بورسبورس اوراق

شاخص مجددا کانال ۹۷هزار واحد را از دست داد/ کم‌رمقی بورس زیر سایه سنگین جذابیت بازارهای موازی

 

بازار سرمایه اولین روز جدی کاری خود در سال جاری را قرمز رنگ به پایان رساند تا دماسنج بازار با عقبگرد ۳۷۰ واحدی برای دومین بار در طول یک ماه گذشته به کانال ۹۶ هزار واحد بازگردد.

به گزارش آرمان اقتصادی، شاخص کل، حال و هوای اولین روز هفته در تالار شیشه‌ای را ابری وبارانی گزارش کرد. با اتمام تعطیلات دوره‌ای سال نو و آغاز به کار جدی فعالان بازار سرمایه اما همچنان بازار در کم حجمی و بی رمقی به سر می‌برد که به عقیده کارشناسان دلیل اصلی رنگ باختن این روزهای بورس، پُررنگ شدن جذابیت بازارهای هم ارز مالی از جمله طلا و دلار است.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان معاملات امروز بورس، شاخص کل با تنزل ۳۷۰ واحدی (افت ۰.۳۸ درصدی) به رقم ۹۶ هزار و ۷۷۹ واحد بازگشت. شاخص هم وزن هم  تقریبا مشابه با شاخص کل روند نزولی خود را ادامه داد و با افت ۶۰ واحدی (کاهش ۰.۳۶ درصدی) به پله ۱۷ هزار و ۲۷۲ واحد رسید.

در این بین ۶۴۶ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۴۴ میلیارد تومان در ۵۳ هزار نوبت دست به دست شد که از این میزان تنها ۹۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

ترین های بازار

اما در بین گروه های مهم صنعت، سه گروه خودرویی، فلزات اساسی و بانکی ها بیشترین ارزش معاملات را داشتند. همچنین از نمادهای شاخص ساز نیز «فولاد»، «تاپیکو» و «شتران» هرکدام به ترتیب ۱۰۵، ۶۹ و ۴۰ واحد شاخص را تضعیف کردند. اما در سوی مثبت های کم رنگ نمادهای «جم»، «فملی» و «اخابر» هرکدام به ترتیب ۷۲، ۵۷ و ۳۱ واحد از افت بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

اما این طور که از کلیت بازار به نظر می‌رسد، این بار اقبال سهامداران با گروه های مطرح بورسی از جمله خودرویی و فلزات اساسی نبود و معاملات کم حجم  اکثر نمادهای این گروه ها خبر از نبود خریداران قوی داشت. همچنین به نظر می‌رسد بخت امروز بیشتر با گروه قند و شکر و انبوه سازی همراه بود. از این رو شاهد شکل گیری تقاضاهای جدید در اکثر نمادهای گروه های مذکور بودیم. از طرفی دیگر بررسی رفتار حقیقی ها در بورس نشان از تغییر مالکیت ۸ میلیارد تومانی به حقوقی ها دارد که بیشتر این واگذاری ها در نمادهای «وبصادر» و «کگل» و «خودرو» اتفاق افتاد.

کدالی های بااهمیت

در گروه فلزات اساسی شرکت آلومینیوم ایران گزارش عملکرد اسفندماه خود اعلام کرده است که طبق آن ۱۵۹ میلیارد تومان فروش محصول داشته است و پوشش ۱۱ درصدی را در این ماه نشان می‌دهد. گفتنی است مبلغ کل فروش این شرکت برای سال گذشته یک هزار و ۴۱۶ میلیارد تومان بوده است.

گزارش نسبتا مناسب دیگر امروز مربوط به «غبهنوش» بود. شرکت بهنوش ایران در گزارش اسفندماه خود مبلغ فروش را ۴۵.۵ میلیارد تومان اعلام کرده است. گفتنی است این رقم برای کل سال گذشته ۴۰۹ میلیارد تومان گزارش شده است که پوشش ۱۱ درصدی فروش را برای آخرین ماه سال نشان می‌دهد.

اما در گروه خودرویی شرکت رینگ سازی مشهد گزارش عملکرد اسفندماه خود را در کدال منتشر کرد که مطابق با آن شرکت در این ماه تنها ۲۸میلیارد تومان فروش داشته است. گفتنی است رقم کل فروش برای سال گذشته در این شرکت ۳۷۵ میلیارد تومان گزارش شده است که نشان دهنده پوشش ۷ درصدی بودجه فروش در ماه مذکور است.

نیم نگاهی به گروه خودرو

در گروه خودرویی امروز نیز همانند روز چهارشنبه شاهد افت شاخص بودیم که یکی از علل آن صف فروش در نماد «خکاوه» بود که چرخش ۱۸۰ درجه‌ای از صف خرید در روز پایانی هفته گذشته را نشان می‌داد. موضوع قابل توجه در شرکت سایپا دیزل گزارش های عملکرد ماهانه شرکت است به این صورت که شرکت در طی ۹ ماهه اول سال ۹۶ در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان فروش داشته است. اما در طول سه ماه پایانی سال فروش در حدود ۱۶۲ میلیارد تومان به ثبت رساند که در طی این سه ماه نیز از دی ماه تا اسفند ماه روندی رو به رشد را نشان می‌دهد. البته این نوع عملکرد مختص امسال نبوده و در سال های گذشته نیز تکرار شده است.

 از طرفی هم موضوع دیگری که همچنان در کنار نماد هایی همچون «خکاوه» و «خاور» به چشم می‌خورد، طرح تایید شده نوسازی ناوگان حمل و نقل توسط دولت است. «خاور» نیز با گزارش مناسب اسفند ماه خود توانست ۱۱۷ میلیارد تومان فروش را رقم زند. با توجه به تعدیل منفی اخیر این شرکت و کاهش بودجه تعیین شده از ۹۶۱ میلیارد تومان به ۶۲۲ میلیارد تومان این شرکت در طول ۱۲ ماه سال ۹۶، ۷۵ درصد از مبلغ فروش خود را محقق کرده است.

در طرف دیگر نماد «خودرو» نیز گزارش مناسبی را راهی بازار کرد. شرکت در اسفند ماه با فروش بیش از دو هزار و۳۲۴ میلیارد تومانی مواجه بود که در مجموع ۱۲ ماه مبلغ فروش ۲۲ هزار و ۸۶۳  میلیارد تومانی را از آن خود کرد. با این حساب اگر فروش کل قطعات را از پیش بینی شرکت کم کنیم شرایط مناسبی از عملکرد شرکت پدیدار می‌شود البته اگر ابر هزینه های مالی اجازه درخشیدن بدهند. البته گفتنی است با توجه به رشد تقاضا در ماه های پایانی به ویژه روز های پایانی سال افزایش مقداری و مبلغی فروش دور از انتظار نبود.

از گوشه و کنار بازار

امروز همچنین شاهد انتشار خبر نرخ های پیشنهادی از سوی وزارت صنعت برای سه محصول پایه فولاد، شمش آلومینیوم و کاتد مس بودیم. فرمول های ارائه شده که حاکی از کاهش قیمت ها برای ایجاد تعادل و عدم افزایش قیمت در صنایع پایین دستی محصولات مذکور است، تحلیل های متفاوتی را از منظر کارشناسان ارائه می‌دهد. اما مهم ترین نتیجه این مدل قیمت گذاری، نهایتا نه به سود صنایع بالادستی و نه صنایع پایین دستی خواهد بود و این طور به نظر می‌رسد که با ایجاد فضای آربیتراژی، زمینه را برای رانت خواری و سوء استفاده دلالان فراهم خواهد کرد.

دیگر خبر امروز، واگذاری سهام شرکت بورس اوراق بهادار به تعداد ۲۴ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۹۹۴ سهم معادل ۱.۶۶ درصد از طرف شرکت کارگزاری آگاه به صورت یکجا ونقد به قیمت پایه هر سهم ۷۵۰ر۳ ریال در نماد «کبورس۴» بود.

اما در بازارهای جهانی هفته گذشته فلزات رنگین کم ‌تحرک و شاخص ‌های عمده سهام همچنان تحت تأثیر فضای دلهره‌آور جنگ تجاری میان آمریکا و چین تحت‌فشار نزولی قرار داشتند. در بازار فولاد چین پس از تلاطم هفته‌های گذشته، قیمت‌ها، ریزش‌های پیشین را جبران کردند. محدودیت‌های تولید فولاد در چین تا مرز ۵۰ درصد  و کم اثر دانستن افزایش تعرفه‌ها بر قیمت‌ها باعث بازگشت سریع قیمت‌ها شد. اما در بازار داخلی همچنان شاهد کاهش قیمت در نمادهای فولادی از جمله فولاد مبارکه به دلیل نبود تقاضای قوی برای عبور از مقاومت ۳۰۰ تومانی هستیم.

نگاهی به فرابورس

آیفکس برای چهارمین روز متوالی قرمز رنگ به کار خود در معاملات ادامه داد و با افت ۹.۹ واحدی (کاهش ۰.۸۹ درصدی) در ارتفاع یک هزار و ۹۶ واحد  آرام گرفت. در این بازار نیز ۱۵۱ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۶۱ میلیارد تومان دست به دست شد که از این میزان تنها ۲۵ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت.

دو نماد پتروشیمی مطرح این بازار یعنی «مارون» و «زاگرس» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس تحمیل کردند اما در سمت مثبت های ضعیف فرابورسی، «شرانل» و «حریل» تا حدی از رنگ قرمز آیفکس کاستند.

از اخبار مهم این بازار می‌توان به پیشنهاد افزایش سرمایه «میدکو» اشاره کرد. در این خصوص هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه پیشنهاد افزایش سرمایه از دو هزار و ۳۷۶ میلیارد  تومان به سه هزار و ۶۰۰ تومان را به مجمع عمومی فوق العاده این شرکت داد. گفتنی است این افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی قرار است انجام پذیرد.

منبع
اقتصادی آنلاین- مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا