تناوبی، الگوریتم ضربان قلب بسیار متفاوتی را از دویدن دارند.

با توجه به این واقعیت که نام فیت‌بیت اساسا نام اصلی برای ردیاب‌های فعالیت است، شکی نیست که فیت‌بیت برای گوگل و صنعت به طور کلی ارزشمند باقی می‌ماند. اگرچه دیدن نام و برنامه فیت‌بیت در دستگاه‌هایی مانند پیکسل واچ که باید یکپارچه‌تر به نظر برسند، می‌تواند آزاردهنده باشد اما وارایچ گفت: این فقط یک برنامه در پیکسل واچ نیست، بلکه در سطح سیستم عمیقا یکپارچه‌سازی شده است.

خارج از مجموعه پیکسل، اپلیکیشن فیت‌بیت و «فیت‌بیت پرمیوم»(Fitbit Premium) هنوز برای بخش بزرگی از مردم در دسترس قرار دارند که یک فناوری ساده می‌خواهند تا بتواند به آنها کمک کند سلامتی خود را حفظ کنند. وارایچ گفت: با توجه به اینکه ردیاب‌ها و ساعت‌های پیکسل اکنون به دستگاه‌هایی تبدیل شده‌اند که می‌توانند فعالیت‌های کاربران را به خوبی ثبت کنند، فرصت فوق‌العاده‌ای برای رفتن از ردیابی به مربیگری شامل راهنمایی در لحظه وجود دارد.

یک کلمه کلیدی و مورد علاقه همه افراد در سال ۲۰۲۴ هوش مصنوعی است. با پیکسل واچ ۳، کاربران فیت‌بیت پرمیوم می‌توانند تمرین‌های سفارشی‌سازی‌شده با هوش مصنوعی را براساس فعالیت خود دریافت کنند. از میان همه ویژگی‌هایی که فیت‌بیت پرمیوم در گذشته ارائه کرده است، استفاده مناسب‌تر از هوش مصنوعی مهم‌تر به نظر می‌رسد. بعید است که فیت‌بیت و فیت‌بیت پرمیوم از بین بروند و اگرچه ممکن است دیگر ساعت هوشمندی را با برند فیت‌بیت نبینیم اما این یک حرکت هوشمندانه به نظر می‌رسد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل