ستار هاشمی وزارت ارتباطات را از زارع‌پور تحویل گرفت

مراسم استقبال از سیدستار هاشمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم امروز با حضور عیسی زارع پور و معاونان وی انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم صبح امروز پنج شنبه (یکم شهریورماه) با ادای احترام به شهدای گمنام در محل این وزارتخانه، سکان این وزارتخانه را تحویل گرفت. پس از مراسم برگزاری استقبال، جلسه‌ای با حضور وزیر ارتباطات و معاون حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم برگزار شد که در آن معاون به ارائه گزارشی از عملکرد سه ساله این وزارتخانه پرداختند. 

در ابتدای این جلسه امیر لاجوردی – رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی  اظهار کرد:  ساختار ارتباطی ما سلسله مراتبی بوده و  در ابتدای دولت سیزدهم مشکلی جدی در ارتباطات ثابت داشته و در حوزه نسل پنجم توسعه قابل توجهی نداشتیم. در لایه دوم نیز وضعیت ۲۰ استان مناسب نبود و لایه سوم و چهارم (ترافیک) و  در ابتدا با دولت مشکل مواجه شدیم. 
وی افزود: یکی از پروژه ها فیبرنوری بود که  کار در ۶۳۲ شهر آغاز و در ۳۰۰ شهر کار تمام شده و الان ۸ میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفتند. همچنین در این زمینه به ۹ اپراتور پروانه جدیدی در این زمینه داشته و درباره آخرین وضعیت پوشش هم از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳  جهش خوبی داشتیم.

لاجوردی گفت: تعداد سایت های نسل پنجم در ابتدای  دولت ۱۰ سایت بود و  الان به بیش از ۲۰۰۰ سایت دست یافته‌ و هماهنگی‌هایی با شرکت سامسونگ داشته‌ایم.  همچنین اقدام خوبی در زمینه ارتباطات روستایی رخ داد و در انتخابات پوشش ۱۰۰ درصدی بود. در خدمات الکترونیکی ۹۵ درصد نسخه الکترونیکی نوشته  و ۱۰۰ درصد الکترونیکی پیچیده می‌شود. علاوه بر موارد گفته شده در حوزه ترافیک و داخل و خارج مجموع ترافیک داخل و خارج دو برابر شده است.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: تحریم و محدودیت‌ها دو موضوعی بود که بر روی تجربه کاربری تاثیر می‌گذاشت. ما حداقل ۳۰۰ هزار سایت و سرویس داریم که برروی کاربران ایرانی تحریم شده و ناچار کاربرای برای آن از فیلتر شکن استفاده می‌کنند. اما از اقداماتی که در این زمینه انجام شد می توان به سرویس رادار گیم و ۴۰۳ اشاره کرد. در زمینه رفع محدودیت ها بسته پیشنهادی را جهت بازبینی استخراج و پیش بینی کردیم و در اسفند ۱۴۰۱، ۳۰۰ سایت رفع فیلتر شد و اقداماتی هم برای رفع فیلتر گوگل پلی انجام شده است.  

وی تشریح کرد: ظرفیت شبکه انتقال در ابتدای دولت ۳۱,۵ بود که الان به ۶۷ ترابیت برثانیه رسیده است. ظرفیت شبکه آی پی در ابتدای دولت ۲۸ ترابیت بر ثانیه بود و الان ظرفیت دو برابر یعنی ۵۸ ترابیت بر ثانیه شد. همچنین ظرفیت پهنای باند بین المل از ۵,۴ به ۱۰,۷ ترابیت بر ثانیه رسیده که حاکی از دو برابر شدن آن است. ترانزیت اینترنت از کشور نیز ۱،۳ به ۳,۲ تربیت بر ثانیه رسیده است.

وی گفت: در ارتباطات روستایی حدود ۲۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار باقی مانده بود، در این سه سال ۸۳۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل شده اند و پوشش روستای زیر۲۰ خانوار به ۳۰۰۰ رسیده است.

در ادامه حسان کیانخواه – دبیرشورای اجرایی فناوری اطلاعات در زمینه دولت الکترونیک و هوشمندسازی خدمات توضیح داد: اتفاق جدی در دولت سیزدهم رخ داد که پنجره ملی خدمات دولت هوشمند  بود و ظاهرا با درگاهی برای دریافت خدمات رو به رو بودیم اما بحث سیاست گذاری خدمات دولت مطرح بود. در این دولت تا حدودی با ایجاد پنجره تصویری متمرکز از خدمات هوشمند سازمان‌ها ارائه شد. در حال حاضر حدود ۵۱ میلیون ایرانی در آن ثبت نام کردند. در زمینه مرکز ملی تبادل اطلاعات هم باید گفت افزایش ۵ برابری  تراکنش‌های مرکز را داشتیم. در واقع از ۱,۵ میلیارد تراکنش در سال ۹۹ به ۵ میلیارد تراکنش در سال ۱۴۰۲ رسید.

همچنین ستار هاشمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهمامروز در جلسه ارائه گزارش معاونان اظهار کرد: ضمن تسلیت ایام اربعین، ابراز خوشحالی می کنم از اینکه دوباره خداوند توفیقی برای خدمت گذاری به من داده است. درباره نگاه رئیس جمهور  به تشکیل کابینه باید گفت مرتبا نکته را تاکید می کردند که  با نگاه توافق و وفاق ملی کار خود را آغاز و ادامه دهیم.

وی افزود: تجربه جدیدی است که از ظرفیت‌های کشور بهره کافی را ببریم و با توجه به اینکه تجربه جدیدی است، فراز و نشیب های خود را خواهد داشت اما تلاش می کنیم این مسیر را با این نگاه با استفاده از ظرفیت های حداکثر وزارت ارتباطات دنبال کنیم.

هاشمی گفت: جا دارد تقدیر کنم از نمایندگان محترم مردم  که من را انتخاب کرده و بار مسئولیتم را سنگین‌تر کردند.  میثاق سیاست کلی ملی نظام و  برنامه هفتم توسعه است و کسانی که در این کمک کنند، حتما دست یاری به سویشان دراز می‌کنیم و تردید ندارم که عزیزان حامی ما خواهند بود.

ادامه دارد

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل