بانک و بیمهطلا و ارز

عدم جبران عقب‌ماندگی دلار از تورم

روز چهارشنبه ۶ بهمن ۹۵، نرخ دلار رسمی ۳۲۳۶.۲ تومان، پوند ۴۰۵۲.۳ تومان و یورو ۳۴۷۳.۹ تومان قیمت‌گذاری شد. در بازار آزاد نیز نرخ دلار ۳۸۱۰ تومان، یورو ۴۲۰۰ و پوند ۴۸۷۰ تومان و سکه طرح جدید یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان معامله شد.

شاخص‌های ماهانه اقتصـادی در آذرماه ۱۳۹۵ که به تازگی توسط اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی منتشر شده، نشان می‌دهد که نرخ دلار از ۳۶۳۹ تومان در آذرماه ۹۴ به تدریج تا مهر ۹۵ روند تقریبا کاهشی داشته و در آبان ماه ۹۵ نیز به ۳۶۴۲ تومان تقریبا به میزان نرخ آذر ۹۴ افزایش داشته است. اما در آذرماه ۹۵ تنها در یک ماه ۶.۱ درصد رشد کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، متوسط قیمت فروش یک دلار امریکا در بازار آزاد تهران در آذرماه ۳۸۶۳.۳ تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۶.۱ درصد و نسبت به ماه مشابه سال ۹۴ نیز ۶.۱ درصد رشد داشته است. به عبارت دیگر، کاهش نرخ دلار در ماه‌های دی ۹۴ تا مهر ۹۵، به دنبال افزایش نرخ ارز در ماه‌های آبان، آذر و دی ۹۵ موجب شد که تنها در آبان ماه، مجموع کاهش نرخ‌های یک سال قبل جبران شده و در آذرماه نیز به تنهایی در یک ماه ۶.۱ درصد افزایش داشته باشد.

بر این اساس، تمام کاهش نرخ دلار در طول دی ماه ۹۴ تا مهر ۹۵ تنها در آبان ماه ۹۵ خنثی شده و نرخ دلار در آذرماه، هم نسبت به ماه آبان ۹۵ و هم نسبت به ماه آذر ۹۴، به صورت یکسان و معادل ۶.۱درصد رشد داشته است. این افزایش ۶.۱ درصدی تا آذر۹۴ اگرچه در مقایسه با تورم کمتر بوده، اما در دی ۹۵ افزایش قابل توجهی داشته و تا ۴۱۰۰ تومان نیز افزایش داشت و به دنبال سیاست‌های بانک مرکزی و کاهش تقاضای فصلی آغاز سال میلادی جدید، درحال حاضر در محدوده ۳۸۳۰ تومان در نوسان است.

بر این مبنا می‌توان گفت که نرخ دلار در یک‌سال اخیر از ۳۵۸۹ تومان در بهمن ۹۴، به ۳۸۳۰ تومان در بهمن ۹۵ رسیده و در این یک‌سال علاوه بر نوسان‌هایی که از ۳۵۰۰ تا ۴۱۰۰ تومان و در یک محدوده ۶۰۰ تومانی داشته، سرانجام به میزان ۶.۷ درصد رشد کرده که باز هم در مقایسه با نرخ تورم نقطه به نقطه ۹.۶ درصدی در دی ماه ۹۵، به میزان ۲.۹ درصد کمتر بوده است.

براین اساس، نگهداری دلار برخلاف این تصور که در سال جاری افزایش نرخ زیادی داشته، در مقایسه با نرخ تورم عملا به‌صرفه نبوده و با توجه به رشد ۶.۷ درصدی یک سال اخیر در مقایسه با تورم نقطه به نقطه ۹.۶ درصدی معادل ۲.۹ درصد زیان به همراه داشته، در حالی که نگهداری سکه طرح جدید که از ۹۶۵ هزار تومان در بهمن ۹۴ به یک میلیون و ۱۸۲ هزار تومان در بهمن ۹۵ رسیده عملا ۲۱۷ هزار تومان معادل ۲۲.۵ درصد سود داشته که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه ۹.۶ درصدی به معنای سود ۱۲.۹ درصدی است.

نرخ دلار در ماه‌های زمستان ۹۴ و ۷ماهه اول ۹۵ به تدریج کاهش یافته و بالاترین نرخ را در دی ماه ۹۴ به میزان ۳۶۷۳ تومان داشته، اما نرخ دلار به تدریج از ۳۶۷۳ تومان در دی ۹۴ به ۳۵۸۹ تومان در بهمن ۹۴ و ۳۴۶۶ تومان در اسفند ۹۴ کاهش یافت و کمترین نرخ خود را با عدد ۳۴۶۶ تومان در یک سال اخیر ثبت کرده است.

در ۷ ماهه اول ۹۵ نیز نرخ دلار به تدریج افزایش یافت و به نرخ ۳۵۹۱ تومان در مهر ۹۵ رسید که باز هم کمتر از نرخ دلار در آذرماه ۹۴ بوده و در آبان ماه ۹۵ به میزان نرخ دلار در آذرماه ۹۴ رسیده است.

اما در آذرماه ۹۵ تحت تاثیر عوامل مختلف داخلی و خارجی از جمله پایان سال میلادی، سفرهای خارجی، پیروزی ترامپ در امریکا، افزایش نرخ بهره در امریکا و عوامل دیگر، نرخ دلار تنها در یک ماه ۶.۱ درصد افزایش داشته است. نکته حایز اهمیت این است که تمام کاهش‌های نرخ دلار در ۱۰ ماه -از دی ۹۴ تا مهر ۹۵- در ماه آبان یک‌باره جبران شده و نرخ دلار از ۳۵۹۱ تومان از مهر ۹۵ به ۳۶۴۲ تومان در آبان ۹۵ رسید که نشان می‌دهد نرخ دلار در آبان ۹۵ نسبت به آذر ۹۴ تقریبا ثابت بوده است. اما در آذرماه ۹۵ و تنها در یک ماه، ۶.۱ درصد افزایش یافت.

 در ۹ماهه اول سال ۱۳۹۵ نیز متوسط قیمت فروش یک دلار امریکا ۳۵۶۸ تومان بوده که نسبت به دوره ۹ ماهه ۹۴ به میزان ۴.۷ درصد افزایش داشته است.

 رشد ۶.۳ درصدی یورو

متوسط نرخ یورو نیز در آذرماه ۱۳۹۵ معادل ۴۱۷۴.۳ تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۴.۴ درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال ۹۴ معادل ۶.۳ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در مقایسه با تورم نقطه به نقطه ۹.۶ درصدی، به معنای زیان ۳.۳ درصدی نگهداری یورو است.

متوسط نرخ یورو نیز در ۹ ماهه اول سال ۹۵ معادل ۳۹۸۶.۳ تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل ۵.۴ درصد رشد داشته است.

نرخ یورو در بهمن ۹۴ نیز ۳۹۷۵ تومان بوده و در بهمن ۹۵ به ۴۲۰۰ تومان رسیده است. در نتیجه معادل ۲۲۵ تومان یا ۵.۶ درصد رشد داشته که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه ۹.۶ درصدی به معنای زیان نگهداری یورو به میزان ۴ درصد است.

 رشد ۲۳ درصدی سکه طرح جدید

متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد شهر تهران در آذر ماه ۱۳۹۵ با طـرح قدیم به یک میلیون و ۱۱۶هزار و ۵۰۰ تومان و بـا طـرح جدیـد بـه یک میلیون و ۱۳۰هزار و ۲۰۰تومان رسـید کـه در مقایسـه بـا مـاه قبـل به ترتیب ۰.۹درصد و ۱.۳درصد و نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۴ بـه ترتیـب ۲۲.۳درصـد و ۲۳.۵درصـد افزایش نشان می‌دهد.

در ۹ماه اول سال ۱۳۹۵ متوسط قیمت فروش یـک سـکه تمـام بهـار آزادی در بـازار آزاد شـهر تهران با طرح قدیم یک میلیون و ۷۹هزار تومان و با طرح جدید یک میلیون و ۸۳ هزار تومان بـود کـه نسـبت بـه دوره مشـابه سال ۱۳۹۴به ترتیب ۱۷.۳درصد و ۱۷.۵درصد افزایش یافته است. متوسط قیمت فروش سکه در دوره‌های مورد نظر برحسب روزشمار محاسبه شده است.

نرخ سکه طرح جدید از ۹۶۵هزار تومان در بهمن ۹۴ به یک میلیون و ۱۸۲هزار تومان در بهمن ۹۵ رسیده و عملا ۲۱۷هزار تومان معادل ۲۲.۵درصد سود داشته که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه ۹.۶درصدی به معنای سود ۱۲.۹درصدی است. شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در آذر ماه ۱۳۹۵ بـه عـدد ۲۵۲.۹ رسید که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال ۱۳۹۴ به ترتیب ۱.۴درصد و ۹.۲درصـد افزایش یافته است. متوسط شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایـران در ۹مـاه اول ساال ۱۳۹۵ به عدد ۲۴۴.۵ رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال ۱۳۹۴ معادل ۸.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی بـرای اسـتان تهـران در آذر مـاه ۱۳۹۵ بـه عـدد ۲۴۱ رسید که نسبت به ماه قبل و مـاه مشـابه سـال قبـل بـه ترتیـب ۱.۵درصـد و ۱۰درصـد افزایش یافته است. متوسط شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی برای استان تهران در ۹ماه اول سال ۱۳۹۵ به عدد ۲۳۱.۸ رسید که نسبت به دوره مشابه سـال قبـل ۸.۶ درصـد افـزایش نشـان می‌دهد.شاخص بهای تولید‌کننده در ایران در آذر ماه ۱۳۹۵ به عدد ۲۳۱.۱ رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال ۱۳۹۴ به ترتیب ۲درصد و ۶.۸ درصد افزایش یافته است. متوسط شاخص بهای تولیدکننده در ایران در ۹ماه اول سال ۱۳۹۵ به عدد ۲۲۲.۲ رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳.۶درصد افزایش نشان می‌دهد.

شاخص بهای کالاهای صادراتی در ایران در آذرماه ۱۳۹۵ به عدد ۲۳۵.۹ رسید که نسبت بـــه مـــاه قبـــل و مشابه سال قبل به ترتیب ۸.۱ رصـــد و ۴/۴درصـــد افزایش یافته است. متوســط شــاخص بهــای کالاهــای صــادراتی در ایــران در ۹مــاه اول ســال ۱۳۹۵به عدد ۲۱۵.۴ رسید که نسبت به دوره مشابه سـال قبـل ۷.۳درصـد کـاهش نشـان می‌دهد.

 شاخص دستمزد کارگران ساختمانی

شاخص دستمزد کارگران ساختمانی در آذر ماه ۱۳۹۵ به عدد ۲۷۴.۷ رسید که در مقایسـه بـا ماه قبل و ماه مشابه سال ۱۳۹۴ به ترتیب ۰.۵درصد و ۸.۵ درصد افزایش داشته است. در این ماه شاخص‌های دستمزد بنا و کارگر ساده ساختمانی به ترتیـب بـه اعـداد ۲۴۴و ۲۵۷.۹ رسـید کـه نسبت به ماه قبل دستمزد بنا ۰.۴درصد افزایش و دسـتمزد کـارگر سـاده سـاختمانی ۰.۲درصـد کاهش و در مقایسـه بـا مـاه مشـابه سـال ۱۳۹۴ بـه ترتیـب ۷.۵درصـد و ۵.۲ درصـد افـزایش داشته است.

متوسط شاخص دستمزد کارگران ساختمانی در ۹مـاه اول سـال ۱۳۹۵ بـه عـدد ۲۶۷.۶ رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۹.۲درصد افزایش نشان می‌دهد. در۹ماه اول سـال ۱۳۹۵ متوسط شاخص‌های دستمزد بنا و کارگر ساده ساختمانی به ترتیب به اعداد ۲۳۹.۸و ۲۵۵.۵ رسـید کـه نسـبت بـه دوره مشـابه سـال ۱۳۹۴ بـه ترتیـب ۷.۶درصـد و ۵.۸ درصـد افـزایش داشته است.

 کاهش سفته و برات فروش رفته

در آذر ماه ۱۳۹۵ حدود ۳.۲۸میلیارد تومان سفته و برات در شهر تهران فروخته شد کـه در مقایسه با ماه قبل ۲۴.۴درصد و نسبت بـه مـاه مشـابه سـال قبـل ۷۴درصـد کـاهش نشـان می‌دهد.در ۹ماه اول سـال ۱۳۹۵ حـدود ۳۱.۶۴میلیـارد تومان سـفته و بـرات در شـهر تهـران فروخته شد که در مقایسه با دوره مشابه سال ۱۳۹۴ معادل ۷۰.۹درصد کـاهش نشـان می‌دهد.

 افزایش سفته و برات واخواست شده

طبق آمار شعبه واخواست دادگستری استان تهران در آذر ماه ۱۳۹۵تعداد ۱.۲هزاربرگ سفته و برات به مبلغی بـالغ بـر ۲۲.۱۴میلیـارد تومان در شـهر تهـران واخواسـت شـد. در ایـن مـاه شاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شـده بـه ترتیـب بـه اعـداد ۷۵.۶ و ۶۳ رسـید که در مقایسه با ماه قبل از لحاظ تعداد ۸۲.۲ درصد و از لحاظ مبلـغ ۱۱.۳درصـد و نسـبت بـه مـاه مشابه سال ۱۳۹۴ از لحاظ تعداد ۳۷درصد و از لحاظ مبلغ ۲۲۹.۸درصد افزایش داشته است.

شاخص متوسط مبلغ یک برگ سفته و برات واخواسـت شـده در آذر مـاه ۱۳۹۵ بـه عـدد۸۳.۴ رسید. عدد شاخص مذکور در آذر ماه ۱۳۹۴ معادل ۳۴.۶ بوده است. در۹ماه اول سال ۱۳۹۵ تعداد ۷.۶هزار برگ سفته و برات به مبلغـی بـالغ بـر ۱۵۴.۱۳میلیــارد تومان در شــهر تهــران واخواســت شـد. در ایــن دوره متوســط شــاخص‌هــای تعــداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعداد ۵۵.۱ و ۴۸.۷ رسید که نسبت بـه دوره مشـابه سال قبل از لحاظ تعداد ۴درصد و از لحاظ مبلغ ۴۸درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص متوسط مبلغ یک برگ سفته و برات واخواست شده در۹ماه اول سال ۱۳۹۵ به عدد ۸۹.۳ رسـید. عـدد شـاخص مـذکور در۹مـاه اول سـال ۱۳۹۴ معـادل ۶۷ بـوده اسـت.

 تعداد و ارزش سهام معامله شده در بورس

در آذر ماه ۱۳۹۵ بالغ بر ۱۵.۱میلیارد سهم به ارزشی حـدود ۳.۳۷هـزار میلیـارد تومان در بـورس اوراق بهادار تهران معامله شد. در این ماه شاخص‌های تعداد و ارزش سهام معامله شده به ترتیب به اعداد ۲۴۸.۳و ۱۷۸.۴ رسید که در مقایسه با ماه قبل به ترتیب ۳۰.۷درصد و ۳۰.۸درصد کاهش و نسـبت بـه ماه مشابه سال ۱۳۹۴ به ترتیب ۶۸ درصد و ۱۰۷.۴درصد افزایش داشته است.

در ۹ماه اول سال بالغ بر ۱۷۹.۶میلیارد سهم به ارزشی حدود ۳۹.۵۷هزار میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار تهران معامله شد. در ایـن دوره متوسـط شـاخص‌هـای تعـداد و ارزش سـهام معاملـه شـده به ترتیب به اعداد ۳۲۷.۲و ۲۳۳ رسید که نسبت به دوره مشـابه سـال ۱۳۹۴ بـه ترتیـب ۵۴ درصـد و ۷۵.۲درصد افزایش نشان می‌دهد.


منبع:اقتصادآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا