صعود هفتگی قیمت نفت در بازار جهانی

قیمت نفت با وجود کاهش در معاملات روز جمعه بازار آسیا، در مسیر ثبت دومین رشد هفتگی متوالی قرار دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات نفت برنت از ابتدای هفته جاری تاکنون، حدود ۱.۳ درصد و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا، حدود ۱.۲ درصد افزایش داشته است.

بهای نفت برنت در معاملات روز جمعه، ۲۲ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش یافت و در ۸۰ دلار و ۸۲ سنت در هر بشکه ایستاد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت با ۳۰ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش، به ۷۷ دلار و ۸۶ سنت در هر بشکه رسید.

داده‌های خرده‌فروشی آمریکا که روز پنج‌شنبه منتشر شد، بهتر از حد انتظار بود و همزمان، داده‌های جداگانه نشان داد آمریکایی‌های کمتری برای دریافت مزایای بیکاری در هفته گذشته درخواست‌های کرده‌اند که باعث خوش‌بینی مجدد به رشد اقتصادی در آمریکا شد. تحلیلگران شرکت ANZ Research اظهار کردند: نفت خام ضررهای اخیر را معکوس کرد زیرا داده‌های مثبت اقتصادی و نگرانیهای مربوط به عرضه، اعتماد سرمایه گذاران را تقویت کرد.

تحلیلگران شرکت مشاوره هم FGE اظهار کردند: بازارهای نفت اکنون تمرکز خود را به مسائل ژئوپلیتیک متمرکز کرده اند. با وجود ادامه حملات نیروهای رژیم صهیونیستی، دور جدیدی از مذاکرات، در روز پنجشنبه، برای رسیدن به آتش‌بس در جنگ غزه، آغاز شد. این مذاکرات که از سوی حماس تحریم شده بود، ادامه یافته و روز جمعه، در دوحه قطر از سرگرفته خواهد شد.

عاملی که رشد قیمت نفت را محدود نگه داشت، کاهش نرخ پالایش نفت توسط پالایشگاههای چین در ماه گذشته به دلیل تقاضای ضعیف برای سوخت بود.

اوپک دوشنبه هفته جاری، برای نخستین بار در یک سال گذشته، پیش بینی خود از میزان رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۴ را کاهش داد.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران ANZ اظهار کردند: با وجود افزایش ذخایر نفت در هفته گذشته، تقاضا برای بنزین و سوختهای دیگر همچنان قوی است. اما به نظر نمی رسد این مورد درباره چین، صادق باشد و تقاضای ظاهری برای نفت در این کشور در ژوئیه بر مبنای سالانه، هشت درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل