قیمت برق در اروپا منفی شد

قیمت برق در چندین بازار اروپایی از جمله آلمان، به دلیل افزایش تولید برق سبز، روز چهارشنبه به زیر صفر رسید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بازارهای برق اروپا، تغییر قابل‌توجهی را تجربه می‌کنند زیرا منابع انرژی تجدیدپذیر به خصوص بادی و خورشیدی، به بخش بزرگتری از سبد انرژی این منطقه تبدیل شده اند.

انتظار می‌رود تولید نیروی بادی در آلمان، به ۲۲.۷ گیگاوات برسد که بالاترین میزان در چهار ماه گذشته است. افزایش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، شبکه را تحت تاثیر قرار داده و همان آن طور که قیمت لحظه‌ای اپکس نشان داد، باعث شد قیمت‌های برق طی شش ساعت جداگانه در روز سه شنبه، منفی شود.

قیمت منفی زمانی اتفاق می‌افتد که عرضه برق، بیشتر از تقاضا باشد. این سناریو با رویکرد جدی اروپا برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، متداول‌تر شده است.

گسترش سریع ظرفیت بادی و خورشیدی، چشم انداز انرژی این قاره را تغییر داده است. در روزهایی که هر دو منبع در سطوح بالایی، نیرو تولید می‌کنند، بازار با انرژی ارزان ‌قیمت اشباع می‌شود و قیمت‌ها را تا حدی کاهش می‌دهد که حتی منفی هم می‌شوند.

این امر در کوتاه مدت برای مصرف‌کنندگان سودمند است، اما چالش‌های مدیریت یک شبکه انرژی را که به طور فزاینده‌ای به منابع تجدیدپذیر متناوب متکی است، برجسته می‌کند. از سوی دیگر، زمانی که تولید نیروی بادی و خورشیدی کاهش پیدا می‌کند، شبکه از نیروی مورد نیاز، خالی می‌شود.

یکپارچه سازی سیستم‌های ذخیره سازی باتری برای رفع این نوسانات، اهمیت دارد. با ذخیره انرژی اضافی تولید شده در دوره‌های تولید بالای نیروی بادی و خورشیدی، باتری‌ها می‌توانند نیرو را در زمانی که تولید انرژی‌های تجدیدپذیر کم است آزاد کنند، قیمت‌ها را تثبیت کرده و عرضه ثابت برق را تضمین کنند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با ادامه گذار اروپا به سوی انرژی سبز، موارد منفی شدن قیمت برق احتمالا افزایش پیدا می‌کند و نیاز به سرمایه گذاری در ذخیره سازی انرژی را به عنوان راهی برای مدیریت شبکه نیرویی که در آنها منابع تجدیدپذیر، سهم بزرگتری دارند، بارز می‌کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل