صنعت، معدن، تجارت

اقتصاد ایران بالندگی دیگری جز نفت ندارد

یک مقام مسئول با بیان اینکه اقتصاد ایران، بالندگی دیگری جز نفت ندارد، گفت: دفاع مقدس باید در اقتصاد ایران هم بروز کرده و منفعت‌طلبی‌های شخصی و حزبی کنار گذاشته شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هادی پژوهش،معاون سیاسی و امنیتی استاندار فارس در همایش ملی زنان و توسعه گفت: واقعیت این است که کشور با مشکلات و موانعی که پیش روی کسب و کار در اقتصاد است، مواجه شده که البته برخی از آنها، موانعی ریشه دار به حساب می‌آیند و چیزی نیست که امروز ایجاد شده باشد، بلکه برخی از آنها به یک بیماری مزمن تبدیل شده است؛ چراکه اقتصاد ایران، اقتصادی برپایه فروش نفت بوده و بالندگی دیگری جز فروش نفت و هزینه کرد نفت ندارد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار فارس افزود: در کنار مشکل ساختاری که از گذشته وجود داشته، نیاز است که فرهنگ کار و تولید تغییر یابد؛ همانطور که اقتصاد بسیاری از کشورها که از نظر منابع و ظرفیت در شرایط بدتری از ایران قرار دارند، با داشتن جمعیت بیشتر از ایران، توانسته اند شرایط بهتری را در اقتصاد تجربه کنند.

وی تصریح کرد: بسیاری از این کشورها به لحاظ ضریب رفاه، شرایط بسیار بهتری نسبت به ایران را تجربه می‌کنند؛ این در حالی است که ایران با این مشکل مواجه شده که در رابطه با کار، به حداقل‌ها اکتفا کرده و تلاش و کوشش نداریم مگر در شرایط اضطرار قرار گیرد؛ درحالیکه با یک فرهنگ غنی مواجه هستیم که کارآفرینی را می‌ستاید.

به گفته پژوهش، در حوزه ساختاری، مسئولان نظام باید نگاه نو در حوزه برنامه‌ریزی داشته و واقعیت‌ها و شرایط را ملموس‌تر کنند تا بتوان از شرایط کنونی گذر کنیم. البته دستی از غیب نمی‌آید؛ بلکه باید نسخه‌ای بپیچیم که این بیماری مزمن را از اقتصاد ایران، برکند و در درون مردم نیز این تغییر نگرش ایجاد شود؛ یعنی تلاش، کار، کوشش به صورت جهادگونه رخ دهد؛ امروز اگر رکودی در حوزه صنعت است باید برطرف شده و اشکالات بخش تولید نیز رفع گردد.

وی اظهار داشت: اگر در حوزه خدمات و تجارت با مانع مواجهیم، با سخنرانی و صحبت و نشست رفع نمی‌شود؛ این در حالی است که باید با روحیه دفاع مقدس، اقتصاد ایران را هم نجات داده و منفعت‌طلبی‌های شخصی و حزبی را کنار گذاریم، ضمن اینکه ما مسئولان نیز باید بستر لازم را برای این اتفاق فراهم کنند.

معاون استاندار فارس افزود: مسئولیت پذیری زنان به مراتب بیشتر از مردان است؛ به این معنا که در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی بسیار می توان بر روی نقش‌آفرینی زنان حساب باز کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا