وام یک میلیارد دلاری بانک بریکس به آفریقای جنوبی برای آب

«بانک توسعه جدید» که گروه کشورهای در حال توسعه «بریکس» ‌تاسیس کرده اند، وامی به میزان حداکثر یک میلیارد دلار برای کمک به توسعه زیرساخت آب و فاضلاب در آفریقای جنوبی تصویب کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، این وام دهنده چندجانبه، روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: این بودجه تحت برنامه کمک هزینه زیرساخت شهرداری آفریقای جنوبی که به دنبال کاهش عقب ماندگی زیرساخت‌ها و تضمین عرضه خدمات اساسی به خانواده‌های فقیر است، فراهم می‌شود.

این وام در نشست عمومی سالانه «بانک توسعه جدید» در کیپ تاون اعلام شد. این وام دهنده در سال ۲۰۱۵، توسط اعضای بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی راه اندازی شد. امارات عربی متحده، مصر، بنگلادش و اروگوئه نیز از اعضای آن هستند.

دیلما روسف، رئیس « بانک توسعه جدید»  پس از این نشست، به خبرنگاران گفت: این بانک تصمیم گرفت تا اجازه پذیرش الجزایر را به عنوان عضو بدهد. وی اظهار کرد: در حالی که سیاست بانک، گسترش عضویت در میان کشورهای جنوب جهانی است و بسیاری از این کشورها، برای پیوستن درخواست کرده اند اما او مجاز به نام بردن از آنها نیست و باید قبل از تائید عضویت، ارزیابی واجد شرایط بودن آنها انجام شود.

امارات، مصر، ایران و اتیوپی در اول ژانویه به بریکس پیوستند، اما دو کشور ایران و اتیوپی هنوز به « بانک توسعه جدید»  ملحق نشده‌اند. عربستان سعودی نیز به عنوان یکی از اعضای جدید این بلوک اقتصادی اعلام شد، اما این کشور، بعدها اعلام کرد که هنوز در حال مطالعه دعوت برای پیوستن است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، روسف گفت در حالی که هدف «بانک توسعه جدید»، تمرکز بر تامین مالی پروژه‌های بلندمدت است، اما مایل است برای شرکت‌های خصوصی با نیازهای مالی کوتاه مدت هم در دسترس باشد. وی افزود: این بانک قصد دارد ۳۰ درصد از وام‌های خود را با ارزهای مورد استفاده اعضای خود اعطا کند، اما هنوز به این هدف نرسیده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل