گوگل پیکسل ۹ پرو XL یا سامسونگ گلکسی اس۲۴ اولترا؛ کدام یک بهتر است؟

بی‌شک سامسونگ گلکسی اس۲۴ اولترا(Samsung Galaxy S24 Ultra) یکی از بهترین گوشی‌های اندرویدی است که می‌توانید در سال ۲۰۲۴ بخرید. این تلفن همراه دارای دوربین‌های عالی، یکی از بزرگترین و درخشان‌ترین نمایشگرها، طراحی صاف تیتانیوم و شیشه‌ای و یک قلم منحصر به فرد برای فعال کردن قابلیت‌های هوش مصنوعی است. با این حال، گوگل پیکسل ۹ پرو ایکس‌ال(Google Pixel 9 Pro XL) که به تازگی معرفی شده است، سامسونگ را با نمایشگری به همان اندازه خیره کننده، دوربین‌های با کیفیت و ویژگی‌های انحصاری هوش مصنوعی جمینای(Gemini AI) به چالش می‌کشد.

به گزارش آرمان اقتصادی، در اینجا به مقایسه دو تلفن همراه هوشمند که از نظر اندازه‌ بزرگ‌ هستند می‌پردازیم تا ببینیم برنده این رقابت سامسونگ خواهد بود یا گوگل.

طراحی

به نقل از دیجیتال‌ترندز، هر گوشی نسبت به مدل‌های قبلی خود ارتقای معناداری در طراحی داشته‌اند. از آنجایی که گوشی گوگل جدیدتر است، تازه‌تر به نظر می‌رسد و رنگ‌های سبز و صورتی جدید این حس را بیشتر تقویت می‌کنند. در مقابل، گلکسی اس ۲۴ اولترا دارای طیف گسترده‌تری از گزینه‌های رنگی، از جمله سه رنگ پاستلی منحصر به فرد است.

پیکسل گوگل با صفحه نمایش ۶.۸ اینچی کمی بزرگتر از پیکسل ۸ پرو است. در ضمن، گلکسی اس ۲۴ اولترا نیز دارای صفحه نمایش ۶.۸ اینچی است، اما این دو گوشی از نظر طول و عرض کلی کمی متفاوت هستند. پیکسل حداقل ۱۰ گرم(۰.۳ اونس) سبک‌تر است اما شما به سختی متوجه این تفاوت خواهید شد، به خصوص اگر از قاب برای تلفن همراه خود استفاده کنید.

هر دو گوشی دارای پشت شیشه‌ای هستند، در حالی که گلکسی اس ۲۴ اولترا دارای محافظ ‌شیشه‌ای بادوام‌تری است که از آن محافظت می‌کند، پیکسل ۹ پرو XL از شیشه‌های قدیمی‌تر گوریلا گلس ویکتوس استفاده می‌کند. هر دو دارای استاندارد IP68 برای مقاومت مشابه در برابر گرد و غبار و آب هستند. یکی دیگر از تفاوت‌های تعیین کننده، فریم میانی است، با اینکه سامسونگ همان مسیر اپل را طی می‌کند و تیتانیوم را انتخاب می‌کند، گوگل از آلومینیوم بازیافتی بهره می‌گیرد.

گلکسی اس ۲۴ اولترا با گوشه‌های تیز، پشت صاف و دوربین‌هایی که به شکل حرف F در  یک راستا قرار گرفته‌اند، متفاوت از سایر محصولات سامسونگ طراحی شده است. از سوی دیگر، پیکسل پرو ۹ ایکس ال دارای گوشه‌های منحنی است و شبیه به بقیه سری‌های اس ۲۴ به نظر می‌رسد. مشابه گلکسی اس ۲۴ اولترا، گوگل نیز لبه‌های منحنی صفحه و پشت را حذف کرده است و قاب آن مشابه سامسونگ، صاف است. ظاهر برجسته پیکسل ۹ در برآمدگی دوربین جدید آن است که سه دوربین و همه حسگرها را در یک ردیف قرار داده است.

با توجه به اینکه هر دو گوشی کیفیت ساخت بالایی دارند، انتخاب یک برنده واضح دشوار خواهد بود. بنابرین فعلا باید آنها را مساوی اعلام کنیم.

صفحه نمایش

اگرچه هر دو دارای صفحه نمایش ۶.۸ اینچی OLED هستند، اما تفاوت‌هایی وجود دارد که آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند. گلکسی اس ۲۴ اولترا کمی وضوح بالاتری دارد، که جزئیات نمایشگر را واضح‌تر می‌کند، اگرچه می‌توانید برای صرفه‌جویی در مصرف باتری، رزولوشن را به ۱۰۸۰p در هر دو گوشی کاهش دهید. صفحه نمایش گلکسی اس ۲۴ اولترا کمی عریض‌تر نیز هست.

گلکسی اس ۲۴ اولترا دارای روشن‌ترین صفحه‌نمایش در میان دستگاه‌های سامسونگ است که حداکثر روشنایی آن به ۲۶۰۰ نیت می‌رسد. پیکسل ۹ پرو XL از آن فراتر رفته و به حداکثر روشنایی ۳۰۰۰ نیت و در حالت HDR به ۲۰۰۰ نیت رسیده است.

در حالی که هر دو شرکت به نمایشگرهای روشن خود می‌بالند، هیچ کدام در مورد میزان کم نور شدن گوشی‌ها در تنظیمات کم نوری صحبتی نمی‌کنند. قابل ذکر است که سامسونگ دارای حالت روشنایی بسیار کم برای کاهش نور در شب است. با این حال، در سطح سخت‌افزاری، یک رویکرد غیرمستقیم برای استفاده از مُدولاسیون پهنای پالس کم(PWM) را برگزیده است که می‌تواند منجر به خستگی چشم و حتی بیماری شود. متأسفانه، نمایشگر پیکسل ۹ پرو هنوز برای بررسی این استانداردها آزمایش نشده است، اما آزمایش‌های نسل قبلی نتایج بسیار ضعیف‌تری را نشان می‌دهد.

اکنون بیایید به شباهت‌های بین نمایشگرهای این دو گوشی نگاه کنیم. هر دو دستگاه از نرخ نوسازی پویا، بین یک تا ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند که با محتوای پخش شده روی صفحه‌نمایش همگام می‌شود. هر دو از HDR10+ نیز پشتیبانی می‌کنند در حالی که از Dolby Vision  پشتیبانی نمی‌کنند.

با توجه به شباهت‌ها، انتخاب یک برنده مستقیم دشوار است، بنابراین اجازه دهید این بار نیز یک تساوی دیگر را شاهد باشیم.

عملکرد

پیکسل پرو ۹ مانند سه نسل قبلی خود، از تراشه‌های تلفن همراه Tensor خود گوگل استفاده می‌کند. Tensor G4 جدیدترین نسخه این سری است و مانند نسل‌های قبلی بر پایه تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ سامسونگ ساخته شده است. اما گوگل به جای اینکه تراشه را با همان مشخصات به طور کامل به جلو ببرد، با کاهش هسته‌های CPU از ۱۰ به ۸، نیرو را کاهش داده و در عوض کارایی را در اولویت قرار داده است.

در نتیجه، Tensor G4 تنها یک جهش کوچک در عملکرد CPU ایجاد می‌کند.

این تغییرات به طور بالقوه می‌تواند به Tensor G4 کمک کند تا در مقایسه با نسل‌های قبلی کم‌تر داغ شود. در حال حاضر، اگر می‌خواهید بین این دو یکی را برای بازی انتخاب کنید، توصیه نمی‌شود که از پیکسل استفاده کنید. دلیل دیگر آن یک پردازنده گرافیکی ضعیف است.

گوگل همچنین رم را در تمامی نسخه‌ها از ۱۲ گیگابایت در نسل‌های قبلی به ۱۶ گیگابایت ارتقا داده است. قابل ذکر است، بخشی از رم گوشی برای پردازش سریع‌تر وظایف هوش مصنوعی روی دستگاه رزرو شده است. از نظر فضای ذخیره‌سازی، گوگل چهار نسخه را ارائه می‌کند که از ۱۲۸ گیگابایت شروع می‌شود و تا ۱ ترابایت می‌رسد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که نوع پایه گوشی با فناوری ذخیره سازی UFS ۳.۱ که کندتر است، عرضه می شود، در حالی که سایر انواع دارای آخرین نسخه UFS ۴.۰ هستند.

اگرچه سامسونگ در مورد تراشه‌ها به گوگل کمک می‌کند، اما از قضا از تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۳ (Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3) در گلکسی اس ۲۴ اولترا استفاده می‌کند.

این یک گزینه خوب است، زیرا اسنپدراگون ۸ نسل ۳ بازده حرارتی بهتری را ارائه می‌دهد. همچنین انتظار می‌رود که به لطف پردازنده‌ای که با هسته‌های میانی با فرکانس بالا طراحی شده، قدرت بسیار بیشتری نسبت به Tensor G4 ارائه کند. از ابتدای سال، اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به طور مداوم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته است، بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که در عملکرد آن شک کنیم.

نکته مثبت، گلکسی اس ۲۴ اولترا با ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره سازی به عنوان نسخه پایه و همچنین تا ۱ ترابایت است. علاوه بر این، هیچ کاهشی در سرعت ذخیره‌سازی وجود ندارد.

با اسنپدراگون ۸ نسل ۳، تنها نقطه ضعفی که با آن روبرو خواهید شد، پاسخ‌های نسبتا کندتر در عملکردهای هوش مصنوعی است که به صورت محلی اجرا می‌شوند. در نظر گرفتن هوش مصنوعی در تلفن‌های همراه در حال حاضر در مرحله نوپایی قرار دارد، این موضوع در لحظه یک مشکل نیست، اگرچه ممکن است در آینده زمانی که مدل‌های پیشرفته‌تری داشته باشیم یک مشکل به حساب بیاید. با این حال، می‌توانید طی دو تا سه سال آینده بدون هیچ مشکلی از تلفن استفاده کنید.

با در نظر گرفتن این موارد، تا به اینجا ما به اس ۲۴ برای عملکرد بهتر امتیاز می‌دهیم و برنده این بخش را سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اولترا اعلام می‌کنیم.

باتری و شارژ

این دو تلفن همراه باتری‌های تقریبا یکسانی دارند. یک باتری ۵۰۶۰ میلی آمپر ساعتی در پیکسل ۹ پرو و یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی در گلکسی اس ۲۴ وجود دارد. با بهره‌وری بالای باتری ارائه شده توسط اسنپدراگون ۸ نسل ۳، طی بررسی گلکسی اس ۲۴ اولترا تا دو روز پشتیبانی باتری دریافت کردیم. تأیید اینکه آیا پیکسل ۹ پرو با این استانداردهای بالا مطابقت دارد یا خیر، قبل از تجزیه و تحلیل کامل طی هفته‌های آینده دشوار است، اما انتظار می‌رود که دستکم بیش از یک روز بدون انجام کارهای سنگین مانند ضبط ویدیوی مداوم یا بازی دوام بیاورد.

یکی از مواردی که انتظار نمی‌رود در آن گوگل با سامسونگ مطابقت داشته باشد، سرعت شارژ است. تلفن پیکسل گوگل جدید از شارژ سیمی تا ۳۷ وات پشتیبانی می‌کند که سریع‌ترین در کل گوشی‌های گوگل است و این در حالی است که گلکسی جدید حداکثر تا ۴۵ وات شارژ می‌شود. ما هنوز سرعت شارژ واقعی را در گوشی گوگل آزمایش نکرده‌ایم، اما گلکسی اس ۲۴ با شارژی که از شارژر ۴۵ وات یا سریع‌تر دریافت می‌کند برای شارژ کامل به کمی بیش از یک ساعت زمان نیاز دارد.

قابل ذکر است که پیکسل ۹ پرو دارای نرخ شارژ بی‌سیم سریع‌تر نسبت به سامسونگ است و می‌تواند تا ۲۳ وات شارژ را بپذیرد. در همین حال، گلکسی اس ۲۴ اولترا فقط شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی را تحمل می‌کند. در نهایت، توجه به این نکته مهم است که سرعت واقعی شارژ بی سیم به دلیل گرمای زیاد تولید شده در این فرآیند بسیار کمتر است.

در نهایت، هر دو گوشی از شارژ بی‌سیم معکوس پشتیبانی می‌کنند، به طوری که می‌توانید لوازم جانبی مانند کیس هدفون را در پشت گوشی قرار دهید تا مقداری شارژ شوند. شما همچنین می‌توانید این کار را با تلفن‌های دیگر انجام دهید، اگرچه سرعت آن فوق العاده پایین است و ممکن است موثر نباشد. گوگل سرعت دقیق را در اینجا فاش نمی‌کند، اما میزان انتقال شارژ در سامسونگ به ۴.۵ وات محدود شده است.

تا به اینجا می‌توان این دو گوشی را از نظر باتری و شارژ برابر در نظر گرفت.

دوربین‌ها

دوربین‌های گوگل پیکسل یکی از حوزه‌هایی است که تلفن‌های گوگل، هرگز در آن جا نمانده‌اند. در حالی که گوگل دیگر تنها تک برندی نیست که دوربین‌های تلفن استثنایی را ارائه می‌کند، اما مجموعه‌ای از مزایای خاص خود را با تصاویر بسیار واضح و رنگ‌های واقعی دارد، به خصوص در هنگام ثبت چهره انسان.

پیکسل ۹ پرو همچنان تنظیمات سه‌گانه دوربین ارائه می‌کند که مشابه آن چیزی است که در نسل گذشته شاهد آن بودیم.

این شامل یک دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی(MP)، یک دوربین اولترا واید ۴۸ مگاپیکسلی با میدان دید ۱۲۳ درجه و یک تله فوتو ۴۸ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال ۵ برابر است. اگرچه دو دوربین دیگر بدون تغییر به نظر می‌رسند، دوربین اولترا واید دارای یک لنز جدید با دیافراگم بازتر است که می‌تواند عکس‌هایی با نور بهتر را ارائه دهد. به لطف ویژگی‌های فوکوس خودکار و تثبیت‌کننده تصویر اپتیکال(OIS) که در هر سه دوربین نیز هست، می‌توان از اولترا واید برای ثبت تصاویر ماکرو استفاده کرد.

دوربین سلفی پیکسل ۹ پرو پیشرفت چشمگیری داشته و از ۱۰.۵ مگاپیکسل قبلی به ۴۲ مگاپیکسل با نمای ۱۰۳ درجه تغییر کرده است. دوربین جلو نیز از فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند.

اگرچه پیشرفت قابل توجهی در سخت افزار آنها وجود ندارد، اما قابلیت‌های هوش مصنوعی زیادی وجود دارد که آنها را هیجان انگیزتر می‌کند. علاوه بر گزینه‌های Magic Editor و Best Take  که پیشتر در دسترس بود، گوگل در حال اضافه کردن یک ویژگی جدید به نام Add Me است که به شما این امکان را می‌دهد افراد را به تصاویر موجود اضافه کنید و تقریبا به نظر می‌رسد که آنها در واقع بخشی از عکس اصلی هستند. از سوی دیگر، دوربین تله فوتو ۵ برابری از هوش مصنوعی برای بهبود جزئیات در عکسها با زوم تا ۲۰ برابر با ویژگی Super Res Zoom استفاده می‌کند.

در مقایسه، گلکسی اس ۲۴ اولترا از نظر ویژگی‌های دوربین ضعیف‌تر نبوده است. مهمتر از همه، شما به جای سه دوربین، چهار دوربین دارید و سامسونگ دو دوربین تله فوتو دارد، یک دوربین ۱۰ مگاپیکسلی سه برابر برای عکس‌های پرتره و دوربین ۵۰ مگاپیکسل ۵ برابر برای عکس‌هایی با برد بلندتر و برخی پیشرفت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی. دوربین‌های دیگر شامل یک دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی و یک واحد فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی هستند. دوربین جلو، گلکسی اس ۲۴ اولترا یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی است.

علاوه بر پیشرفت‌های هوش مصنوعی، One UI ۶.۱.۱  سامسونگ قابلیت doodle را برای تولید عناصر روی تصاویر موجود به ارمغان می‌آورد. اگرچه این ویژگی در حال حاضر به گلکسی زد فولد ۶ و فیلیپ ۶ محدود شده است، اما دلیلی وجود ندارد که سامسونگ آن را در سایر گوشی‌های دارای قلم سری اس، به ویژه گلکسی اس ۲۴ اولترا، ارائه نکند.

پیکسل در حال حاضر رقیب سختی برای شکست دادن دارد. گلکسی اس ۲۴ اولترا عکس‌های بسیار خوبی را در محیط‌های روشن ثبت می‌کند. این بخش نیازمند بررسی بیشتر و رویارویی بهتر دو گوشی است و بنابراین تا این لحظه آنها را مساوی اعلام می‌کنیم.

نرم افزار و به‌ روز رسانی

در سال‌های اخیر، گوشی‌های پیکسل حامل آخرین نسخه‌های اندروید بوده‌اند. اما امسال این موضوع تغییر کرده است زیرا گوگل، گوشی پیکسل ۹ پرو XL را با اندروید ۱۴، که برای سال گذشته است به جای اندروید ۱۵ راه‌اندازی کرده است. دلیل این انتخاب همچنان نامشخص است، اما ممکن است به تغییر تمرکز گوگل به سمت هوش مصنوعی جمینای مربوط باشد که مجموعه‌ای از تجربیات جدید را در تلفن‌های پیکسل ۹ فراهم می‌کند.

با این اوصاف، سری پیکسل ۹، از  جمله پیکسل ۹ پرو اولین گوشی‌هایی خواهند بود که هر زمان که نسخه جدید اندروید در ماه‌های آینده عرضه شوند، آن را دریافت خواهند کرد. و مانند گوشی‌های قدیمی‌تر، پیکسل ۹ پرو نیز به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را تا هفت سال دریافت می‌کند.

قابلیت‌های هوش مصنوعی عبارتند از جمینای لایو(Gemini Live) که حالت مکالمه‌ای است که در آن می‌توانید چندین درخواست را به طور همزمان ارسال کنید و حتی می‌توانید در حین پاسخگویی هوش مصنوعی، حرف آن را قطع کنید. به‌علاوه، پیکسل اسکرین‌شاتس(Pixel Screenshots) وجود دارد که موضوع مربوط به اسکرین‌شات‌های شما را ذخیره می‌کند و محتویات آن‌ها را اسکن می‌کند و جستجوی اسکرین‌شات‌ها را در گوگل فوتوز برای شما آسان‌تر می‌کند.

با سری  پیکسل ۹، گوگل اشتراک رایگان گوگل وان(Google One) را به مدت یک سال به همراه ۲ ترابایت فضای ذخیره‌سازی و دسترسی به سطح پولی چت‌بات جمینای ارائه می‌کند. با این حال، پس از یک سال، برای ادامه استفاده از این سرویس باید ۲۰ دلار در ماه بپردازید.

در مقایسه، گلکسی اس ۲۴ اولترا نسخه‌ای از اندروید ۱۴ را با رابط کاربری One UI سامسونگ اجرا می‌کند. بسیاری از قابلیت‌های اضافی وجود دارند که رابط کاربری One UI را از نظر بصری جذاب‌تر می‌کنند، اما ویژگی‌های هوش مصنوعی منحصر به فرد پیکسل را در این مورد از دست خواهید داد. سامسونگ مجموعه‌ای از ویژگی‌های هوش مصنوعی گلکسی خود را دارد، اگرچه ممکن است همه آنها به طور روزانه به طور کامل مفید نباشند.

یکی از قابلیت‌های جالب هوش مصنوعی در تلفن‌های سامسونگ، ترجمه زنده در حین تماس تلفنی همراه با زیرنویس است. سامسونگ همچنین مجموعه‌ای از ویژگی‌های ویرایش تصویر را در برنامه گالری ارائه می‌دهد و هوش مصنوعی در برنامه‌های چت و ایمیل به نوشتار کمک می‌کند. قابل ذکر است که قابلیت‌های هوش مصنوعی سامسونگ نیز فقط تا پایان سال ۲۰۲۵ رایگان است و هزینه دقیق آن پس از آن مشخص خواهد شد.

سامسونگ قرار است One UI 7 را پس از راه اندازی اندروید ۱۵ منتشر کند و شایعه شده است که تغییرات بصری گسترده‌ای را به همراه خواهد داشت. در نهایت، گلکسی اس ۲۴ اولترا نیز قرار است هفت سال به روز رسانی نرم افزاری را پشتیبانی کند.

هم سامسونگ و هم گوگل سوابق بسیار خوبی در به روزرسانی دستگاه‌ها دارند، اما انبوهی از قابلیت‌های هوش مصنوعی در سری پیکسل‌ به آنها برتری می‌دهد. مهمتر از آن، گوگل ادعا می‌کند که در سال‌های آینده اندروید را تغییر می‌دهد تا حول محور هوش مصنوعی بچرخد و تلفن‌های پیکسل به طور طبیعی نسبت به برندهای دیگر برتری خواهند داشت. به همین دلیل، گوگل پیکسل ۹ پرو ایکس ال را به عنوان برنده این بخش انتخاب می‌کنیم.

قیمت و دسترسی

گوگل پیکسل ۹ پرو، همراه با سایر موارد خط تولید، در حال حاضر برای پیش‌سفارش در دسترس است و از ۲۲ اوت نیز عرضه خواهد شد. قیمت آن برای مدل ۱۲۸ گیگابایتی از ۱۰۹۹ دلار شروع می‌شود، و اگر ۱۰۰ دلار اضافی خرج کنید می‌توانید نسخه ۲۵۶ گیگابایتی را انتخاب کنید.

گوگل همچنین در صورت تعویض تلفن قدیمی خود در طول دوره پیش خرید، پیشنهادات مبادله‌ای جذابی تا ۷۶۰ دلار دارد، در کنار اعتبار ۲۰۰ دلاری گوگل استور(Google Store) که می‌توان از آن برای خرید هر محصول دیگری استفاده کرد.

در همین حال، قیمت گلکسی اس ۲۴ اولترا از ۱۳۰۰ دلار برای نسخه ۲۵۶ گیگابایتی شروع می‌شود و تا ۱۶۶۰ دلار برای گزینه یک ترابایتی افزایش می‌یابد. اگر دستگاه سامسونگ قدیمی‌تری دارید، سامسونگ تا ۷۵۰ دلار و برای تلفن‌های غیرسامسونگ، مانند پیکسل یا آیفون، تا ۶۰۰ دلار تخفیف می‌دهد.

نتیجه نهایی

گوشی پیکسل ۹ پرو یکی از جذاب‌ترین دستگاه‌هایی است که گوگل در چند سال اخیر عرضه کرده است. علاوه بر طراحی دلپذیر و دوربین‌های عالی، قابلیت‌های هوش مصنوعی به رقابت بسیار نزدیک آن با گلکسی اس ۲۴ اولترا منجر شده است.

برداشت‌های اولیه از این پیکسل جدید بسیار امیدوارکننده بوده است و بررسی‌های بیشتر را نیز در آینده در اختیار شما قرار خواهیم داد.

اما تا آن زمان، می‌توانید با انتخاب قابلیت‌هایی که بیشتر برایتان اهمیت دارند، بهترین تصمیم را بگیرید. در حال حاضر، اطلاعات زیادی در مورد عملکرد پیکسل ۹ پرو ایکس‌ال وجود ندارد تا بتوان قضاوت خوبی انجام داد. اما از سوی دیگر، واضح است که هر دوی این گوشی‌ها قطعات فناوری فوق‌العاده قدرتمند و توانایی هستند و انتخاب هیچ‌کدام از آنها اشتباه نخواهد بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل