یک مغز متفکر پشت کنترل بازار ارز است/ محدودیت بازار غیررسمی با راه‌اندازی «بازار ارز توافقی»

قائم مقام اسبق وزارت صمت گفت: کنترل بازار ارز در میان این حجم از التهاب و تنش در کشور، امری بی‌سابقه است.

محمدصادق مفتح؛ قائم مقام اسبق وزارت صمت در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با بیان اینکه در ماه‌های اخیر، اقتصاد ایران با چالش‌های بزرگی مواجه بوده است، اظهار کرد: از جمله این چالش‌ها می‌توان حمله اسرائیل به سفارت ایران و حمله موشکی ایران به خاک اسرائیل، جنگ غزه و اسرائیل، صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شهادت آقای رئیسی و… اشاره کرد. هر کدام از این التهاب‌ها به تنهایی می‌توانست نظم بازار ارز را به هم بریزد و یک جهش ارزی ایجاد کند، اما بانک مرکزی توانست با سیاست‌های مناسب و استفاده از انواع ابزار‌ها، بازار ارز را به خوبی کنترل کند و مانع جهش نرخ ارز شود.

مفتح تصریح کرد: زمانی که این التهاب‌ها به وجود می‌آمد صحبت از نرخ ارز ۷۵ هزار تومانی تا ۱۰۰ هزار تومانی می‌شد، اما در عمل مشاهده کردیم که نرخ ارز به کانال‌های قبل از نوسانات عقب نشینی کرد.

قائم مقام اسبق وزارت صمت گفت: این حجم از التهابات و با این میزان از تنوع، آن هم در فاصله زمانی کم، در کشور بی سابقه است و به تبع کنترل بازار ارز نیز در این شرایط اتفاق بی سابقه‌ای محسوب می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که یک برنامه ریزی موفق و یک مغز متفکر پشت کنترل بازار ارز است.

وی افزود: این برنامه‌ریزی موفق به فعالان اقتصادی نیز منتقل شده است و آن‌ها می‌دانند که بازار ارز توسط بازارساز به خوبی مدیریت می‌شود.

مفتح تصریح کرد: شوک‌هایی که به اقتصاد کشور وارد شده بی‌سابقه است و از همه مهم‌تر بحث به شهادت رسیدن آیت الله رئیسی است، اگر این موضوع در هر کشوری روی می‌داد، نا امنی وسیعی به وجود می‌آمد، اما در کشور ما روال کار‌ها به صورت عادی پی گیری می‌شود، این موضوع نشان می‌دهد که فعالان اقتصادی احساس نا امنی نکرده‌اند و به همین دلیل است که قیمت دلار ثابت ماند.

قائم مقام اسبق وزارت صمت یادآور شد: سیاست‌های بانک مرکزی و دولت در کنترل بازار ارز نتایج مثبت بسیاری برای کشور داشته است، بنابراین باید این سیاست‌ها تداوم داشته باشد که انشاالله برکات بیشتری برای کشور به ارمغان بیاورد.

 

بازار غیررسمی محدود می‌شود

 

وی افزود: اگر عملکرد بانک مرکزی را در عدم نوسان نرخ ارز در بحران‌های اجتماعی و سیاسی مورد تحلیل قرار دهیم، مسلماً نمره عالی را برای مدیریت بانک مرکزی در نظر خواهیم گرفت.

مفتح عنوان کرد: بانک مرکزی برای مدیریت بهتر بازار ارز و همچنین کمک به شرکت‌های کوچک و متوسط، بازار جدیدی را در دست راه اندازی دارد به نام تالار ارز توافقی که به زودی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران افتتاح می‌شود. در این بازار شرکت‌های کوچک، متوسط و دانش‌بنیان می‌توانند ارز‌های صادراتی خود را با نرخ توافقی یعنی به قیمتی که نزدیک به بازار ارز آزاد است به فروش برسانند.

قائم مقام اسبق وزارت صمت تصریح کرد: از مزایای بازار ارز توافقی این است که بانک مرکزی با راه‌اندازی این بازار، محدوده بازار خاکستری و غیررسمی ارز یا همان بازار چهارراه استانبول را به شدت محدود می‌کند؛ بنابراین می‌توان گفت بانک مرکزی در حال ساماندهی جدی بازار ارز است.

این تحلیلگر اقتصادی اظهار کرد: تداوم سیاست‌های بانک مرکزی مبتنی بر ساماندهی بازار ارز و راه‌اندازی این بازار محرک بزرگی برای توسعه اقتصادی خواهد بود و قطعاً تاثیرات خوبی بر شاخص‌های کلان اقتصادی خواهد داشت.

مفتح در پایان تاکید کرد: مزیت دیگر بازار ارز توافقی این است که باعث ارزآوری بیشتر در کشور خواهد شد و این بخش را تقویت می‌کند.

خروج از نسخه موبایل