کاهش ۱۹ درصدی عرضه برق به صنایع بورسی در تیر ۱۴۰۳ / ۶ صنعت فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، عرضه برق، فرآورده‌های نفتی، کانه‌های فلزی و سیمان ۹۹ درصد مصرف ریالی انرژی صنایع بورسی را به خود اختصاص داده‌اند

آمارها نشان می‌دهد؛ به دنبال قطعی مکرر برق واحدهای تولیدی در تابستان ۱۴۰۳، میزان مصرف برق صنایع در تیر ماه نسبت به خرداد ماه با کاهش ۱۹ درصدی همراه بوده که این امر به اختلال فعالیت و نیز کاهش تولید این واحدها منجر شده است.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، گزارش اداره میز صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، از میزان مصرف ریالی حامل‌های انرژی (گاز، برق، آب و مازوت، بخار و گازوییل) صنایع مختلف بازار سرمایه در تیر ماه و مقایسه آن با خرداد ماه حاکی از آن است که در این دوره بیشترین سهم مصرف انرژی در میان صنایع به انرژی گاز و برق اختصاص داشته است.

بر این اساس، میزان مصرف انرژی گاز و برق در تیر ماه نسبت به خرداد ماه ۷ و ۱۹ درصد کاهش داشته، به نظر می‌رسد این امر تحت تاثیر قطعی برق صنایع رخ داده و به کاهش تولید این واحدها منجر شده است.

بر مبنای این داده‌ها، مصرف انرژی گازوئیل و بخار، در دوره مورد اشاره، به ترتیب با افزایش ۱۷۵ و ۲۸ درصدی همراه بوده است.

طبق آخرین آمار ارایه شده از مصرف انرژی در صنایع مختلف بازار سرمایه، میزان مصرف گاز در خرداد ماه رقمی حدود ۴ میلیارد متر مکعب بوده که این میزان در تیر ماه با کاهش حداقلی همراه شده و به رقمی حدود ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

همچنین مقدار مصرف برق این صنایع نیز در تیر ماه به رقم سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون کیلووات ساعت رسیده که نسبت به خرداد ماه کاهش داشته است.

مصرف ریالی انرژی در صنایع بازار سرمایه

افزون بر این، مصرف ریالی انرژی در صنایع بازار سرمایه به تفکیک حامل‌های انرژی نشان دهنده آن است که مصرف ریالی گاز در تیر ماه با کاهش نسبت به خرداد ماه همراه بوده و از ۷۹ هزار میلیارد ریال به رقمی حدود ۷۲ هزار میلیارد ریال رسیده است.

همچنین مصرف ریالی برق این صنایع در تیر ماه به دلیل اعمال محدودیت در مصرف انرژی برق صنایع به عدد ۴۲ هزار میلیارد ریال رسیده، این عدد در خرداد ماه رقمی معادل ۴۹ هزار میلیارد ریال بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است، سهم مصرف ریالی گاز ، برق و آب صنایع حاضر در بازار سرمایه در تیر ماه به ترتیب ۵۷، ۳۲ و ۱۱ درصد بوده است.

درصد مصرف ریالی انرژی

در بخش دیگر این گزارش آمده است، صنایع فلزات اساسی با (۴۸ درصد)، محصولات شیمیایی با (۱۷درصد)، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم با (۱۲ درصد)، فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای (۱۰ درصد)، استخراج کانه‌های فلزی (۸ درصد) و سیمان، آهک و گچ (۴ درصد) به ترتیب بیشترین سهم از مصرف ریالی انرژی را در صنایع بازار سرمایه به خود اختصاص داده‌اند.

صنایع فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، نیروگاهی و فرآورده‌های نفتی به ترتیب بیشترین سهم از مصرف ریالی انرژی را در صنایع بازار سرمایه به خود اختصاص داده‌اند.

در این گزارش، میزان مصرف ریالی حامل‌های انرژی در صنعت فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم و فرآورده‌های نفتی به ترتیب ۶۱، ۲۱ ،۱۵ و ۱۳ هزار میلیارد ریال اعلام شده است.

دربخش پایانی این گزارش اعلام شده، مصرف ریالی گاز در صنعت فلزات اساسی رقمی معادل ۲۸ هزار میلیارد ریال بوده که مصرف این انرژی در «محصولات شیمیایی» و «عرضه برق، گاز، بخار و آب برق» ۱۵ هزار میلیارد ریال و «فرآورده های نفتی» رقمی حدود ۱۴ هزار میلیارد ریال بوده است.

همچنین طبق ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی این اداره، میزان مصرف ریالی گاز در صنایع «سیمان، آهک و گچ» و «استخراج کانه‌های فلزی» رقمی کمتر از ۵ هزار میلیارد ریال است.

خروج از نسخه موبایل