چند درصد خانوارهای شهری به فیبرنوری متصل شده‌اند؟

با گسترش فناوری امروزه دسترسی به شبکه پایدار و پر سرعت امری مهم برای مردم محسوب می‌شود و تسریع پروژه فیبرنوری در مدت سه سال گذشته سبب شده ۴۰ درصد خانوارهای شهری به فیبرنوری و سرعت تا ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه دست یابند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فیبرنوری یا تار نوری، رشته‌های بلند و نازکی از ماده‌ای شفاف مانند شیشه یا پلاستیک هستند که به اندازه قطر موی انسان است. این رشته‌ها در بسته‌هایی به نام کابل‌های نوری مرتب شده‌اند و برای انتقال سیگنال‌های نور در فواصل طولانی، باید از آن‌ها استفاده کرد.

با فیبرنوری می‌توان داده‌هایی مانند تصویر، صوت و غیره  را به راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد. امروزه فیبرنوری به دلیل پهنای باند وسیع تر در مقایسه با کابل‌های مسی، و تاخیر کمتر در مقایسه با مخابرات ماهواره ای از مهمترین ابزار انتقال اطلاعات محسوب می‌شود.

بر این اساس، ارزانتر، نازک‌تر، ظرفیت بالا، تضعیف ناچیز، سیگنال‌های نوری، مصرف برق پایین، سیگنال های دیجیتال، غیر اشتعال زا، سبک وزن و انعطاف پذیر بودن برخی از مزایی است که فیبرنوری در مقایسه با سیم‌های مسی دارد.

در مدت سه سال گذشته اقدام مهمی بر تحقق و توسعه فیبرنوری به عنوان راه حلی برای برون رفت از شرایط نامناسب اینترنت شد. پروژه فیبرنوری منازل، کسب‌و کارها ذیل یکی از تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم محسوب و وزارتخانه مذکور در این پروژه مکلف به ایجاد ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری در سراسر کشور شد.

به دلیل تأکیدهای مسئولان در مدت سه سال گذشته بسیاری از کاربران این فناوری را دریافت و تحت پوشش آن قرار گرفته‌اند توانسته‌اند به سرعت تا۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه هم دست پیدا کنند مسئله‌ای که بارها از سوی وزیر ارتباطات به اشاره شد که هیچ تکنولوژی حتی اینترنت ماهواره‌ای نمی‌تواند جای ارتباطات پرسرعت فیبرنوری را بگیرد.

به گونه‌ای که با تسریع یافتن انجام این پروژه، کار در ۶۰۰ شهر آغاز و در ۳۰۰ شهر تمام شده و درحال حاضر حدود ۴۰۰ تیم در این شهرها در حال فعالیت هستند و ۴۰ درصد خانوارهای شهری به این فناوری دسترسی دارند و پیش‌بینی می شود تا پایان سال جاری ۱۴ میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار بگیرند.

درواقع با فعالیت گسترده و فشرده‌ای که در طرح فیبرنوری منازل و کسب‌و کارها در دولت سیزدهم در دست اجرا قرار گرفت، در دو سال گذشته بیش از ۱۰ برابر قبل در شهرها فیبرکشی و به اندازه هشت سال دولت پیشین به مشترکان فیبرنوری اضافه شده است.  

حال با توجه به اهمیت این پروژه مسئولان از جمله وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است باید شرایطی ایجاد شود که مردم نیز به اهمیت این پروژه پی‌ ببرند و نسبت به آن حس پیدا کنند که این امر نیازمند آن است که در سطح استان یک عزمی ایجاد و با همراهی اپراتور مربوطه بازاریابی خانه به خانه و محله به محله آغاز شود.

او همچنین تأکید کرد پس از ایجاد پوشش منتظر درخواست مردم کنند و حتی به عنوان هدیه دولت اپراتورهای فیبرنوری منازل مردم را رایگان به فیبرنوری متصل کنند.

 انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل