انرژی

جهاد دانشگاهی در مرز علم حرکت می‌کند/برای تولید فناوری در صنعت نفت گام‌های موثری برداشته‌ایم

رییس جهاد دانشگاهی در مراسم بهره‌برداری از درایو دور متغیر در مرکز انتقال نفت ری/شاهرود، گفت: جهاد دانشگاهی برای تولید فناوری در صنعت نفت گام‌های موثری برداشته است و امروز در مرز علم حرکت می‌کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، دکتر حمیدرضا طیبی روز سه‌شنبه، ۱۷ بهمن ماه در نشست خبری افتتاح پروژه VFD (سامانه کنترل دور) که به کارفرمایی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران توسط جهاد دانشگاهی علم و صنعت اجرا شده است، اظهار کرد: قبل از انقلاب اسلامی بسیاری از کارشناسان، جوانان و دانشگاهیان از این‌که کشور در زمینه توسعه علمی و فناورانه عقب نگه داشته می‌شد و از پیشرفت خوبی برخوردار نبود، ناراضی بودند؛ لذا بعد از انقلاب اسلامی با وجود روحیه خودباوری که میان مردم وجود داشت، این فکر در دانشگاه‌ها در میان علاقه‌مندان شکل گرفت که ما هم دنبال ایجاد نهادی باشیم که اثبات کند که جوان ایرانی توان تولید علم و فناوری، تجاری سازی و کاربرد آن را دارد و می‌تواند اقتصاد ما متکی بر تولیدات خودمان باشد. از این رو جهاد دانشگاهی در سال ۵۹ شکل گرفت که خوشبختانه تاکنون پروژه‌های خوبی در حوزه‌های مختلفی انجام داده است.

وی درباره فعالیت‌های مختلف جهاد دانشگاهی در سال‌های اخیر اظهار کرد: جهاد در حوزه پزشکی فعالیت‌های بسیار خوبی انجام داده که از شاخص‌ترین آن‌ها مساله سلول‌های بنیادی و پژوهشگاه رویان است، ‌بطوری که پژوهشگاه رویان در مرزهای علم حرکت می‌کند و امروز بسیاری از فعالیت‌هایش تجاری‌سازی شده و در خدمت درمان مردم قرار گرفته است.

همچنین بخوانید

رئیس جهاد دانشگاهی به فعالیت‌های دیگر این سازمان در حوزه فنی و مهندسی همچون ساخت فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی اشاره کرد و افزود: به غیر از حوزه فنی و پزشکی، یکی از زمینه‌هایی که این سازمان از ابتدای فعالیت‌های خود به آن توجه بسیار داشته است،‌ صنعت نفت که به معنای عام آن یعنی گاز، پتروشیمی،‌ پالایش و پخش است و معتقدیم که این صنعت به سبب جامع بودن فناوری‌هایی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند موتور محرک توسعه دانش‌بنیان در صنعت باشد.

طیبی ادامه داد: من افتخار عضویت در جهاد علم و صنعت را دارم و ما از دهه ۶۰ در آن‌جا فعالیت‌های مهمی انجام داده‌ایم. برای مثال در دهه ۷۰ روی شارژرها، دهه ۸۰ روی ساخت دکل حفاری و سیستم برق و کنترل کار کردیم. همچنین دهه ۹۰ نیز پروژه‌هایی همچون مبدل‌های فرکانسی را انجام داده‌ایم و به پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه تولید فناوری‌های مورد نیاز صنعت نفت دست یافته‌ایم.

وی به تولید مواد شیمیایی مانند دمولسیفایر در جهاد دانشگاهی اشاره کرد و افزود: البته در برهه‌ای از زمان، بحث پژوهش در صنعت نفت کند شد، ولی بسیار امیدواریم که با حضور مدیران متعهدی که مسئولیت را بر عهده دارند، مجددا این روند رشد خوبی بگیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی تفاهم‌نامه‌ مطلوبی را با مهندس بیطرف معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری امضاء کرده است و امیدواریم که این تفاهم‌نامه منجر به این شود که جهاد باز هم بتواند اقدامات ارزنده دیگری را در زمینه توسعه فناوری در صنعت نفت ایران انجام دهد.

طیبی تاکید کرد: توان تولید انواع فناوری‌ها در کشور وجود دارد و مهم آن است که در کشور یک سازمان مناسب برای تولید فناوری انتخاب شود.

وی از اشکالاتی که در روند تولید فناوری در ایران وجود دارد، به طولانی بودن زمان تولید فناوری‌ها اشاره کرد و گفت: به هر حال این اشکال باید رفع شود که هم‌زمان تولید فناوری‌ها کوتاه شود و همچنین بعد از تولید فناوری مورد نظر، فناوری تولیدشده مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی در پایان درباره پروژه VFD که به کارفرمایی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و با اجرای جهاد دانشگاهی علم و صنعت توسط محمد فرزی انجام شده است، عنوان کرد: این کار بسیار ارزنده‌ای است که با حمایت صنعت نفت و بویژه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران انجام شده و جزو پیشروترین فناوری‌ها است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا