انرژی

رکورد انتقال گاز کشور شکسته شد

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران از افزایش ۷.۵ درصدی انتقال گاز در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در ۲۳ آذر سال جاری ۷۴۶ میلیون مترمکعب گاز منتقل شده که نسبت به ۲۳ آذر سال گذشته (انتقال ۶۹۴ میلیون مترمکعب گاز) ۷.۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، سعید توکلی در نشستی که امروز برگزار شد، با بیان اینکه شرکت انتقال گاز از نظر حجم تاسیسات در رتبه نخست آسیا و بعد از آمریکا، روسیه و کانادا در رتبه چهارم دنیا قرار دارد، افزود: در تاریخ ۲۳ آذرماه سال جاری ۷۴۶ میلیون مترمکعب گاز در شبکه انتقال گاز منتقل شده است که در مقایسه با سال گذشته ۵۲ میلیون مترمکعب افزایش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه انتقال گاز پایدار و طبیعی از مهم‌ترین وظایف شرکت ملی انتقال گاز است، افزود: بر اساس چشم‌انداز سال ۱۴۰۴، از ۳۶ هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز فشار قوی به ۴۵ هزار کیلومتر خواهیم رسید و تعداد مراکز بهره‌برداری تا سال ۱۴۰۴، از ۴۰ مرکز به ۷۴ مرکز می‌رسد. همچنین تعداد ایستگاه تقویت فشار از ۷۹ ایستگاه به ۱۳۰ ایستگاه و میزان انتقال گاز از ۲۳۴ میلیارد مترمکعب به ۴۰۰ مترمکعب خواهد رسید.

همچنین بخوانید

توکلی در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین موارد مورد نظر شرکت انتقال گاز رعایت حریم با شرکت‌های ذیربط دیگر است، تصریح کرد: از مهم‌ترین مسئولیت‌های اجتماعی شرکت انتقال گاز، رعایت حریم‌ها است و یکی از دغدغه‌های مهم این است که افراد به صورت غیراستاندارد در حریم خط لوله ساخت و ساز انجام ندهند زیرا هم مجاورین و هم خطوط لوله تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران ادامه داد: در مورد مذکور شرکت انتقال گاز چندین اقدام انجام می‌دهد که آگاه‌سازی، مکانیزه کردن، برگزاری جلسات با وزارتخانه‌ها و ادارات ذیربط رعایت حریم‌های قانونی و … از جمله آنان است.

وی با اشاره به تعداد تجهیزات شرکت انتقال گاز گفت: تعداد ایستگاه‌های تقویت فشار بیش از ۲۸۲ تربو کمپرسور است که ۱۶۲ تربوکمپرسور در سرویس قرار دارند همچنین از ۷۹ ایستگاه تقویت فشار ۵۲ ایستگاه در سرویس قرار دارند.

توکلی با بیان اینکه با استفاده از واحدهای یدک در زمان پیک مصرف پایداری شبکه متناسب با ظرفیت مصرف‌کنندگان رعایت می‌شود، گفت: به‌کارگیری واحد یدک باعث می‌شود شبکه خالی از گاز نماند.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با اشاره به انجام پیگرانی هوشمند گفت: ایران موفق شده پیگرانی هوشمند را در سایز ۱۳۰ اینچ بومی‌سازی کند.

وی ادامه داد: از دغدغه‌های دیگر شرکت انتقال گاز استفاده از روش نوین تعمیرات بدون تخلیه گاز است. از سال گذشته تاکنون بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان با روش‌ تعمیرات، صرفه‌جویی شده است.

توکلی با اشاره به زلزله کرمانشاه گفت: خطوط لوله و تاسیسات شرکت انتقال گاز در حدی مطلوب بود که در زلزله کرمانشاه آسیب ندید و حتی یک مورد خطا در خطوط لوله انتقال گاز مشاهده نشد.  

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران ادامه داد: قبل از فصل مصرف بررسی‌ هایی را در ارتباط با شبکه فشار قوی انجام می‌دهیم و اگر لازم باشد ارتباط و اتصال‌هایی بین خطوط لوله ایجاد می‌کنیم.

وی با اشاره به خطوط لوله سراسری شرکت انتقال گاز گفت: خطوط لوله سراسری شرکت انتقال گاز از قدیمی‌ترین خطوط لوله است که در سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید و جدیدترین خط که خط لوله دامغان- کیاسر و خط ششم سراسری بود، به صورت ایمن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

توکلی ادامه داد: خط لوله دامغان- کیاسر ۳۵ تا ۴۰ میلیون مترمکعب گاز را به شمال کشور منتقل می‌کند و باعث افزایش پایداری شبکه می‌شود.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با اشاره به راه‌اندازی خط ششم سراسری در غرب کشور گفت: این خط گاز پالایشگاه عسلویه و بخشی از پالایشگاه بید بلند را به قسمت‌های شمال غربی کشور منتقل می‌کند که با استفاده از آن می‌توانیم صادرات گاز به نفت شهر و شلمچه را داشته باشیم. بخشی از این خط در سال گذشته و بخش دیگر هم امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: البته قرار است رابطی بین خط پنج و ششم سراسری ایجاد شود. خط پنجم با طول ۵۰۰ کیلومتر برای انتقال گاز ترش راه‌اندازی شده بود که شرکت ملی گاز تصمیم گرفت گاز شیرین را نیز منتقل کند. به همین دلیل خط پنج و شش روی ایستگاه تقویت خط پنجم متصل شدند.

توکلی با اشاره به انتقال گاز طبیعی به نیروگاه‌ها گفت: در چند سال گذشته طبق سیاست وزارت نفت نیروگاه‌ها توانستند از گاز طبیعی بهره‌مند شوند و با تمهیدات شرکت انتقال گاز و انجام اصلاح زیرساخت‌ها از ۴۵ روز به ۲۲ روز در فصل تابستان بین ۱۵ تا ۱۷ درصد از آلودگی مصرف نیروگاه‌ها کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران از افزایش ۷.۵ درصدی انتقال گاز در سال جاری خبر داد و گفت: در ۲۳ آذر سال جاری ۷۴۶ میلیون مترمکعب گاز منتقل شده که نسبت به ۲۳ آذر سال گذشته که ۶۹۴ میلیون مترمکعب گاز منتقل شده بود، ۷.۵ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: انتقال تجمعی گاز نیز تا آخر مهرماه بالغ بر ۱۱۹ میلیارد و ۲۷۶ میلیون مترمکعب بوده است. ظرفیت ذخیره‌سازی گاز در خطوط لوله یک میلیارد و ۱۰۰ مترمکعب و میزان گازهای تولیدشده زیر ۲ درصد است.

توکلی در مورد ظرفیت خطوط لوله برای صادرات توضیح داد: ظرفیت خطوط لوله صادرات به ترکیه ۳۵ تا ۴۰ میلیون مترمکعب و شلمچه و نفت شهر ۲۵ میلیون مترمکعب است به طور کلی نیز شرکت انتقال گاز تا ۸۰۰ میلیون مترمکعب در روز ظرفیت انتقال گاز داخلی دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا