چین برای ژاپن خط و نشان کشید

چین تهدید کرده است که اگر توکیو، فروش و خدمات تجهیزات تولید تراشه به شرکت‌های چینی را محدود کند، به تلافی‌جویی اقتصادی شدید علیه ژاپن دست خواهد زد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: مقامات ارشد چین، در دیدارهای اخیر با همتایان ژاپنی خود، بارها این موضع را بیان کرده‌اند.

مقامات ژاپنی محرمانه اظهار کرده‌اند: یکی از نگرانی‌های خاص، شرکت تویوتا موتور است، زیرا پکن در واکنش به محدودیت‌های جدید نیمه‌رسانا، ممکن است با قطع دسترسی ژاپن به مواد معدنی حیاتی که برای تولید خودرو ضروری هستند، تلافی کند.

به گفته منابع آگاه تویوتا، یکی از مهم‌ترین شرکت‌های ژاپن است و در سیاست‌های تراشه‌های این کشور، عمیقا درگیر است که تا حدودی به دلیل سرمایه‌گذاری در پردیس جدید تراشه‌ است که توسط شرکت TSMC  تایوان در کوماموتو، ساخته می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که مقامات ژاپنی درباره نگرانی‌های این شرکت به‌علاوه نگرانی‌های شرکت «توکیو الکترون» که صادراتش به چین، تحت تاثیر کنترل‌های جدید صادرات ژاپن قرار خواهد گرفت، ملاحظات جدی داشته باشند.

آمریکا در راستای تلاش برای محدود کردن پیشرفت چین در فناوری نیمه‌رسانا، ژاپن را تحت فشار قرار داده است تا محدودیت‌های بیشتری بر فروش ابزارهای پیشرفته ساخت تراشه شرکت‌هایی از جمله «توکیو الکترون» به چین اعمال کند.

به گفته منابع آگاه، مقامات ارشد آمریکایی با همتایان ژاپنی خود بر روی استراتژی  کار می‌کنند که تامین کافی مواد معدنی حیاتی را تضمین می‌کند، به خصوص، از زمانی که چین در سال گذشته محدودیت‌هایی را بر صادرات گالیوم، ژرمانیوم و گرافیت وضع کرد.

نگرانی درباره تویوتا سابقه تاریخی دارد. چین در سال ۲۰۱۰، صادرات عناصر خاکی نادر به ژاپن را پس از درگیری در آبهای دریای چین شرقی که هر دو طرف ادعای مالکیت آن را داشتند، به طور موقت به حالت تعلیق درآورد. این اقدام، بخش الکترونیک ژاپن را شوکه کرد و عرضه جهانی آهنرباهای پرقدرت تولید شده در ژاپن با استفاده از این عناصر نادر وارداتی از چین را به خطر انداخت. توکیو از آن زمان تا به حال، برای کاهش وابستگی خود به واردات عناصر خاکی نادر از چین، درجاتی از موفقیت را داشته است.

پس از انتشار این گزارش، سهام شرکت‌های مرتبط با تراشه در ژاپن سقوط کرد. سهام «توکیو الکترون» حداکثر، ۱.۹ درصد سقوط کرد و سهام  شرکت «لازرتِک» و   «دیسکو کورپ»، به ترتیب ۲.۸ درصد و ۳.۳ درصد کاهش یافت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، برخی در ژاپن با این ایده که دولت توکیو باید مطابق با جدیدترین راهبرد ژئوپلیتیکی واشنگتن باشد، مخالف هستند. آکیرا مینامیکاوا، تحلیلگر شرکت تحقیقاتی «اومدیا» می‌گوید: ژاپن نباید کنترل صادرات خود را فقط به این دلیل که آمریکا، چنین درخواستی می‌کند، تشدید کند. ژاپن باید فلسفه خودش را داشته باشد، تصمیم بگیرد که چه چیزی برای کشور بهتر است و محکم بایستد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل