مهم‌ترین تهمیدات وزارت ارتباطات برای زائزان اربعین 

به زودی بزرگترین همایش انسانی جهان در کشور عراق برپا و جمعیت بسیاری از زائران حسینی از سایر کشورها از جمله ایران راهی این سفر می شوند؛ بنابراین مهمترین و موثرترین راه ارتباط در این سفر با همراهان یا خانواده استفاده از شبکه‌های ارتباطی است که امسال نیز وزارت ارتباطات و سازمان های مربوطه خدمات ارتباطی مهمی را مانند خدمت زائرپست و استقرار ایستگاه های اینترنت رایگان در مرز ایران و در کشور عراق برای زائران در نظر گرفته است. 

به گزارش آرمان اقتصادی، هفته دوم مرداد ماه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با خبر معرفی گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی آغاز شد. سید ستار هاشمی در سال ۱۳۵۵ در یاسوج متولد شد و تحصیلات خود را در رشته هوش مصنوعی از دانشگاه موناش استرالیا و دانشگاه علم و صنعت ایران به پایان رسانده است. او در سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس و در سال ۱۳۹۵ به‌عنوان معاون فناوری شرکت ارتباطات زیرساخت مشغول به فعالیت شد. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم، در مهرماه سال ۱۳۹۸ با صدور حکمی، ستار هاشمی را به عنوان معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات منصوب کرد.

وی همچنین رئیس هیئت مدیره شرکت ایرانسل بوده و در سال ۱۴۰۲ به عنوان مدیر برتر قوه قضاییه شناخته شد. علاوه بر این، هاشمی در تأسیس انجمن هوش مصنوعی ایران نیز نقش داشته است.

با گذشت دو روز از معرفی وی به مجلس او سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات کلان پیشنهادی خود را ارائه کرد که در سرفصل‌های آن، توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات، توسعه دولت هوشمند و کاربردی سازی فناوری های نوین (مانند هوش مصنوعی) در صنایع مختلف، توسعه اقتصاد دیجیتال، حمایت از توسعه محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی، توسعه صنعت فضایی و توسعه پست هوشمند مطرح شده است.  

جزئیاتی از ارائه خدمات ارتباطی به زائرین اربعین

همچنین در این هفته جزئیاتی از خدمات و اقدامات در نظر گرفته شده برای زائرین اربعین از سوی مرکز ملی فضای مجازی، شرکت ملی پست، مخابرات و وزارت ارتباطات اعلام شد. به طور مثال دومین جلسه ستاد اربعین مرکز ملی فضای مجازی به منظور هم افزایی در ارایه خدمات به زائران اربعین حسینی (ع) با حضور دستگاه‌ها، اپراتورها، پیام رسان‌های داخلی، بخش خصوصی و فعالان این حوزه برگزار شد. ارایه اینترنت با قیمت مناسب، تجمیع و نشر محتواهای فاخر، نمادسازی و راه‌اندازی کمپین‌های فرهنگی با تاکید بر وحدمت مسلمانان جهان، مقابله با اخبار جعلی و خلاف واقع و فعال سازی ظرفیت های تبلیغی و اطلاع رسانی در کشور از جمله مصوبات این ستاد بود.

همچنین شرکت ملی پست امسال همانند سال‌های گذشته نیز وظایفی را در بحث توزیع گذرنامه به نقاط مختلف کشور برعهده دارد؛ مدیر کل پست استان تهران در این باره گفته است تلاش بر این است که توزیع گذرنامه به بهترین نحو و در کمترین زمان انجام شود. عبدالرضا جنتی عطائی- مدیرکل پست استان تهران و مجری کشوری توزیع گذرنامه – درباره تدابیر ویژه شرکت ملی پست برای دریافت گذرنامه های زائرین اظهار کرد: سوالاتی که برای افراد پیش می‌آید این است که با دریافت پیامک شماره مرسوله پستی ملاک بر صدور گذرنامه و تحویل به پست است؟ در این زمینه باید گفت زمانی که پیامک می‌شود و کد تخصیص داده می‌شود، حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان می‌برد که آن را به همکاران من در حوزه صدور تحویل دهند. از زمانی که به تحویل می دهند ۴۸ الی ۷۲ ساعت در مراکز استان‌ها تحویل می‌شود و در تهران نیز به دلیل حجم زیاد مراجعات به مرکز توزیع و مبادلات ما در خواست می‌کنیم که مراجعه به آن محل نداشته باشند و همکاران ما خود گذرنامه‌ها را طبق آدرس تحویل می‌دهند. 

او تأکید کرد شهروندان اگر می‌خواهند تسریع در کار داشته باشند، به نواحی توزیع محل سکونت خود مراجعه کنند که اسامی نواحی توزیع را در بنری آماده کردند که شهروندان اطلاعات لازم را در این زمینه داشته باشند.  

البته محمود لیائی- مدیرعامل شرکت ملی پست- از دیگر خدمات این شرکت در این مراسم خبر داد و گفت: راه‌اندازی خدمت «زائر پست» از دیگر خدمات شرکت ملی پست است که سال گذشته با عنوان «پست یافته»، اجرا شد و امسال تغییراتی در آن ایجاد و مقرر شده ۸ ایستگاه با عنوان زائر پست در مسیر پیاده روی اربعین مستقر شود.

 وی با اشاره به اینکه ۲ ایستگاه از این ایستگاه‌ها در محل کنسولگری نجف و کربلا و ۶ ایستگاه دیگر در مسیر راهپیمایی اربعین در موکب‌های اصلی ایرانی است، تصریح کرد: سال گذشته این خدمت توسط یک سامانه نرم افزاری فقط در حد اسناد و مدارک مفقود شده بود، اما امسال تلفن همراه و کوله پشتی و افراد گمشده هم به این سامانه اضافه شده است.

فعال سازی یک گیگ ترافیک روزانه رایگان مخابرات برای زائران اربعین از جمله اقدامتی است که از سوی شرکت مخابرات ایران در نظر گرفته شده است. بنابر اعلام این شرکت  با هماهنگی‌های انجام شده توسط حوزه تجاری و خدمات مشتریان شرکت، زائران اربعین می‌توانند با ورود به درگاه hotspot.tci.ir، از تاریخ ۱۶مرداد تا ۱۵ شهریورماه جاری، با ثبت نام موقت در این درگاه، از یک گیگابایت ترافیک رایگان روزانه در مکان‌های عمومی برای ثبت لحظات و خاطرات این سفر معنوی بهره‌مند شوند.

علاوه بر موارد گفته شده با نزدیک شدن به پایان هفته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به برخی از سوالات احتمالی زائرین اربعین پاسخ داد. لاجوردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه زائران اربعین پس از ورود به عراق باید از کدام سیم کارت استفاده کنند توضیح دادتقریبا قیمت سیم‌کارت های ایرانی و عراقی مشابه یک‌دیگر و رقابتی است، بنابراین قیمت‌ها مزیت زیادی ایجاد نمی‌کند، همچنین با اپراتورهای ایرانی صحبت کرده‌ایم که بین سیم‌کارت‌های ایرانی که رومینگ می‌شوند و سیم‌کارت‌های عراقی در بحث کیفیت و سرویس‌دهی تفاوتی قائل نشوند.

او همچنین تأکید کرد: با اپراتورهای ایرانی هم صحبت کرده‌ایم که بین سیم‌کارت‌های ایرانی که رومینگ می‌شوند و سیم‌کارت‌های عراقی در بحث کیفیت و سرویس‌دهی تفاوتی قائل نشوند. سال گذشته می‌توان گفت تقریبا این کار را انجام دادند و امیدواریم این اتفاق امسال نیز رخ دهد. اما چند موضوع دیگری وجود دارد؛ کاربران و زوار ایرانی که وارد عراق می‌شوند، می‌خواهند صحبت و ارتباط صوتی و تصویری با خانواده خود در ایران برقرار کنند و احتمالا از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند که شبکه‌های اجتماعی ما بعد از مرز هم جوابگو است. همچنین ایستگاه های اینترنت رایگان در مرز ایران و در کشور عراق مستقر می شود تا زواری که نتوانسته اند بسته تهیه کنند بتوانند در این ایستگاه ها به صورت رایگان به اینترنت متصل شوند.

لغو ممنوعیت استفاده از محصولات امنیت سایبری یک شرکت خارجی

از دیگر خبرهایی که هفته گذشته در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد می توان به  لغو ممنوعیت استفاده از محصولات امنیت سایبری یک شرکت خارجی اشاره کرد. مرکز مدیریت راهبردی افتا اعلام کرده است که استفاده از محصولات شرکت چینی یاد شده در سامانه XDR و فایروال دستگاه‌های اجرایی کشور (دارای زیرساخت حیاتی) بلامانع است. بنابر مقررات اعتبارسنجی تجهیزات و خدمات شبکه ملی اطلاعات و سند راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (افتا)، فقط شرکت‌های داخلی دارای پروانه فعالیت خدمات فنی افتا در گرایش نصب و پشتیبانی محصولات شرکت Sangfor و امن‌سازی و مقاوم‌سازی سامانه‌ها، زیرساخت‌ها و سرویس‌ها، مجاز به ارائه محصولات این شرکت چینی هستند. ابلاغیه قبلی مرکز افتا و ضوابط سامانه‌ها و سکوهای خارجی حوزه امنیت، در مورد دیگر «شرکت‌های خارجی تولید کننده محصولات امنیت سایبری» به قوت خود باقی است.  

همچنین البته اوایل هفته نیز مجید سلطانی- مدیرعامل شرکت مخابرات ایران- در یک نشست خبری بر اهمیت توجه به نقش مخابرات به عنوان تکانه اصلی بازار ارتباطات و زیرساخت شبکه کشور تاکید کرد. او با بیان اینکه مخابرات ایران به دنبال توسعه پایدار است و پیشرفت ۹۰ درصدی توسعه فیبر نوری توسط مخابرات تاکنون راهگشای این مسیر بوده، گفت که دسترسی پرسرعت مبتنی بر فیبرنوری، راه‌حل نهایی و اصلی درآمدزایی اقتصاد دیجیتال در کشور و تحول بخش ارتباطات است.

انتهای پیام 

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل