ارتقای جایگاه شاپرک در اقتصاد ملی/ تعداد تراکنش‌ها بیش از ۳ درصد رشد کرده است

گزارش اقتصادی شماره ۱۰۹ شاپرک به بررسی عملکرد شاپرک در حوزه‌های مختلف در تیرماه امسال پرداخته است.

به گزارش خبرنگار ایبنا، گزارش اقتصادی شاپرک که به صورت ماهانه و سالانه منتشر می‌شود به بررسی و ارائه گزارش عملکرد شرکت شاپرک در حوزه‌های مختلف می‌پردازد. در این گزارش مهمترین آمار و ارقام موجود در گزارش شماره ۱۰۹ شاپرک مربوط به تیرماه سال ۱۴۰۳ را ارائه خواهیم کرد.

 

گزارش اقتصادی شاپرک به منظور اطلاع‌رسانی در فضای پرداخت الکترونیک کشور و با هدف کمک به فعالان حوزه پرداخت الکترونیک در عرصه‌های تصمیم‌گیری و اجرایی منتشر می‌شود. این گزارش عملکرد شرکت شاپرک را در ۵ بخش اصلی جایگاه شاپرک در اقتصاد ملی، شاخص‌های عملکردی شاپرک، کیفیت خدمات پرداخت کارتی، بررسی عملکرد شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت و بررسی عملکرد بانک‌های صادرکننده و پذیرنده ارائه می‌کند.

 

روند نسبت ارزش تراکنش‎‌های شاپرک به نقدینگی شاخصی است که از آن برای سنجش تغییر رفتار جامعه در تمایل به پرداخت الکترونیکی در طول زمان استفاده می‌شود. محاسبه سهم ارزش پرداخت‌های الکترونیکی کارتی شاپرک از کل GDP نیز شاخص دیگری است که نمایانگر جایگاه و گستره فعالیت شبکه شاپرک با توجه به اندازه اقتصاد ملی است.

 

بر اساس آخرین آمار‌های موجود، در بهمن ماه ۱۴۰۲ ارزش تراکنش‌های شاپرک ۱۴.۱۵ درصد از کل نقدینگی بوده است که این شاخص نسبت به دی‌ماه ۱۴۰۲ افزایش ۰.۲۰ واحد درصدی داشته است.

 

در رابطه با نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرکی و اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به نقدینگی نیز روند نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی در طول مدت ابتدای سال ۱۳۹۸ تا بهمن ۱۴۰۲ دارای برآیند صعودی بوده است و از ۹.۷۰ درصد در فروردین ماه ۱۳۹۸ به ۱۴.۱۵ درصد در بهمن ۱۴۰۲ افزایش یافته است. این در حالیست که نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به نقدینگی در طول این مدت روندی کاهشی داشته و از ۲.۵۷ درصد به ۱.۶۵ درصد رسیده است.

 

رشد بیش از ۳ درصدی تعداد تراکنش‌های شاپرک نسبت به تیرماه سال گذشته

 

تعداد تراکنش‌های شاپرک (شبکه الکترونیک پرداخت کارت) در تیرماه ۱۴۰۳ بالغ بر ۴۳۴۳ میلیون تراکنش با ارزش ۱۲۴۷۸ هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد ۳.۱۰ درصد و از لحاظ ارزش ۲۸.۶۶ درصد رشد داشته است.

 

رشد ۰.۹۳ درصدی تعداد ابزار‌های شاپرکی

 

تعداد ابزار‌های شاپرکی در تیرماه امسال نسبت به خردادماه رشد ۰.۹۳ درصدی را تجربه کرده است. از میان ابزار‌های پذیرش نیز ابزار‌های پذیرش اینترنتی رشد ۲.۷۲ درصدی، ابزار‌های پذیرش موبایلی رشد ۱.۴۱ درصدی و کارتخوان‌های فروشگاهی رشد ۰.۷۲ درصدی نسبت به ماه گذشته داشته‌اند.

 

در حال حاضر سهم هر یک از ابزار‌های شاپرک از کل ابزار‌های بازار بدین گونه است که ابزار‌های پذیرش اینترنتی سهم ۱۰.۷۰ درصدی، ابزار‌های پذیرش موبایلی سهم ۰.۰۵ درصدی و کارتخوان‌های فروشگاهی سهم ۸۹.۲۵ درصدی دارند. بیشترین تعداد تراکنش نیز مربوط به کارتخوان‌های فروشگاهی با سهم ۹۱.۶۴ درصدی نسبت به کل تراکنش‌های شاپرک بوده است.

 

بیش از ۹۰ درصد تعداد تراکنش‌های شاپرک مربوط به خرید کالا و خدمات، ۵.۶۷ درصد مربوط به پرداخت قبض و خرید شارژ تلفن همراه و ۴.۲۶ درصد نیز مربوط به عملیات مانده‌گیری بوده است.

 

سهم خرید کالا و خدمات از مبلغ تراکنش‌ها نیز ۹۸.۷۳ درصد و سهم پرداخت قبض و خرید شارژ تلفن همراه از کل مبلغ تراکنش‌های شاپرک ۱.۲۷ درصد بوده است.

 

در تیرماه امسال بیش از ۷۰ تراکنش شاپرکی به ازای هر فرد ثبت شده است

 

در تیرماه امسال به ازای هر فرد بالای ۱۸ سال ۷۰.۲۵ عدد تراکنش پرداخت الکترونیکی صورت گرفته و بیشترین سرانه تعداد تراکنش متعلق به کارتخوان فروشگاهی با ۶۴.۳۸ تراکنش برای هر فرد بالای ۱۸ سال بوده است.

 

کدام استان‌ها بیشترین تعداد کارتخوان فروشگاهی فعال را داشتند؟

 

۵ استان تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان و خوزستان به ترتیب دارای بیشترین تعداد کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی بوده‌اند.

 

در تیرماه امسال بیش از ۱ میلیون و ۸۴۳ هزار کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی در استان تهران پایش شده است که نسبت به خردادماه افزایش ۱.۰۷ درصدی را نشان می‌دهد.

 

کیفیت ارائه خدمات پرداخت الکترونیک کارتی

 

یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های شرکت شاپرک تلاش برای کاهش وقوع خطا‌های شبکه و افزایش تراکنش‌های موفق از کل تراکنش‌ها می‌باشد. در تیرماه امسال ۹۳ درصد تراکنش‌های شاپرک موفق بوده و ۷ درصد تراکنش‌ها ناموفق و خطادار ثبت شده است. در میان تراکنش‌های ناموفق بروز خطای کاربری عمده‌ترین دلیل بروز خطا‌ها بوده است و ۹۲.۵۲ درصد از کل تراکنش‌های خطا شامل این موارد می‌شود. این نوع خطا به عملکرد شبکه پرداخت الکترونیک ارتباطی نداشته و ناشی از عملکرد دارنده کارت (نظیر کمبود موجودی یا فراموشی رمز) است.

 

 

عملکرد بانک‌های صادرکننده و پذیرنده

 

نمودار زیر ده بانک نخست کشور با بالاترین سهم تعداد تراکنش از کل تعداد تراکنش‌های شبکه پرداخت در تیرماه امسال را نشان می‌دهد.

 

 

نمودار زیر نیز ده بانک نخست کشور با بالاترین سهم مبلغ از کل جمع مبلغ تراکنش‌های شبکه پرداخت در تیرماه امسال را نشان می‌دهد که در واقع سهم بازار هر یک از بانک‌های پذیرنده را نشان می‌دهد.

 

 

دانلود فایل کامل گزارش اقتصادی شماره ۱۰۹ شاپرک

خروج از نسخه موبایل