برگزاری کارسوق پردازش داده‌های عظیم در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی

کارسوق پردازش داده‌های عظیم(Big Data)به منظور توانمندسازی دانشجویان و محققان حوزه‌های مختلف در پردازش داده‌های عظیم به همت گروه رایانش تورین، ۲۳ آذر ماه جاری در سالن کنفرانس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی برگزار می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، دکتر پژمان لطفی‌کامران، مدیر طرح پیشبرد تورین ملی با اعلام این خبر گفت: با توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه‌های مختلف و گسترش اینترنت اشیاء، تولید داده به نسبت دهه‌های اخیر رشد نمایی را تجربه می‌کند و نگهداری، پردازش و تحلیل این حجم از داده یکی از دغدغه‌های اصلی متخصصان علوم کامپیوتر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه برای پردازش داده‌های عظیم آشنایی با ابزارهای این حوزه ضروری است، افزود: در این کارسوق دانشجویان و محققان به طور عملی با ابزارهای هادوپ و اسپارک به منظور مدیریت و تحلیل داده‌های عظیم آشنا می‌شوند.

مدیر طرح پیشبرد تورین ملی در ادامه افزود: از برنامه‌های طرح ملی تورین ارائه سرویس داده‌های عظیم در ذیل پرتال این طرح بود که در این کارسوق نحوه استفاده از ابزارهای هادوپ و اسپارک در تحلیل داده‌های حجیم برای استفاده محققان در بستر این پرتال آموزش داده شده و ارائه می‌شود، به طوری که کاربران با استفاده از ماشین مجازی در پرتال بتوانند پردازش‌های مورد نیاز خود را در این بستر دنبال کنند.

وی در این باره افزود: طرح پیشبرد تورین ملی از ابتدای امسال در ذیل گروه پژوهشی رایانش تورین در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به کارفرمایی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری آغاز به کار کرد و ارائه سرویس‌های پردازش و تحلیل داده‌های عظیم از جمله سرویس‌های ذیل این طرح است که در این کارسوق از آن رونمایی می‌شود.

عضو هیات‌علمی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در پایان با تاکید بر ارائه عملی آموزش‌ها در این کارسوق، خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان به شرکت دراین رویداد علمی و فناورانه می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی کارسوق به آدرس https://grid.ipm.ir/workshop مراجعه کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل