تمدید مهلت ثبت‌نام در فراخوان ساخت نانوحسگر اندازه‌گیری غلظت جیوه در آب آشامیدنی، نفت و گاز

عکس تزئینی است

مهلت ثبت‌نام در فراخوان پژوهشی با عنوان «نانوحسگر پلاسمونیکی برای اندازه‌گیری غلظت جیوه در آب آشامیدنی، نفت و گاز» تا ۲۲ شهریور ماه تمدید شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، نودمین فراخوان مشارکت در اکتساب فناوری «نانوحسگر پلاسمونیکی برای اندازه‌گیری غلظت جیوه در آب آشامیدنی، نفت و گاز» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به سفارش یک گروه پژوهشی از دانشگاه شهرکرد منتشر شد.

درباره ضرورت این طرح باید گفت طبق قانون آب آشامیدنی مصوب آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا حداکثر سطح آلودگی آب آشامیدنی به جیوه نباید از ۰.۰۲ درصد میلی‌گرم در لیتر / ppb۲ بیشتر باشد. این قانون در کشورهای مختلف از جمله ایران رعایت می‌شود، چرا که غلظت بالای جیوه می‌تواند منجر به نارسایی‌های کلیوی، اختلال در سیستم بینایی، عصبی و حتی عدم تعادل اندام‌ها شود. در حوزه پالایشگاهی و پتروشیمی نیز غلظت جیوه بسیار مهم است و در تمام میادین نفتی و گازی مورد پایش قرار می‌گیرد. 

روش‌هایی که در حال حاضر برای اندازه‌گیری غلظت جیوه مورد استفاده قرار می‌گیرند، استفاده از کروماتوگرافی گازی، طیف‌سنجی جذب اتمی و طیف‌سنجی فلورسانس اتمی است. این روش‌ها دقیق، اما زمانبر، گران‌قیمت و مبتنی بر پرسنل آموزش دیده هستند و امکان استفاده از آنها در محل نمونه‌گیری فراهم نیست. این طرح شامل ساخت یک حسگر مبتنی بر نانوذرات پلاسمونیک است که به مقادیر بسیار کم جیوه (در حدود میکروگرم تا نانوگرم در متر مکعب) حساس باشد و امکان قابل حمل بودن و خوانش برخط را برای کاربر فراهم می‌کند.  

اعلام آمادگی برای مشارکت در اکتساب فناوری حاصل از این فراخوان تحقیقاتی و ارائه درخواست تنها برای شرکت‌ها و شتابدهنده‌های دانش‌بنیان مجاز است. 

درخواستی که بیشترین تناسب را با الزامات این اکتساب فناوری داشته باشد، انتخاب و به عنوان «مشارکت‌کننده» برای مذاکرات تکمیلی به هسته پژوهشی متقاضی معرفی خواهد شد.

به نقل از صندوق نوآوری، گروه‌های پژوهشی و فناور توانمند تا روز ‌پنجشنبه، ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ فرصت دارند پروپوزال و پیشنهادهای خود را در قالب Word از طریق سامانه غزال صندوق نوآوری و شکوفایی به نشانی ghazal.inif.ir ارسال کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل