شکست تحریم‌های نفتی با کمک ناوگان بزرگتر روسیه

اقدامات روسیه برای تقویت ناوگان به اصطلاح شبح نفتکش‌ها در نیمه اول سال میلادی جاری، کمک کرد تاثیر تحریم‌های غرب جبران شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، موسسه KSE در گزارشی اعلام کرد حدود ۷۴ کشتی جدید در این مدت، حمل نفت خام روسیه را آغاز کردند که این تعداد، بیشتر از ۴۹ نفتکشی است که تحریم شده اند. کشتی‌های بیشتر توضیح می‌دهند که چرا تخفیف‌ها برای نفت روسیه، بیشتر نشده اند.

موسسه KSE بخشی از دانشکده اقتصاد کی‌یف و حامی تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه مسکو است.

روسیه در پی تحریم‌های غرب بر سر تهاجم این کشور به اوکراین، ناوگان وسیعی از نفتکش‌ها را برای کمک به حمل نفت خود به مشتریان، جمع آوری کرد. در حالی که آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا در ماه‌های اخیر، برخی کشتی‌های این ناوگان را تحریم کرده‌اند، دیده بان کشتیرانی جهانی، نگرانی خود را نسبت به رشد این ناوگان، ابراز کرده است.

این موسسه اعلام کرد: در مجموع، تناژ بالقوه وزن ناوگان شبح، تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است. عدم محدودیت‌های ظرفیت توضیح می‌دهد که چرا کاهش قیمت نفت روسیه در ماه‌های اخیر بیشتر نشده و درآمدهای صادراتی قوی بوده است.

طبق داده‌های شرکت «آرگوس مدیا»، میانگین قیمت صادرات نفت روسیه در هفته گذشته، حدود ۱۲ دلار و ۵۰ سنت کمتر از قیمت نفت برنت بود که  کوچکترین اختلاف قیمت از اکتبر است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، موسسه KSE اعلام کرد روند مشابهی برای کشتی‌های حمل سوخت‌های پالایش شده وجود دارد. بیش از ۱۰۰ کشتی جدید که در سال ۲۰۲۳ نفت روسیه را حمل نکرده بودند، در نیمه اول سال جاری این کار را انجام دادند که بسیار بیشتر از تعداد کشتی‌های تحریم شده بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل