در اولین روز کاری وزیر ارتباطات چه گذشت؟ 

روز گذشته مراسم استقبال از سید ستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم با حضور جمعی از معاونان و وزیر ارتباطات دولت سیزدهم انجام شد و وی علاوه بر تشریح مهم‌ترین اولویت‌های خود در این وزارتخانه؛ به مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور و مجتمع انقلاب اسلامی شرکت ارتباطات زیرساخت رفت و از بخش‌های مختلف این دو مجموعه بازدید کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، هفته پایانی مرداد ماه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بررسی برنامه‌های ستارهاشمی وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس شورای اسلامی آغاز شد. او در صحبت گفت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشران بسیاری از صنایع مختلف در کشور خواهند بود این صنایع شامل حوزه کشاورزی، بهداشت، صنعت هوایی، خودرو، معدن و همه صنایع عملاً با این حوزه شدند.

هاشمی تشریح کرد: بحث دولت هوشمند و کاربردی‌سازی هوش مصنوعی در صنایع نیز قابل توجه است، تلاش ما این خواهد بود که همه رفت و آمدهای غیرضروری را از زندگی مردم کنار بذاریم. ان‌شاءالله با حمایت نمایندگان مردم این مهم را به صورت جدی دنبال می‌کنیم. بحث هوش مصنوعی می‌رود که زندگی مردم را دچار تحول جدی کند.

وی همچنین تأکید کرد استفاده از فیلترکشن در فضای مجازی آسیب های جدی به همراه داشته است از جمله آن افزایش هزینه به سبد هزینه خانوار است. همچنین بسیاری از حملات سایبری از طریق فیلترشکن هایی است که به صورت غیرمجاز روی گوشی ها نصب می شود. در نهایت پس از برگزاری جلسان بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی در دو شیفت توانست با ۲۶۴ رای از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. 

در نهایت صبح روز پنج شنبه مراسم استقبال از سیدستار هاشمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم-با حضور عیسی زارع پور و معاونان وی انجام شد و پس برگزاری جلسه ای با معاونان برای ارائه گزارش از وضعیت حوزه ارتباطات وی به بیان مهم ترین برنامه های اجرایی خود در وزارت ارتباطات فناوری اطلاعات پرداخت. هاشمی در جمع خبرنگاران گفت: برنامه‌های پیشنهادی را متناسب با برنامه هفتم توسعه تنظیم کرده‌ایم و طبیعتاً برنامه هفتم توسعه ظرفیت‌های خوبی را در اختیار مجموعه وزارت ارتباطات قرار داده است. 

وزیر ارتباطات همچنین درباره محدودیت‌های موجود در زمینه اینترنت کشور توضیح داد: بحث محدودیت‌هایی که ایجاد شده، اساسا متناسب با موضوع سیاست‌گذاری در وزارت ارتباطات اتفاق نمی‌افتد. نگاهی که وجود دارد این است که آیا ما در جریان نیستم که مطالبه مردم چیست؟ قطعا ما می‌دانیم که مردم در این زمینه مطالباتی دارند و وضعیت موجود به واسطه استفاده از فیلترشکن‌ها وضعیت قابل قبولی نیست و حتما باید این روش بازطراحی و بازنگری انجام شود.

وی تاکید کرد: سیاست‌گذاری این موضوع در وزارت ارتباطات اتفاق نمی افتد، نگاه ما البته به این موضوع دیدگاه فعال خواهد بود و خود را مکلف می‌دانیم که به واسطه ارتباط مستقیم با مردم و خدماتی که از طریق این وزارتخانه به مردم داده می‌شود، کار کارشناسی صورت بگیرد؛ اجماع‌سازی و توافق شود و این را به لایه سیاست‌گذاری ارائه بدهیم تا به راهکار مناسبی دست یابیم؛ این مسیر باید فارغ از فضای هیجانی و کاملا منطبق بر یک نگاه اقناعی و اصولی و کارشناسی انجام شود. ما می‌دانیم که روش‌های فعلی، پاسخگوی نیاز فضای حکمرانی نیست اما به عنوان مجری سیاست‌ها مکلف هستیم که این بازخوردها را جمع‌بندی و به شکل یک کار کارشناسی دقیق و قابل دفاع به لایه سیاستگذاری ارائه کنیم و امیدواریم گشایش‌هایی ایجاد کنیم.

پیگیری رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵  از وزارت صمت

وی در پاسخ به سوال در خصوص رجیستری گوشی‌های تلفن همراه اپل نیز گفت:‌ تصمیم‌گیری درباره رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت است که پیگیری می‌کنیم و منتظر می‌مانیم که چه اتفاقی خواهد افتاد.

پس از این جلسه ستار هاشمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- از مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور بازدید کرد و بعد از بررسی میدانی روند اجرای فرایندها و عملیات‌پستی به ویژه آماده‌سازی و ارسال گذرنامه‌های زائران اربعین، به مجتمع انقلاب اسلامی شرکت ارتباطات زیرساخت رفت و از بخش های مختلف این مجتمع بازدید کرد. 

استقرار بالن‌ فضایی در مرز مهران برای ارائه اینترنت رایگان از دیگر خبرهایی بود که در این هفته از سوی عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم اعلام شد.  در توضیح  بالن‌های مخابراتی باید گفت بالن‌های ثابتی هستند که می‌توانند تا ارتفاع ۵۰۰ متر قرار گیرد و ارتباطات زمینی را ایجاد کنند.  از جمله کاربردهای این بالن‌ها می‌توان به استفاده در مواقع بحرانی اشاره کرد؛ در واقع با استفاده از چت‌های وای فای این بالن‌ها، خدمات ارتباطی برای مردم فراهم می‌شود امسال نیز یکی از بالن ها در حال ارائه اینترنت رایگان به زائرین در مرز مهران است.

همچنین گم کردن مدارک هویتی مانند شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه و کارت های بانکی  یکی از چالش‌هایی است که ممکن است افراد هنگام سفر به خارج از کشور از جمله اربعین با آن مواجه شوند اما با توسعه فناوری های امروزه این امید وجود دارد درصورتی که فردی مدارک خود را گم کرد و توسط فردی دیگر آن را پیدا کرد، به پست تحویل دهد و سپس میتواند از طریق این شرکت آن را رهگیری کند.  

سامانه پست‌یافته چند سالی است که از سوی شرکت ملی پست برای یافتن اشیاء گم شده ایجاد شده و امسال نیز خدماتی را به زائران اربعین ارائه می‌کند و برای اولین بار امکان جستجوی مدارک و اشیاء گمشده زائران پیاده روی اربعین در این سامانه با عنوان زائرپست فراهم شده است. 

البته در این هفته خبرهایی از پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها منتشر شد. عیسی زارع پور– وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم گفت: با عبور از هدفگذاری ایجاد «پوشش» فیبرنوری منازل و کسب و کارها، سوت آغاز مسابقه «اتصال» منازل و کسب و کارها به فیبر نوری زده شده و تا پایان سال شاهد ۲ میلیون اتصال دیگر به فیبر نوری خواهیم بود. 

تفاوت اینترنت عادی با فیبرنوری چیست؟

مهدی روحانی نژاد- معاون راهبردی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- هم اواسط هفته جاری درباره تفاوت اینترنت عادی با فیبرنوری اظهار کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که برای مردم این فناوری را متمایز می‌کند سرعت بالای آن است درحال حاضر چیزی که در اختیار مردم هست ADSL است که حداکثر حدود ۱۶ مگابیت بر ثانیه را می ‌تواند تأمین کند.

وی افزود: اگر بخواهیم بر فناوری‌های مبتنی بر تلفن همراه مانند نسل چهارم برویم سرعت های ۳۰ تا ۴۰ مگابیت بر ثانیه را فراهم می شود ولی فیبرنوری تحول بسیار جدی را در زمینه سرعت ایجاد می‌کند. در حال حاضر شهرهایی که تحت پوشش این فناوری قرار گرفتند تا سرعت ۱۰۰۰ مگابیت را اختیارشان قرار دادیم و مردم می‌توانند تمام خدماتی که از اینترنت انتظار دارند را در این بستر در اختیار داشته باشند. در کنار این سرعت، فیبرنوری تأخیر پایینی هم دارد و کسانی که بازی‌های آنلاین یا خدمات پزشکی از راه دور و به صورت کلی مواردی که تأخیر پایین نیاز است انجام می‌دهند می‌توانند از فیبرنوری استفاده کنند. 

 انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل