امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

برنامه دولت در صنعت بذر مشخص باشد/کشور به تنوع بذر نیاز دارد

کرج – نماینده مرکز تحقیقات بین‌المللی کشاورزی در مناطق دیم ایکاردا گفت: باید برنامه دولت در صنعت بذر مشخص شود تا بر اساس برنامه‌ریزی دقیق در این زمینه فعالیت شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، یعقوب صادقیان در کرسی آزاداندیشی پیرامون الحاق ایران به کنوانسیون حمایت از ارقام (upov) که ظهر یکشنبه در دانشکده پردیس کشاورزی دانشگاه تهران برگزار شد، با اعلام اینکه کشاورزان می‌توانند به ارقام بیشتری در بذرهای مختلف دست پیدا کنند، اظهار کرد: درحالی‌که ۸۵ درصد ذرت کشور ایران رقم ۵۰ سال پیش است کشاورز اروپایی به چندین نوع رقم جدید ذرت دسترسی دارد.

نماینده مرکز تحقیقات بین‌المللی کشاورزی در مناطق دیم ایکاردا دستیابی به ارقام جدید بذور مختلف را از مزایای پیوستن به کنوانسیون دانست و تصریح کرد: کشور به تنوع در بخش بذور نیاز دارد چراکه اقلام ۱۰ سال گذشته پاسخگوی نیاز کشور نیست.

همچنین بخوانید

سیاست کلان کشور در صنعت بذر و نهال مشخص شود

صادقیان با اعلام اینکه مادامی‌که سیاست کلان کشور در صنعت بذر و نهال مشخص نشود نمی‌توان گفت عضویت در این کنوانسیون خوب است یا بد، خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی که در ایران در بخش صنعت بذر  فعالیت دارند، نمی‌توانند بدون همکاری با شرکت‌های خارجی موفق باشند.

وی با تأکید بر اینکه دولت خواهان سرمایه‌گذاری در صنعت بذر است لذا باید سیاست کلان کشور در این بخش مشخص شود، ادامه داد: باید برنامه دولت در صنعت بذر مشخص شود تا بر اساس برنامه‌ریزی دقیق در این زمینه فعالیت کرد.

نماینده مرکز تحقیقات بین‌المللی کشاورزی در مناطق دیم ایکاردا در ادامه با اشاره به اینکه باید به سمت تولید علم کاربردی حرکت کنیم، تأکید کرد: صنعت بذر به‌صورت زنجیره‌ای است؛ بذر باید در داخل کشور تولید و بومی‌سازی شود تا شاهد بهبود شرایط کنونی باشیم.

۲۰۰ شرکت بذر در کشور وجود دارد که اغلب مشغول واردات هستندصادقیان همچنین بابیان اینکه زمینه فعالیت شرکت‌ها در صنعت بذور باید فراهم شود در ادامه با اشاره به اینکه شرایط اقلیمی کشور سبب خواهد شد در آینده بذور کنونی مورداستفاده کشاورزان قرار نگیرد لذا باید به سمت فنّاوری‌های روز و نوین دنیا حرکت کنیم، اظهار کرد: ایجاد ارتباطات بین‌المللی در این بستر بهبود شرایط را بیش‌ازپیش ممکن خواهد ساخت.

همچنین ولی‌الله محمدی عضو هیئت‌علمی گروه زراعت دانشگاه تهران بابیان اینکه در حال حاضر ۴۰۰ هزار فارغ‌التحصیل کشاورزی بیکار در کشور وجود دارد که می‌تواند با تکیه‌بر این ظرفیت در بخش صادرات بذر وارد عمل شد، گفت: ۲۰۰ شرکت بذر در کشور وجود دارد که اغلب مشغول واردات هستند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا