نفس بازار گاز اروپا در سینه حبس شد

با ورود صنعت گاز نروژ به فصل تعمیرات سنگین، بازار گاز اروپا، با شرایط حساسی روبرو شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اروپا از اواخر ماه اوت، به مدت حدود سه هفته، جریان گازی معادل نیاز روزانه ایتالیا یا فرانسه را از دست خواهد داد. تعمیرات برای تاسیسات گاز در طول تابستان که تقاضا معمولا کمتر می شود، مرسوم است، اما دوره تعمیرات اخیر برای این منطقه حساس شده زیرا اروپا با یک نوسان شدید قیمت مواجه است.

بازار گاز اروپا به ویژه در تابستان امسال، نسبت به اختلالات عرضه حساس بوده، زیرا موج گرمای شدید در سایر نقاط جهان، رقابت برای خرید گاز را تشدید کرده است. همچنین، معامله گران در حال آماده شدن برای توقف احتمالی جریان گاز روسیه پس از تهاجم اوکراین به مرز این کشور هستند. احتمال تشدید درگیری در خاورمیانه هم ممکن است مشکلات بیشتری را به همراه داشته باشد.

فلورانس اشمیت، استراتژیست انرژی اروپا در رابو بانک می گوید: اروپا در حال حاضر، مشغول مبارزه است. هر گونه تغییر در فصل تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده، می تواند دسترسی به گاز را مختل کرده و باعث نوسان شدید قیمت‌های بازار در سال جاری شود.

از زمان آغاز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲، نروژ با اتکا به شرکت اکوئینور، از روسیه به عنوان بزرگترین تامین کننده گاز برای اروپا پیشی گرفته است.

در دورهای قبلی تعمیر و نگهداری، تغییر برنامه در فرآیند تعمیرات معمول بود. تعمیرات شامل متعادل کردن دقیق فشار خط لوله است و پیچیدگی تاسیسات و محیط خشن دریای شمال به معنای آن است که پیش آمدن کارهای اضافی، غیرعادی نیست. اهمیت فصل تعمیرات برای امنیت انرژی اروپا در تابستان گذشته مشخص شد که تعمیرات برنامه ریزی نشده در بعضی از تاسیسات نروژ، باعث افزایش قیمت‌ها شد. به تازگی، شناسایی یک شکاف کوچک در یک خط لوله در میدان اسلیپنر رایزر در آغاز ژوئن، باعث اختلال در عرضه به انگلیس شد و جهش قیمت‌ها را به دنبال داشت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اما ذخایر گاز اروپا برای این وقت از سال، پرتر از حد معمول است و دو ماه زودتر از برنامه، به ظرفیت ۹۰ درصد رسیده که می تواند سپری در برابر پسرفتهای کوچکتر باشد. همچنین اروپا، ظرفیت انرژیهای تجدیدپذیر را به سرعت افزایش داده و زیرساختهای گاز طبیعی مایع را برای واردات سوخت از مناطق دیگر ساخته است. در هر حال، اروپا  تا آغاز رسمی فصل گرمایش که تقاضا معمولا افزایش می‌یابد، هفته‌ها فرصت دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل