پیام رئیس کل بانک مرکزی به مناسبت پاسداشت هفته بانکداری اسلامی

رئیس کل بانک مرکزی به مناسبت پاسداشت هفته بانکداری اسلامی پیامی صادر کرد.

به گزارش ایبنا؛ محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی به مناسبت پاسداشت هفته بانکداری اسلامی پیامی صادر کرد که متن این پیام به شرح ذیل است:

بانکداری اسلامی در کشور ما با تکیه بر اصول و شرع مقدس اسلام، پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در راستاى گسترش عدالت و شکوفایى اقتصادى یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها بوده و تمام تلاش‌های مجموعه اقتصادی کشور در استقرار آن بوده است.

بانک مرکزی نیز به عنوان سیاست‌گذار پولی و بانکی و ناظر بر فعالیت بانک‌ها و موسسات اعتبارى، همواره کوشیده است تا مبانی بانکداری اسلامی را در راستاى تحقق اهداف آرمانى آن و با توجه به مقتضیات زمان و تحولات پولى و بانکى در جهان امروز، پیاده‌سازی کند و عملیات و خدمات بانکی را در چهارچوب اهداف نظام اسلامی و سازگار با شریعت و موازین اسلامی و همراستا با رشد و توسعه اقتصادى قرار دهد.

در این راستا، قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز که پس از چند دهه تحولات قابل توجه در فعالیت بانک‌ها و موسسات اعتبارى و در تلاش براى هماهنگ شدن با نوآورى‌هاى عرصه پول و بانکدارى و تحول شیوه سیاست‌گذارى پولى در جهان و جمهوری اسلامی ایران تصویب و از خرداد ۱۴۰۳ اجرایى شد، اولین مسئولیت بانک مرکزی را استقرار بانکداری اسلامی قلمداد کرده و بر تکمیل و به‌روز رسانی الگوی عملیاتی بانکداری اسلامی به عنوان یکی از وظایف این بانک تاکید کرده است.

آنچه که بانک مرکزی خود را ملزم به انجام آن می‌داند و در کنار سایر اهداف نهایى از جمله مهار تورم و حمایت از رشد اقتصادی و اشتغال پیگیری می‌کند، تصویب مقررات و نظارت بر اجراى قوانین و مقررات مرتبط با بخش پولی و بانکی و انجام عملیات بانکی منطبق با عقود اسلامی است.

در این خصوص با پایش مستمر عملکرد شبکه بانکی و تنظیم گری عملیات بانکی براساس اصول شرع مقدس و آموزه‌های دین مبین اسلام در تلاشیم بانکداری اسلامی را به نحو احسن پیش ببریم.

موضوع با اهمیت آن است که اگر سیاست پولى و عملیات نظام بانکى منجر به ثبات بخشى به اقتصاد کلان جهت بسترسازى رشد اقتصادى نشود و از طریق تداوم تورم اسباب نابرابرى توزیع درآمد و آسیب رفاهى به دهک‌هاى متوسط و پایین را فراهم کند، مسلم است که از اهداف شرع مقدس فاصله دارد و لزوم توجه به تفکر و بازنگرى توسط محققین دانشگاهى و حوزوى، قانونگذاران، و سیاستگذاران را یادآور مى شود.

اینجانب ضمن پاسداشت هفته بانکداری اسلامی، فرارسیدن این هفته را به همه همکارانم در شبکه بانکی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و از تلاش‌های بی‌شائبه مجموعه نظام بانکی در تقویت و بهبود الگو‌های بانکداری اسلامی کمال تشکر و قدردانی را دارم.

خروج از نسخه موبایل