عقب‌نشینی نرخ ارز بعد از هیجانات سیاسی نشان از چیست؟/ اثربخشی دیپلماسی فعال بانک مرکزی

یک اقتصاددان گفت: بهبود تعاملات ارزی و اقتصادی ایران با کشور‌های منطقه، نتیجه دیپلماسی ارزی فعال بانک مرکزی است.

رحمان سعادت؛ اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در خصوص راهکار‌های یکسال اخیر بانک مرکزی به منظور فروکش کردن التهابات بازار ارز اظهار کرد: بانک مرکزی در راستای کاهش هیجانات در بازار ارز و باز کردن مسیر برای بازگشت قیمت‌ها، راهکار‌های مختلفی در پیش گرفت که می‌توان به تقویت دیپلماسی ارزی اشاره کرد.

وی در این باره بیان داشت: وقتی سیاست‌های درست اعمال شود، هیجانات منفی بازار ارز کم می‌شود و به تبع، شاهد کاهش انتظارات تورمی و حرکت قیمت‌ها به سطح روند نزولی خواهیم بود، چراکه انتظارات تورمی در سال‌های گذشته بر بازار ارز بسیار اثرگذار بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان در ادامه با بیان اینکه آزادسازی ارز‌های بلوکه شده حاصل اجرای موفق دیپلماسی ارزی است، تصریح کرد: دیپلماسی فعال بانک مرکزی در ماه‌های گذشته منجر به بهبود روابط در حوزه‌های اقتصادی، ارزی و سیاسی با کشور‌های همسایه و منطقه شده است.

سعادت ادامه داد: عقب نشینی نرخ ارز بعد از هیجانات، نشان می‌دهد در صورتی که سیاست‌های درستی اتخاذ شود و نگاه بلندی به پیرامون خود و کشور‌های دوست در منطقه و حتی فرامنطقه داشته باشیم، زمینه‌های لازم برای ثبات، آرامش و به تبع آن کاهش نرخ ارز در بازار فراهم می‌شود.

این اقتصاددان یادآور شد: رئیس کل بانک مرکزی در سفر‌های متعددی که در یک سال و نیم اخیر به کشور‌های مختلف داشتند رویکرد افزایش تعاملات ارزی و اقتصادی را مد نظر قرار دادند که نتایج آن را در آزادسازی پول‌های بلوکه شده، اخبار مثبت سیاسی و افزایش صادرات و درآمد‌های نفتی شاهد بودیم.

وی در پایان تاکید کرد: دیپلماسی ارزی و اقتصادی اگر در کنار هم مورد توجه قرار بگیرند و به کار گرفته شوند؛ قطعا آثار بسیار خوبی روی بهره‌وری اقتصادی و درآمدزایی کشور به جا می‌گذارد که از جمله اثرات این روند می‌توان به کاهش نرخ تورم ناشی از بهبود کاهش انتظارات اشاره کرد.

خروج از نسخه موبایل