اختلاف ارز نیما و آزاد به کم‌ترین میزان خود در ۶ ماه اخیر رسید/ حال صنایع صادرات محور بورس خوب می‌شود

امیر ندیری، مدیر صندوق‌های کارگزاری اقتصاد بیدار گفت: با توجه به روند بازار آزاد ارز و هم‌چنین سامانه نیما، میزان اختلاف بین نرخ ارز در بازار آزاد و نیما به ۲۸ درصد رسیده که کم‌ترین حد در سال جاری است.


امیر ندیری، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، توضیح داد: بیش‌ترین اختلاف بین نرخ ارز نیما و بازار آزاد مربوط به ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ با اختلاف ۱۰۵ درصد است.

به گفته ندیری، در ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ اختلاف ارز نیما و آزاد به ۶۰ درصد رسید که بیشترین اختلاف در سال جاری محسوب می شود.

او تاکید کرد: به مرور میزان اختلاف بین ۲ نرخ ارز در بازارهای آزاد و نیما، کاهشی شد به نحوی که امروز میزان اختلاف بین نرخ ارز نیما و بازار آزاد به ۲۸ درصد رسید.

ندیری با بیان اینکه شاهد ثبت کمترین رکورد اختلاف بین نرخ ارز در بازار آزاد و نیما هستیم، گفت: آخرین باری که این میزان به ۲۸ درصد رسیده مربوط به ۶ ماه پیش و در دی ماه ۱۴۰۲ بوده است.

مدیر صندوق‌های کارگزاری اقتصاد بیدار با تاکید بر این‌که در روزهای آینده نیز انتظار رشد ارز نیما را داریم، گفت: هرچند دلار بازار آزاد تا اندازه ای نوسان دارد اما با توجه به اینکه چند ماهی است بانک مرکزی سیاست خود را درباره نرخ نیما تغییر داده، این نرخ با شیب ملایمی بالا می آورد، در نتیجه این امیدواری وجود دارد که فاصله نرخ ارز در سامانه نیما با نرخ بازار آزاد ارز به حداقل ممکن برسد. این موضوع بهترین محرک برای بازار سرمایه محسوب خواهد شد.

ندیری به تاثیرات این اختلاف اشاره کرد و افزود: یکی از تاثیرهای مثبت این اتفاق حذف رانت است زیرا در صورت کاهش این فاصله، دیگر برخی افراد نمی توانند دلار را با قیمت پایین گرفته و واردات کالاهای غیر ضروری انجام دهند. علاوه برآن، جریان ورود ارز به کشور بیشتر خواهد شد، ولی زمانی که فاصله بین ۲ نرخ ارز آزاد و نیما بالا باشد به جای اینکه یارانه به واردکنندگان بدهیم، صادرات افزایش می‌یابد و صدرکنندگان تشویق می‌شوند. ضمن این‌که کاهش این فاصله باعث افزایش حاشیه سود و رشد نرخ فروش ریالی صنایع بورسی خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل