توصیه‌های عالی برای مدیران عالی

فضای کسب و کار از جمله شاخص‌های تعیین‌کننده وضعیت اقتصادی هر کشور است که با استناد به آن می‌توان به بررسی و تجزیه و تحلیل شرایط اقتصادی هر کشور پرداخت. محیط فضای کسب و کار در کشورها هرچه شفاف تر و رقابتی تری باشد منجر به افزایش سلامت اقتصادی کشورها و اتخاذ سیاست های مطلوب شده و روند بهبودی شاخصها ی اقتصادی را در پی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در این راستا بررسی وضعیت شاخص های کسب و کار چه از نظر خرد و چه از نظر کلان و تبیین چالش های موجود می تواند در ایجاد و توسعه فضای کسب و کار در کشور مثمر ثمر باشد.

تاثیر فضای کسب و کار مساعد، بر افزایش جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، ایجاد اشتغال و رشد تولید ناخالص داخلی مشهود است. با وجود این، طی سال‌های پس از اعلام آمارهای جهانی از رتبه ‌بندی فضای کسب و کار در کشورهای مختلف، دیدگاه‌های متفاوتی در زمینه جایگاه کشورمان مطرح می‌شود. این شرایط موجب شده است تا اکنون بهبود فضای کسب و کار با توجه به چالش‌های پیش روی اقتصاد کشور به ضرورتی انکار‌ناپذیر تبدیل شود.

با این وجود به ‌نظر می‌رسد هنوز هم بسترهای مناسب برای ایجاد فضای امن سرمایه‌گذاری و کسب و کار در کشورمان چندان فراهم نبوده و برای رسیدن به جایگاه واقعی اقتصاد ایران در زمینه شاخص فضای کسب و کار، فراهم کردن برخی زیرساخت‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

آنچه مسلم است اصلاح فضای کسب و کار و بهبود شاخص های مزبور در عرصه جهانی نه تنها گامی مثبت و اساسی در جهت تقویت جنبه مشارکت بخش خصوصی در عرصه اقتصاد و ارتقاء سطح اشتغال و تولید در کشور محسوب می شود بلکه به طور قطع از منظر سرمایه گذاران خارجی از جمله ی مهمترین نماگرها برای ورود به کشور میزبان و شرط لازم برای ارتقا و تسهیل جریان ورود فناوری به کشور می باشد.

لذا با توجه به اهمیت بهبود فضای کسب و کار، در این مقاله سعی شده به چند توصیه کاربردی برای مدیران جهت اصلاح امور سازمان تحت امر خود اشاره شود:

 

۱- به کارشناسان ونخبگان سیستم خود هیچگاه فشار وارد نکنید آنها می‌توانند کاری کنند که سیستم شما دچار بیماری هموفیلی شود و با کوچکترین زخمی خونریزی مداوم نماید .

۲- وجه‌ی طلبکارانه داشتن و ندیدن نقاط مثبت کارکنان یک ضعف اساسی است که نوآوری و خلاقیت را می‌میراند.

۳- از ترس اینکه پرسنلتان جایگاه شما را بگیرند اقدام به استخدام افراد ضعیف و غیر حرفه‌ای ننمایید قطعا کارکردن با حرفه‌ای ها مشکلات خاصی دارد ولی به پیشرفت سیستم و پیشرفت شما کمک می‌کند.

۴- به جای ایجاد تفرقه بین کارکنان و ایجاد سیستم‌های جاسوسی به فکر ایجاد اتحاد و نظم بین کارکنان باشید.

۵- در موردی مسایلی که نمی‌دانید تظاهر به دانایی نکنید .گاهی با پرسیدن یک سوال مناسب می‌توانید میزان هوش وسطح فکرتان را به دیگران اثبات کنید.

۶- از کوچکترین افراد مجموعه هم می‌شود چیزهایی یاد گرفت از فرصت‌های یادگیری استفاده کنید.

۷- به پرسنلتان فرصت مناسب برای تفریح بدهید.

۸- استفاده نامناسب از ابزار اخراج باعث ایجاد ناامنی در محیط کار و بالطبع تنزل کیفیت می‌شود.

۹- مدیریت را مایه برتری بر دیگران ندانید. در کارکنان شما افراد زیادی هستند که از شما با استعدادتر در زمینه مدیریت هستند.

۱۰- موفقیت یک مدیر به اتومبیل ، کت وشلوار، ساعت مچی و تجملات نیست.

۱۱- به همه مسایل ورود نکنید گاهی زمان حلال مسایل است.

۱۲- مدیریت را با نظامی‌گری اشتباه نگیرید. در خفقان و فشار هیچ استعدادی رشد نمی‌کند شاید چینی‌ها بتوانند اپل بسازند ولی هیچگاه استیو جابز پرورش نمی‌دهند.

۱۳- اگر از پایین‌ترین سطوح شروع بکار کرده‌اید و پله پله بالا آمده‌اید هیچ کس مناسب‌تر از شما برای آن پست نیست.

۱۴- به جای استخدام سه نفر با حقوق پایین یک نفر با حقوق بالا استخدام کنید یک نفر راضی بهتر از سه نفر ناراضی کار می‌کند.

۱۵- به هر کسی در جایگاه خودش قدرت و اختیار بدهید . به چارت سازمانی احترام بگذارید . و آن را دور نزنید چه به سمت بالا چه به سمت پایین!

۱۶- از استخدام افراد دارای پارتی !!!!!! خودداری کنید. موردی که معمولا در سازمان‌های دولتی و حتی خصوصی هم رعایت نمی‌شود.

خروج از نسخه موبایل