پیشنهادهای اقتصادی به نفع تورم

تورم آمریکا به آهستگی در حال بازگشت به روند پایدارتری است اما برای بسیاری از آمریکایی‌ها سخت است که احساس آسودگی کنند زیرا افزایش شدید قیمت‌ها در دوران پساکرونا، هزینه‌های زندگی آنها را سرسام آور کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، در کمپین‌های خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ وعده داده‌اند این هزینه‌ها را کاهش دهند. اما برخی از اقتصاددان‌ها هشدار می‌دهند که اهداف نامزدها  از جمله سیاست اقتصادی که روز جمعه توسط هریس ارائه شد و اظهارات مرتبط با اقتصاد ترامپ در ماه‌های اخیر، در واقع ممکن است قیمت‌ها را افزایش دهد.

جو بروسولاس، اقتصاددان ارشد  RSM US به شبکه سی‌ان‌ان گفت: برنامه‌های هر دو نامزد، احتمالا کسری بودجه و تقاضا را بواسطه هزینه‌های دولت و تقویت بازار کار، افزایش می‌دهد.

بدهی سنگین‌تر

طبق تحلیلی که روز جمعه درباره برنامه هریس برای کاهش هزینه‌های خانواده‌های آمریکایی از سوی سازمان غیرانتفاعی «کمیته بودجه فدرال مسئول» (CRFB) منتشر شد، سیاست‌های پیشنهادی هریس ممکن است کسری بودجه را ظرف مدت یک دهه، ۱.۷ تریلیون دلار افزایش دهد (و در صورت اتخاذ سیاست‌های مسکن، ممکن است به ۲ تریلیون دلار) افزایش یابد. بخش عمده‌ای از این هزینه‌ها به میزان حدود ۱.۲ تریلیون دلار، مربوط به پیشنهاد هریس برای تمدید برنامه «اعتبار مالیاتی کودک» است.

ترامپ تاکنون مانند هریس، برنامه اقتصادی مفصلی را منتشر نکرده است. با این حال، تحلیل قبلی CRFB نشان داد پیشنهاد ترامپ برای حذف مالیات بر روی مزایای تامین اجتماعی، بین ۱.۶ تا ۱.۸ تریلیون دلار تا پایان سال ۲۰۳۵ هزینه خواهد داشت.

سازمان CRFB  قصد دارد تجزیه و تحلیل جامع‌تری از پیشنهادهای اقتصادی هر دو نامزد در هفته‌های آینده انجام دهد، زیرا اطلاعات بیشتر به ویژه جزئیات درباره نحوه تامین مالی آنها، منتشر می‌شود. این سازمان و  «بنیاد مالیات» خاطرنشان کردند که برآوردهای آنها ممکن است تغییر کند زیرا کمپین هریس، جزئیات بیشتری از بودجه ارائه می‌دهد و کمپین ترامپ، جزئیات جامع تری از سیاست اقتصادی او را منتشر می‌کند.

گلدوین گفت: بدهی بالاتر، چه در کوتاه مدت و چه در بلندمدت، به معنای نرخ بهره بالاتر خواهد بود و این مشکلی خاص برای دولت است، زیرا بهره در حال حاضر، دومین برنامه بزرگ دولت است. ما بیشتر از هزینه‌ای که برای درمان و برای دفاع انجام می‌دهیم، در سود صرف می‌کنیم.

کمپین هریس اعلام کرده است طرح اقتصادی معاون رئیس جمهور، به کسری بودجه اضافه نخواهد کرد. او از افزایش دهندگان درآمد در بودجه سال مالی ۲۰۲۵ بایدن-هریس که تضمین می‌کند میلیاردرها و شرکت‌های بزرگ سهم خود را پرداخت می‌کنند، حمایت می‌کند.

ریسک‌های تحریک تقاضا

بخش محوری برنامه اقتصادی هریس، مقرون به صرفه‌تر کردن مسکن است. این طرح که گسترش دهنده پیشنهادهای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا است، شامل ساخت ۳ میلیون واحد مسکونی جدید، کمک برای پیش پرداخت و اعتبار مالیاتی برای خریداران خانه اولی است.

اقتصاددان‌ها به سی‌ان‌ان گفتند:  تلاش‌ها برای افزایش عرضه مسکن، به کاهش کمبود فعلی که بازار املاک و مستغلات کشور را با مشکل مواجه کرده و باعث افزایش قیمت‌ها شده و تورم را در این فرآیند بالا نگه داشته است، کمک می‌کند. با این حال، آنها درباره اقدامات محرک تقاضا، برخورد محتاطانه‌ای داشتند.

جاستین وولفرز، استاد سیاست عمومی و اقتصاد در دانشگاه میشیگان، به سی‌ان‌ان گفت: مشکل در حال حاضر این است که خریدار زیاد است و خانه اندک. راه حل آن این است که پول بیشتری برای خرید خانه به مردم ندهید.

یک عامل احتمالی دیگر افزایش تورم، ممکن است تمدید برنامه «اعتبار مالیاتی کودک» باشد که پول بیشتری به جیب مردم اضافه می‌کند.

میشل هولدر، اقتصاددان کار و دانشیار اقتصاد در کالج جان جی در نیویورک، گفت: با این حال، در دوران پاندمی کرونا، اعتبار مالیاتی افزایش‌یافته برای کودکان، به خانواده‌ها کمک کرد تا هزینه‌های مراقبت از کودکان و مخارج زندگی را تامین کنند و به حفظ افراد در نیروی کار کمک کرد.

هولدر گفت: این سوال وجود دارد که چقدر طول می‌کشد تا کاهش مالیات به صورت دائمی گسترش یابد. از سوی دیگر، تصور می‌کنم یک مخالفت معقول برای این انتقاد وجود دارد و آن این است که این پول به دست افرادی می‌رسد که آن را خرج می‌کنند. و خانواده‌های دارای فرزند، واقعا با هزینه‌های بالایی از نظر مراقبت از کودک مواجه هستند و باعث می‌شود برای والدین، به‌ویژه زنان، بیرون رفتن و کار کردن، مقرون به صرفه‌تر شود.

از سوی دیگر اقتصاددان‌ها به سی‌ان‌ان گفتند: پیشنهاد هریس برای ممنوعیت فدرال افزایش قیمت کالاها، می‌تواند مشکل‌ساز شود و قوانین مشابه، مردم را به خرید کالاهای بیشتر ترغیب می‌کند.

هشدارها نسبت به تحریک رشد تورم

ترامپ چندین پیشنهاد اقتصادی را از جمله افزایش تعرفه‌ها بر کالاهای وارداتی، تمدید کاهش مالیات سال ۲۰۱۷، کاهش بیشتر نرخ مالیات شرکت‌ها، مقابله با مهاجرت و اعمال اخراج‌های دسته‌جمعی و گسترش حفاری برای نفت و انرژی داخلی، ارائه کرده است.

در نامه‌ای در ژوئن، ۱۶ اقتصاددان برنده جایزه نوبل، هشدار جدی دادند که برنامه ترامپ، به ویژه افزایش تعرفه‌ها بر روی واردات از چین و شرکای تجاری بین‌المللی، تمدید کاهش مالیات سال ۲۰۱۷ و کاهش بیشتر نرخ مالیات شرکت‌ها، علاوه بر این که تورم را شعله‌ور می‌کند، تاثیر منفی بر موقعیت اقتصادی آمریکا در جهان خواهد داشت و تاثیر بی‌ثبات کننده‌ای بر اقتصاد داخلی آمریکا می‌گذارد.

کامالا هریس روز جمعه مدعی شد که دستور کار ترامپ، به ویژه مالیات ۲۰ درصدی بر واردات، قیمت‌ها را برای یک خانواده معمولی آمریکایی،   ۳۹۰۰ دلار در سال افزایش می‌دهد.

رقم ۳۹۰۰ دلاری که هریس اعلام کرد، به نقل از «صندوق پیشرفت آمریکا» بود که به تحلیل مالیات ۲۰ درصدی بالاتر بر واردات که ترامپ در برخی از سخنرانی‌های خود به آن اشاره کرده بود، پرداخته بود. در یک تحلیل جداگانه از «موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون»، تخمین زده شده است که پیشنهادهای تعرفه‌ای، حداقل ۱۷۰۰ دلار در سال برای خانواده‌های معمولی با درآمد متوسط، ‌هزینه دارد.

در نامه اقتصاددان‌های برنده جایزه نوبل به پیشنهادهای مهاجرتی ترامپ، اشاره نشده است. با این حال، اقتصاددان‌های جریان اصلی هشدار دادند که تصمیم ترامپ برای اینکه ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر را احتمالا با استفاده از گارد ملی اخراج کند، می‌تواند عواقب ناگواری برای بازار کار آمریکا داشته باشد؛ آن هم زمانی که بازار کار پس از رویارویی با شوک‌های عرضه و تقاضای اشتغال ناشی از پاندمی کرونا، سرانجام در حال عادی شدن است.

اقتصاددان‌ها به سی‌ان‌ان گفتند کسب و کارها مجبور خواهند شد دستمزدها و قیمت‌ها را افزایش دهند. بعلاوه، افزایش مهاجرت به بهبود بازار کار و افزایش بهره وری کمک کرده که به نوبه خود، به کندی رشد تورم کمک کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل