مجارستان اتحادیه اروپا را به اختلال در عرضه نفت روسیه متهم کرد

وزیر امور خارجه مجارستان اتحادیه اروپا را به ایجاد اختلال در عرضه نفت روسیه به این کشور متهم کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت نفت، پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان گفت: تصمیم کمیسیون اروپا مبنی بر پرهیز از میانجیگری در مناقشه توقف عرضه نفت روسیه از مسیر اوکراین نشان از این دارد که اتحادیه اروپا پشت پرده این اتفاق است.

مجارستان و همسایه‌اش اسلواکی از زمانی که اوکراین در ماه ژوئن، لوک‌اویل روسیه را در فهرست تحریم‌ها قرار داد و مانع عبور نفت این شرکت روس به پالایشگاه‌های اسلواکی و مجارستان شد، به این اقدام معترض شدند.

مجارستان و اسلواکی اوایل ماه جاری میلادی از کمیسیون اروپا خواسته بودند به‌دلیل تهدید امنیت عرضه این دو کشور وارد عمل شود و میانجیگری کند.

گفته‌های سیارتو یک روز پس از اقدام کمیسیون اروپا برای رد درخواست مجارستان و اسلواکی به‌منظور میانجیگری بین این دو کشور و کی‌یف بر سر تحریم‌ها، مطرح شد.

این دو کشور همچنین پیشنهاد کمیسیون اروپا را برای استفاده از ظرفیت اضافی در خط لوله جی‌ای‌ان‌ای‌اف آدریاتیک در کرواسی برای تأمین نفتی که از روسیه تأمین نمی‌شود، رد کردند.

وزیر امور خارجه مجارستان گفت: رفتار کمیسیون اروپا نشان از این دارد که آنها تمایلی به کمک به تأمین انرژی مجارستان و اسلواکی ندارد و آنگونه که از شواهد بر می‌آید این دستور از بروکسل به کی‌یف ارسال شده است تا در تأمین انرژی مجارستان و اسلواکی چالش‌ها و مشکلاتی ایجاد کند.

کمیسیون اروپا که از زمان حمله روسیه در فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی از اوکراین حمایت می‌کند، بارها از کشورهای اتحادیه اروپا خواسته است تا به وابستگی خود به تأمین انرژی از مسکو پایان دهند.

پس از آغاز درگیری‌های نظامی بین مسکو و کی‌یف در سال ۲۰۲۲، اتحادیه اروپا در تلاش برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی روسیه، واردات نفت به کشورهای عضو این اتحادیه را ممنوع، اما مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک را برای یافتن مسیرها و منابع جایگزین معاف کرد.

سخنگوی کمیسیون اروپا به‌تازگی گفت: هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که تحریم‌های اوکراین منابع انرژی اروپا را به خطر انداخته باشد، زیرا نفت روسیه همچنان با خط لوله جداگانه دروژبا که روسیه را از خاک اوکراین به اسلواکی و مجارستان نیز متصل می‌کند، انتقال می‌یابد.

اسلواکی و مجارستان هر دو با کمک نظامی متحدان غربی به اوکراین در تنش‌های مسکو و کی‌یف مخالفت کرده‌اند.

شاخه جنوبی خط لوله دروژبا از مسیر اوکراین به جمهوری چک، اسلواکی و مجارستان می‌گذرد و سال‌ها منبع اصلی تأمین پالایشگاه‌های نفت این کشورها بوده است.

انتقال نفت از تأمین‌کنندگان روس، به غیر از لوک‌اویل، با خط لوله دروژبا ادامه دارد.

وزیر امور خارجه مجارستان پیش‌تر گفته بود: محموله‌های نفت خام روسیه با خط لوله دروژبا حدود ۶۵ درصد از نفت مورد نیاز مجارستان را شامل می‌شود و هیچ مسیر جایگزینی برای عرضه وجود ندارد که بتواند جایگزین آن شود.

یک مقام دولت مجارستان پیش از این اعلام کرده بود که شرکت ام‌اوال (MOL) مجارستان مراحل نهایی مذاکرات برای ایجاد طرحی با هدف اطمینان‌بخشی به انتقال نفت خام از روسیه را می‌گذراند.

منبع

مهر

خروج از نسخه موبایل