سامانه حراج سکه بروز رسانی شد/ ویژگی‌های سامانه جدید حراج سکه

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران از عملیاتی و بروز شدن سامانه جدید حراج سکه خبر داد و تغییرات جدید در این سامانه را تشریح کرد.

شانزدهمین جلسه حراج سکه از سوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، روز شنبه (۱۷ شهریور ماه) پس از وقفه زمانی یک ماهه و به دلیل بروزرسانی سامانه حراج سکه، برگزار می‌شود.

در این راستا، اصغر بالسینی – سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران – در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری جلسه جدید حراج سکه، گفت: بعد از جلسه پانزدهم حراج سکه که درتیرماه سال جاری برگزار شد، تا جلسه شانزدهم حراج که مقرر است در روز شنبه (۱۷ شهریور ماه) برگزار ‌شود، یک بازه زمانی وقفه ایجاد شد که علت این مسئله در آن بود که سامانه حراج سکه نیازمند تغیرات و بروزرسانی بود و متعاقب آن در این مدت بروزرسانی سامانه حراج سکه در راستای ارائه خدمات بهتر به متقاضیان سکه، انجام شد.

وی افزود: روز شنبه (۱۷ شهریور ماه) از ساعت ۱۲ الی ۱۵، شانزدهمین جلسه حراج سکه برگزار می‌شود و در این بازه زمانی سه ساعته، امکان ثبت سفارش برای متقاضیان فراهم و بعد از پایان حراج، تا ساعت ۱۷ همان روز، نتایج نهایی حراج سکه، اعلام و منتشر می‌شود.

سخنگوی مرکز مبادله در ادامه به سقف و میزان تعداد سفارش سکه از سوی متقاضیان اشاره کرد و گفت: طبق روال سابق، هر متقاضی می‌تواند تا حداکثر پنج قطعه سکه از انواع تمام، نیم و ربع سکه را ثبت سفارش کند و متقاضیان این اختیار را داشته که به میل خود پنج قطعه از یک نوع سکه یا ترکیبی از سه نوع تمام، نیم و ربع سکه که جمع آن به پنج قطعه برسد را انتخاب کند.

بالسینی خاطرنشان کرد: نوع سکه‌های عرضه شده در حراج ضرب سال ۱۳۸۶ و بدون بسته بندی است با این حال، نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر متقاضی از یک نوع سکه، بخواهد سه قطعه ثبت سفارش و برای مثال یک الی دو قطعه از انواع سکه‌های دیگر سفارس دهد، در این شرایط آن نوع سکه‌ای که قرار است سه عدد از آن سفارش دهد، تنها در یک سفارس فعال یعنی فقط با یک قیمت واحد قابلیت ثبت سفارش دارد و اینگونه نیست که اگر بخواهد برای سه قطعه تمام سکه ثبت سفارش انجام دهد، بتواند برای هر یک از سه قطعه تمام سکه یک نرخ و مبلغ متفاوت سفارش دهد.

زمان و مهلت واریز وجه

وی اظهار کرد: برای حراج روز شنبه، امکان واریز وجه از ساعت ۱۲ ظهر پنج شنبه ۱۵ شهریور ماه تا ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه روز جمعه ۱۶ شهریور امکان پذیر است و متقاضیان صرفا باید تنها در این بازه زمانی، وجه مورد نیاز را برای شرکت در حراج سکه واریز کنند. بنابراین متقاضیان بسته به نوع سفارس سکه‌هایی که مورد تقاضای آنها است، در بازه زمانی ذکر شده امکان واریز وجه داشته و بعد از آن امکان واریز وجه و شرکت در حراج، وجود ندارد.

دیگر لازم به ثبت درخواست استرداد وجه نیست

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا به تغییرات جدید در سامانه حراج سکه اشاهر کرد و گفت: در سامانه جدید حراج سکه که از روز شنبه عملیاتی می‌شود، متقاضیان دیگر نیازمند ثبت درخواست استرداد وجه نیستند. متقاضیانی که برنده حراج سکه می‌شوند، مبلغ خرید سکه از کیف پول آنها برداشت می‌شود و کسانی که در حراج برنده نشده‌اند، سامانه حراج سکه حداکثر تا ۴۸ ساعت پس از پایان جلسه حراج، به صورت سیستمی، مبلغ پرداخت شده از سوی متقاضیان را به حساب آن‌ها، واریز می‌کند. بنابراین، در این مرحله دیگر نیازی به فرایند درخواست استرداد وجه از سوی متقاضیان وجود ندارد و مبلغ پرداخت شده به شماره شبایی که توسط متقاضی ثبت شده است وازیر می‌شود.

بالسینی تاکید کرد: از آنجایی که حراج سکه از نوع حراجی است که با توجه به قیمت و زمان ثبت سفارش اولویت بندی می‌شود (از بالاترین قیمت به قیمت‌های کمتر و با توجه به اولویت زمانی)، متقاضیان باید حتما نسبت به قیمتی که با آن ثبت سفارس خود را انجام می‌دهند، توجه کافی داشته باشند.

با هر کارت اعتباری پرداخت وجه در حراج انجام نشود

وی گفت:‌کسانی که در حراج سکه برنده شده و به هر دلیل سکه خود را دریافت نکنند، تا ۱۸۰ روز تقویمی امکان شرکت در حراج‌های بعدی برای آنها وجود ندارد و قرارداد خرید آنها فسخ می‌شود. همچنین متقاضیان شرکت در حراج حتما توجه داشته باشند که از طریق کارت هدیه، بن کارت، کارت‌های اعتباری مرابحه یا کارت‌های بانکی که دارای شماره شبا نیستند، به هیج عنوان واریز و پرداخت وجه برای خرید سکه انجام ندهند؛ چراکه امکان استرداد وجه به متقاضیانی که در حراج سکه برنده نشده‌اند با توجه به عدم برخورداری این کارت‌ها از شماره شبا، فراهم نیست.

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا  ادامه داد: نکته دیگر اینکه متقاضیان برنده شده در حراج سکه صرفا در شعبه بانکی که در سامانه حراج سکه آن را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند، سکه خود را دریافت کنند و سکه تنها یا به خود شخص متفاضی ارائه می‌شود و یا به کسی که دارای وکالت نامه رسمی برای دریافت سکه باشد.

به بازه زمانی دریافت سکه توجه شود

بالسینی در پایان خاطر نشان کرد: بازه زمانی قانونی دریافت سکه، بعد از برگزاری حراج به صورت مشخص از سوی مرکز مبادله اعلام می‌شود. براین اساس خریدار سکه که در حراج برنده شده است، بعد از دریافت کد رهگیری خود از سوی مرکز مبادله، از هفت روز کاری بعد از حراج سکه تا ۱۴ روز کاری بعد از آن می‌تواند به بانک انتخاب شده برای دریافت سکه مراجعه کند و سقف زمانی بدون هزینه و کارمزد برای خریداران سکه از ۷ الی ۱۴ روز است که هزینه انبارداری به آن تعلق نمی‌گیرد. با این حال تا سقف زمانی ۲۱ روز فرصت وجود دارد که خریداران سکه برای دریافت سکه خود اقدام کنند و پس از ۲۱ روز کاری، در صورت عدم مراجعه برای دریافت سکه، قرار داد خرید سکه آنها فسخ می‌شود و با کسر کامزد و مبلغ جریمه، باقی وجه پرداخت شده از سوی متقاضی، استرداد داده می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل