تامین ارز واردات از ۲۸ میلیارد دلار گذشت

بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا ۳۱ مرداد ماه ۲۸ میلیارد و ۳۵۴ میلیون دلار ارز مورد نیاز واردات را تامین کرده است که تنها در هفته گذشته یک میلیارد و ۹۱ میلیون دلار ارز تامین شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، از اول فروردین ماه تا ۳۱ مرداد ماه امسال، ۲۸ میلیارد و ۳۵۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.

در این مدت برای کالاهای اساسی و دارو شش میلیارد و ۲۴۹ میلیون دلار، ‌برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۵ میلیارد و ۲۲۳ میلیون دلار، برای خدمات ۷۱۵ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات شش میلیارد و ۱۶۷ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفته است که در مقایسه با گزارش قبلی (۲۶ مرداد ماه) ۹۸ میلیون دلار برای کالاهای اساسی و دارو، ۵۸۴ میلیون دلار برای کالاهای تجاری و بازرگانی و ۳۵۳ میلیون دلار برای واردات در مقابل صادرات، تامین ارز صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی چهار میلیارد و ۹۰۴ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۳۴۵ میلیون دلار و در مجموع شش میلیارد و ۲۴۹ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزان‌تر پرداخت کرده است.  

همچنین، تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۲ میلیارد و ۱۵۵ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل یک میلیارد و ۵۶۲ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۸۱۵ میلیون دلار، «منسوجات و پوشاک» معادل ۷۸۱ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۴۰۸ میلیون دلار، یک میلیارد و ۵۰ میلیون دلار، ۹۹۷، ۲۰۹، ۴۲ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۳۱ مرداد ماه سال جاری دریافت کرده‌اند. علاوه بر این گروه‌ها، هفت میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار ارز نیمایی و دو میلیارد و ۴۶۱ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده و در مجموع تامین ارز صنایع ۲۱ میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلار از طریق سامانه نیما و ارز صادارت در مقابل واردت انجام شده است.

علاوه بر این،  میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به سوم شهریور ماه، ۴۱ هزار و ۲۶۷ تومان برای دلار، ۴۶ هزار و ۱۲۳ تومان برای یورو، ۱۱ هزار و ۲۳۷ تومان برای درهم و ۵ هزار و ۷۹۳ تومان برای یوآن، ۴۵۱ تومان برای روبل و ۱هزار و ۲۱۴ تومان برای لیر محاسبه شده است.

گفتنی است؛ امروز سوم شهریور ماه در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۹ هزار و ۹۷ تومان، یورو با نرخ ۵۴ هزار و ۸۷۴ تومان، درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۳۶۸ تومان و ۱۰۰ دینار نیز عراق با نرخ ۳ هزار و ۶۷۱ تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۵ هزار و ۲۵۰ تومان، یورور با نرخ ۵۰ هزار ۵۷۵ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۳۲۱ تومان بود.

در پایان باید اشاره داشت، امروز شنبه (سوم شهریور)، آخرین روز عرضه ارز اربعین به زوار حسینی است. همچنین پس از اتمام اربعین حسینی از روز پنجم تا ۲۱ شهریور ماه، امکان عودت ارز فراهم شده و زائران می‌توانند درصورت تمایل باقی مانده ارز خود را از همان بانکی که تهیه کردند به نرخ روز مرکز مبادله ارز و طلای ایران به فروش برسانند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل