صنعت، معدن، تجارت

مغفول ماندن بخش خصوصی در اقتصاد ایران

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه گفت: بخش خصوصی یک بحث مغفول مانده در اقتصاد کشور است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، احمد علیرضا بیگی در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: این بخش اغلب به واسطه سهم عمده دولت در اقتصاد امکان بروز و ظهور پیدا نمی کند و لاجرم اقتصاد بصورت یک پدیده غیر واقعی خود را در جامعه نشان می دهد.

وی همچنین اظهارداشت: بدیهی ترین نقطه تجلی این مهم اتفاق هایست که در حوزه ارز کشور رخ می دهد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر دولت تعیین کننده نرخ ارز در کشور است که آنهم با نوسانات بسیاری مواجه بوده و به هیچ وجه قابل ثبات نیست.

وی در ادامه افزود: علی رغم تمامی شعارها اقتصاد ایران هنوز به یک اقتصاد مردم پایه تبدیل نشده و همچنان متکی بر اقتصاد دولتی است.

بیگی ضمن اشاره به این جمله که سهم بخش خصوصی در اقتصاد بسیار ناچیز است، اظهارداشت: بحث خصوصی سازی یکی از مقوله های مهم در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه ایران است و اهدافی چون رقابت و کارایی اقتصادی، افزایش بازدهی سرمایه گذاری، استفاده بهینه از امکانات و غیره را دنبال می کند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود کارنامه ترکیه در بحث صادرات را بسیار درخشان توصیف کرد و گفت: بخش عمده صادرات این کشور شامل صنعت گردشگری، تولیدخودرو و قطعات مرتبط با این حوزه است.

وی افزود: در سال ۲۰۱۷ میلادی تعداد گردشگران خارجی به ترکیه با بیش از ۲۷ درصد افزایش به ۳۲.۴ میلیون نفر رسیده و درآمدی افزون بر ۲۶.۲ میلیارد دلاری را نصیب ترکیه کرده است.

بیگی تصریح کرد: درآمد ترکیه از صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۸ میلادی با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته به رقم ۵۱ تا ۵۲ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی گفت: ترکیه رقم قابل توجهی برای واردات خودرو اختصاص داده شاید به همان اندازه حتی بیشتر از محل صادرات خودرو و قطعات مرتبط در این حوزه توانسته کسب درآمد کند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه افزود: تمامی این موفقیت ها منوط به اهتمامی که برای حمایت از تولید داخل در ترکیه انجام می شود ضمن اینکه شرایط برای یک اقتصاد واقعی شکوفا در این کشور مهیاست.

وی در ادامه این مصاحبه رادیویی اظهارداشت: صادرات این کشور در سال گذشته میلادی با ۱۰.۵ درصد رشد به ۱۶۰ میلیارد دلار رسید.

بیگی گفت: هدف کشور ترکیه تا پایان سال جاری میلادی رسیدن به صادرات بیش از ۱۷۰ میلیارد دلار است.

وی افزود: رشد صادرات در ترکیه از رهگذر تقویت بخش خصوصی و همینطور ایجاد زیرساخت های لازم در حوزه قوانین، مقررات و امکانات نرم افزای اتفاق افتاده است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه تصریح کرد: دولت در ترکیه به عنوان داور و تنظیم کننده امور نقش آفرینی می کندو تمامی فعالیت های اقتصادی در گرو تلاش و اهتمام بخش خصوصی است.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و فرزانه صادقیان» با هدف ارائه یک تصویر بزرگ‌تر و کامل‌تر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا