مدیر استانی بانک صنعت و معدن خراسان شمالی: گسترش صنایع پایین دستی و بالادستی صنایع بزرگ و مادر از مهمترین فرصت های سرمایه گذاری در استان است/ارائه مشورت های تخصصی را وظیفه خود می دانیم

مهمترین صنایع موجود در استان خراسان شمالی شامل صنایع فولادی، پتروشیمی، سیمان و انواع مصالح ساختمانی، پنبه پاک کنی، صنایع غذایی و … است و ظرفیت سرمایه گذاری خوبی برای گسترش صنایع بالادستی و پایین دستی اینگونه صنایع در استان یاد شده وجود دارد؛ در همین راستا روابط عمومی بانک صنعت و معدن در مصاحبه با محمدرضا عسگری عامل مدیر استانی خراسان شمالی و رئیس شعبه بجنورد در خصوص عملکرد و اقداماتی که در جهت حمایت از بخش صنعت و معدن استان به انجام رسانده و همچنین برنامه های آتی آن به گفتگو نشسته است که مشروح آن در ادامه می آید؛

۱- برای جذب منابع شرکت هایی بزرگ فعال در استان چه خدمات و مزیت های دیگری علاوه بر خدمات معمول ارائه نموده اید؟ در بخش ارائه تسهیلات و اعتبارات و یا بانکداری خرد ارائه چه نوع خدماتی را قابل رقابت با دیگر بانک ها در شبکه بانکی می دانید؟
یکی از اهداف اصلی ما در این استان، ارائه خدمات و جذب منابع شرکتهای بزرگ می باشد که در این راستا تلاش شده با شرکتهای مذکور مذاکرات حضوری متعدد صورت گیرد تا ضمن تشریح خدمات بانک، ترغیب به همکاری متقابل گردند. از مهمترین نیازهای شرکتهای بزرگ، ارائه خدمات در اسرع وقت و در کمترین زمان ممکن، ارائه خدمات غیرحضوری بیشتر، افزایش سطح اختیارات بانک در استان و … می باشد که برای رفع نیازهای آنان از اقداماتی مانند افزایش سقف ارائه خدمات غیر حضوری متناسب با قوانین موجود، اعزام همکاران بانک به محل شرکتهای بزرگ جهت اخذ مستندات موردنیاز، تشکیل پرونده مادر و دریافت کلیه مستندات و درخواست ها به صورت یکجا و اخذ مصوبات به صورت پکیج کامل از ارکان ستادی جهت آمادگی افزایش سرعت ارائه خدمات می باشد.
خدمات قابل رقابت بانک ما شامل امکان پرداخت تسهیلات از منابع غیر داخلی و با نرخ سود کمتر و تسهیلات یارانه ای، تصویب حد اعتباری بالاتر نسبت به سایر بانکها ، کوچکی و چابکی سازمان و سرعت عمل بیشتر ، توان کارشناسی بالاتر، ارائه مشاوره تخصصی به مشتریان و اختیارات بالاتر نسبت به سایر بانکها می باشد.
۲- مهمترین چالش ها از نظر شما برای جذب مشتری و ارائه خدمات نوین بانکی چه مواردی است؟
به نظر می رسد مهمترین چالشهای بانک، مواردی از قبیل عدم تعامل و همکاری مناسب با صنایع برای جذب منابع، مقررات دست و پا گیر و متعدد خصوصاً برای صدور ضمانتنامه و گشایش اعتبار که در برخی موارد (مانند نحوه اخذ امضاء از متعهدین قراردادها) امکان ارائه خدمات را سخت یا غیرممکن می کند، ناکافی بودن منابع، مشکلات سامانه ای خصوصاً در بخش بانکداری نوین، کمبود نیرو در برخی شعب از جمله خراسان شمالی می باشد.
۳- آیا ظرفیت ها و مزیت های اقتصادی استان را برای سرمایه گذاران تشریح نموده اید؟ از چگونگی فرآیند ارائه مشاوره و مذاکره برای گسترش صنایع پایین دستی و بالا دستی واحدهای تولیدی موجود در استان بگویید؟
با عنایت به شناخت کافی از ظرفیتها و مزیتهای استان در کلیه مذاکرات با مشتریان سعی ما بر این است تا مشاوره لازم به آنان ارائه شده و مزیتها و اولویتهای استان ذکر گردد و به صورت کلی ارائه مشورت های تخصصی را وظیفه خود می دانیم. با توجه به وجود صنایع بزرگ و مادر در استان خراسان شمالی یکی از ظرفیتهای مهم آن، گسترش صنایع پایین دستی و بالادستی اینگونه صنایع می باشد که از مهمترین ظرفیتهای موجود می توان به صنایع پایین دست و بالادست آلومینای جاجرم، صنایع فولادی در اسفراین، پتروشیمی و سیمان در بجنورد و … اشاره نمود. در همین راستا اقداماتی مهمی جهت پیگیری اجرای طرحهای توسعه ای واحدهای موفق و شرکتهای دانش بنیان استان صورت گرفته است.
۴- برای افزایش درآمد و سود و کاهش هزینه ها در بانک چه راهکارها و پیشنهادهایی دارید؟
یکی از مهمترین و کم ریسک ترین منابع درآمدی بانک ارائه خدمات اعتباری شامل انواع ضمانتنامه و گشایش اعتبار بوده که لازم است در این خصوص شرایط تسهیل گردد. در حال حاضر برخی مقررات و ضوابط، امکان رقابت با سایر بانکها جهت گشایش اعتبار و صدور ضمانتنامه را سخت کرده است. لازم به توضیح است برخی بانکهای استان خصوصاً بانکهای خصوصی مقررات بانک مرکزی از جمله حداقل ۱۰ درصد پیش دریافت را رعایت نمی نمایند. از دیگر منابع مهم دریافت درآمد و سود ارائه خدمات ارزی می باشد که سهم بانک ما ناچیز بوده و لازم است با افزایش اختیارات، حمایت از صرافی بانک، استفاده از ظرفیت بانک EIH و آموزش های مورد نیاز و … سهم خدمات ارزی بانک به نسبت سایر بانکها افزایش یابد.
۵- برای افزایش بهره وری و انگیزه در کارکنان چه عواملی را مؤثر می دانید؟ در مدیریت تحت سرپرستی چه اقداماتی را به انجام رسانده یا در دست اقدام دارید؟
سازمانها بدون وجود نیروی انسانی نه تنها مفهومی ندارند بلکه اداره آن ها نیز میسر نخواهد بود . سرمایه انسانی مهمترین رکن یک سازمان بوده و پیشرفت و اعتلای سازمان در گروی افزایش کارایی و بهره وری عملکرد نیروی انسانی از طریق دریافت آموزش های به روز و تعهد و مسئولیت پذیری کارکنان است. بنابراین از مهمترین اقدامات انجام شده در راستای افزایش مهارت و دانش کارکنان از طریق آموزش منظم و مطالعه دستورالعملها و مقررات موجود بوده است و در امتداد آن گردش شغلی که از اولویتهای همیشگی ما بوده و سعی شده هر سال یا دو سال یکبار به انجام برسد. همچنین جانشین پروری اهمیت بسیاری دارد و در این استان حداکثر تلاش در جهت برنامه ریزی موثر در خصوص موارد فوق صورت گرفته و در آینده نیز انجام خواهد شد.
۶- عمده ترین مشکلات بر سر راه تولید در استان از نظر جنابعالی چه مواردی می باشد؟ برای حل این مشکلات، چه اقداماتی را مثمر ثمر می دانید؟
استان خراسان شمالی جزء استانهای کم برخوردار کشور بوده که در اغلب شاخصهای اقتصادی وضعیت مناسبی ندارد و نسبت مصارف به منابع بانکی در آن در بالاترین میزان در کل کشور است. از طرفی بخش اقتصادی غالب استان کشاورزی و خدمات می باشد و صنعت از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست. لذا از مهمترین مشکلات و چالشها بر سر راه تولید می توان به کمبود منابع بانکی،کمبود یا نبود زیرساختهای لازم مانند خط ریلی، نبود پروازهای منظم، کمبود خدمات فنی و مهندسی و نیروی کار ماهر، مشکلات تامین ارز، معضلات تحریم و … اشاره نمود که تلاش شده است با درک شرایط تولید کنندگان، حداکثر حمایت قانونی از آنان صورت گرفته و با کاهش زمان ارائه خدمات و افزایش دقت، ارائه مشاوره های موردنیاز و … رضایت آنان افزایش یابد.
از اقدامات ارزشمند و ماندگار مدیر عامل و هیات مدیره بانک ایجاد کمیته توانمند سازی و حمایت از استانهای کمتر توسعه یافته از سال گذشته بوده است که منافع و امتیازات مطلوبی برای واحدهای صنعتی استان داشته و در سال جاری نیز این اقدامات نتایج بهتری در بر خواهند داشت.
۷- چه انتظاراتی از دیگر سطوح مدیریتی و کارشناسی بانک دارید؟
بدیهی است لازمه رسیدن به اهداف بانک و بهبود عملکرد در سطح استانها، در گروی میزان تعامل و همراهی همکاران ستادی اعم از معاونتها، مدیریت ها و کارشناسان و اعضاء کمیته ها می باشد. انتظار می رود اولاً مدیران و کارشناسان شناخت کافی از ظرفیتها و مزیتهای استانهای مختلف داشته باشند و ثانیاً به استانهای کم برخوردار اولویت بیشتری داده و مساعدت و همکاری بالاتری داشته باشند.
۸- در راستای تحقق شعار سال”جهش تولید با مشارکت مردم” بانک چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد ؟
با عنایت به ظرفیتها و اولویتهای استان خراسان شمالی که عمدتاً در حوزه کشاورزی، گردشگری و خدمات می باشد برنامه های ذیل در دست پیگیری می باشد:
شناسایی ظرفیت ها و قابلیت های صنعتی و اقتصادی استان ،کمک به تکمیل زنجیره های تولید و صنایع تبدیلی بدلیل کشاورزی بودن استان، کمک به توسعه و تقویت شرکت های دانش بنیان، کمک به احیاء واحدهای راکد و واحدهای تملک شده، تسریع در فروش واحدهای تملیکی به افرادی که توانایی احیا آن را دارا هستند، تکمیل طرح های سرمایه گذاری نیمه تمام دارای ظرفیت خالی تا رسیدن به ظرفیت کامل، پشت سر گذاشتن زیان و افزایش سوددهی و بالارفتن فعالیت و رد کردن نقطه سر به سر و برنامه ریزی جهت تأمین منابع مالی طرح های دارای اولویت استان با تمرکز بر طرح های توسعه واحدهای تولیدی فعال، تأمین سرمایه درگردش طرح های در بدو بهره برداری، تأمین سرمایه درگردش طرح های فعال در جهت حفظ اشتغال و افزایش قدرت مالی واحدهای صنعتی که این امر با استفاده از تمامی ظرفیت سیاستهای اعتباری سال ۱۴۰۳ و تعامل با مدیریت های ستادی با حداکثر توان در حال انجام می باشد .
۹- سایر موارد مورد نظر خودتان را بفرمایید؟
در خاتمه از مدیر عامل و هیات مدیره محترم بانک، اعضای هیات عامل، مدیران و کارشناسان محترم ستادی به جهت حمایت از همکاران در سطح استانها خصوصاً استانهای محروم تشکر و قدردانی می کنم و امیدوارم اقدامات ارزشمند مدیران ارشد بانک، خصوصاً از طریق کمیته توانمند سازی نتایج ملموس و موثری برای استانهای کمتر توسعه یافته همچون استان ما داشته باشد .

خروج از نسخه موبایل