تصدیگری غیرحاکمیتی برای افزایش بهره‌وری به بخش خصوصی واگذار شود

رئیس بنیاد ملی گندم کاران گفت:اصلاح قیمت محصولات کشاورزی، پرداخت بها محصولات برابر قانون، واگذاری تصدیگری‌های غیرحاکمیتی به بخش خصوصی وفق قانون افزایش بهره‌وری باید ازسوی وزیرجهاد دنبال شود.

علی قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران با اشاره به تأمین امنیت غذایی در گفت‌وگو با مهر عنوان کرد: ما می‌توانیم با برنامه و نقشه راه و حمایت از کشاورزان به عنوان عامل اصلی تولید، بخش اعظمی از نیاز غذایی مردم را در کشور تولید و به امنیت غذایی کمک کنیم.

وی گفت: ضروری است از کشاورز حمایت کرد زیرا آنها هستند که باید بستر تولید محصولات را به درستی آماده کنند و اینکه از نهاده‌های تولید به موقع و به اندازه و البته بهینه استفاده کنند.

دلیری افزود: این بهره برداران هستند که یافته‌های تحقیقاتی جدید را باید اجرایی و عملیاتی کنند و از منابع اصلی تولید یعنی خاک، آب و محیط زیست به درستی استفاده کنند.

وی ادامه داد: بهبود در این بخش با افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات منجر به افزایش تولید می‌شود.

این کارشناس حوزه کشاورزی در توضیح حمایت از بهره برداران عنوان کرد: منظور از حمایت یعنی تأمین به موقع و به اندازه کود، بذر، سم برای تغذیه مناسب گیاهی، جلوگیری از خلأ عملکرد در مبارزه با علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها، اصلاح روش‌های آبیاری و انتقال آن با لوله به دلیل مصرف بهینه آب، توسعه مکانیزاسیون نه فقط تراکتور بلکه به شکل یک بسته کامل در مراحل کشت، داشت و برداشت است.

ایمانی در توضیح بیشتر اظهار کرد: در اختیار قرار دادن تسهیلات ارزان قیمت جهت سرمایه در گردش و سرمایه گذاری در جهت برقی کردن چاه‌ها، خرید ماشین آلات، حفر چاه، تجهیز و نوسازی اراضی از دیگر ضروریات این حوزه می‌توان برشمرد.

وی با بیان اینکه بها دادن به تشکل‌های کشاورزی به عنوان مددکاران ترویجی جهت انتقال تجربه، مهارت به سایر کشاورزان از دیگر اقدامات مهم در حوزه کشاورزی است، تصریح کرد: اصلاح قیمت محصولات کشاورزی، تأمین منابع و پرداخت بها محصولات برابر قانون، واگذاری تصدی‌گری‌های غیر حاکمیتی به بخش خصوصی وفق قانون افزایش بهره‌وری باید از سوی وزیر جهاد کشاورزی دنبال شود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران به تفاوت افزایش قیمت‌ها بین خدمات و محصولات نهایی اشاره کرد و گفت: بین قیمت محصولات و عوامل تولید مثل ماشین آلات، دنباله بندها، کود، بذر، سم باید تناسب وجود داشته باشد؛ اما امسال متأسفانه قیمت محصولات ۱۶ درصد اضافه شد و نرخ کود ۱۳۲ درصد و سایر عوامل هم مثل تراکتور و ادوات و سموم بررسی نرخ‌ها در بازار مشخص می‌کند چقدر تفاوت قیمتی در این خصوص وجود دارد.

وی اضافه کرد: همچنین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست می‌شود نسبت به موضوع یارانه بذر، کود شیمیایی و بیمه محصولات کشاورزی ورود کرده و اهتمام بیشتری داشته باشند.

ایمانی خاطرنشان کرد: اگر این اقدامات عملیاتی شود اعتماد از دست رفته کشاورزان به جهاد کشاورزی بر می‌گردد.

منبع

مهر

خروج از نسخه موبایل