تایوان منکر ادعاهای تراشه‌ای ترامپ شد

وزیر اقتصاد تایوان به انتقاد ترامپ واکنش نشان داد و ادعای او را مبنی بر اینکه این جزیره، صنعت تراشه آمریکا را گرفته است، تکذیب کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، کو جیه هوئی، وزیر امور اقتصادی تایوان، روز دوشنبه به خبرنگاران در تایپه گفت: البته تایوان صنعت تراشه را از آمریکا ندزدیده است. تراشه‌هایی که ساخته‌ایم، توسط شرکت‌های آمریکایی سفارش داده می‌شوند که همچنان بالاترین حاشیه سود ناخالص را دارند. ترامپ ممکن است در مورد چنین موضوعاتی، دچار سوء برداش شود و ما آن را روشن خواهیم کرد.

اظهارات ترامپ در مصاحبه‌ای که در ۱۶ ژوئیه در بلومبرگ بیزینس ویک منتشر شد و از تایوان، برای صنعت تراشه‌اش انتقاد کرد، مقامات تایوان و بازارهای  این جزیره را بهم ریخت. نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در این مصاحبه‌ گفته بود: من این مردم را خیلی خوب می‌شناسم. احترام زیادی برای آنها قائل هستم. آنها حدود ۱۰۰ درصد کسب و کار تراشه ما را برعهده گرفتند. تصور می‌کنم تایوان باید به ما برای دفاعش، پول پرداخت کند. می‌دانید ما با یک شرکت بیمه تفاوتی نداریم. تایوان به ما چیزی نمی‌دهد.

ادعاهای مذکور، این نگرانی‌ها را افزایش داد که اگر ترامپ جانشین جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا شود، به اندازه او، به تایوان در برابر حمله چین، کمک نخواهد کرد و تایوان را ازدیدگاه مبادلاتی نگاه می‌کند.

ترامپ گفته بود: تایوان تجارت تراشه ما را از ما گرفت. یعنی ما چقدر احمقیم؟ آنها تمام تجارت تراشه ما را گرفتند. آنها فوق العاده ثروتمند هستند.

از زمان اظهارات ترامپ، مقامات جزیره سعی کرده اند در مورد تلاش‌های تایوان برای حفظ بخشی از روابط خود صحبت کنند. چو جونگ تای، نخست وزیر تایوان، در پاسخ به درخواست ترامپ از تایوان برای پرداخت هزینه حفاظت آمریکا، اظهار کرد: این جزیره هزینه‌های دفاعی را افزایش داده و دوره خدمت اجباری را تمدید کرده است.

نخست وزیر تایوان در ۱۷ ژوئیه گفت: حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان و منطقه هند و اقیانوس آرام، مسئولیت و هدف مشترک ماست.

بر اساس گزارش بلومبرگ، وزیر اقتصاد تایوان همچنین گفت: دولت تایوان قصد دارد یک پارک تجاری در کیوشوی ژاپن، برای کمک به شرکت‌های تایوانی فعال در آنجا، راه اندازی کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل