تورم تولیدکننده معدن اعلام شد

براساس اعلام مرکز آمار ایران، در تیر ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در ۱۲ ماه منتهی به تیر ماه ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ۳۴.۲ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۳۷.۶ درصد)، ۳.۴ واحد درصد کاهش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مرکز آمار ایران در گزارشی شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در تیر ماه ۱۴۰۳ را اعلام کرد که براساس آن،  در تیر ماه ۱۴۰۳، شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن ۲۱۳۰.۷ محاسبه شده است که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۳.۶ درصد، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۷.۹ درصد و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه)، ۳۴.۲ درصد افزایش داشته است.

عدم تغییر تورم ماهانه

در تیرماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۳.۶ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۳.۶ درصد)، تغییری نداشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در تیر ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل، ۳.۶ درصد افزایش داشته است. در این ماه بیش‌­ترین تورم ماهانه با ۴.۲ درصد مربوط به گروه «سایرمعادن» و کم‌ترین تورم ماهانه با ۳.۳ درصد مربوط به گروه «زغال­سنگ» است.

کاهش تورم نقطه به نقطه

در تیرماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۷.۹ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲۴.۱ درصد)، ۶.۲ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، درتیر ماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۱۷.۹ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش‌ترین تورم نقطه به نقطه با ۳۴.۸ درصد مربوط به گروه «سایرمعادن» و کم­ترین تورم نقطه به نقطه با ۱۵.۷ درصد مربوط به گروه «کانه­‌های فلزی» است.

کاهش تورم سالانه

در تیر ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در دوازده ماه منتهی به تیر ماه ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ۳۴.۲ درصد می‌باشد که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۳۷.۶ درصد)، ۳.۴ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در دوازده ماه منتهی به تیرماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۴.۲ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش­ترین تورم سالانه با ۴۱.۴ درصد مربوط به گروه «سایر معادن» و کم‌ترین تورم سالانه با ۲۴.۵ درصد مربوط به گروه «زغال­سنگ» است.

شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن ـ تیر ماه ۱۴۰۳

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل