بورسبورس اوراق

معاملات آتی در ایران فاقد مقررات قانونی

یک استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی گفت: معاملات آتی در ایران مقررات قانونی مشخصی ندارد ولی بازار سلف از وجود قوانین و مقررات بهره مند است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سیاوش غیبی پور در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد ضمن پاسخ به این پرسش که آیا بازار سلف ارزی در ایران مسبوق به سابقه است، افزود: خرید سلف در بازارهای سنتی کشور در حوزه محصولات کشاورزی و دامی رایج است.

وی همچنین اظهارداشت: این بحث هم دارای قواعد شرعی و هم مسبوق به سابقه است.

این استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی با بیان اینکه معادل جهانی خرید سلف بحث بازارهای آتی یا معاملات آتی است، گفت: خرید سلف شرایط خاص، محدود و مشخصی دارد اما سطح معاملاتی آتی در بازار هایی مانند نفت، طلا و سهام از سطح سلف خری در بازارهای سنتی کشور بسیارگسترده تر است.

وی در ادامه ضمن اشاره به چهار جزء یک بازار آتی افزود: نوع جنس، محل تحویل، سررسید و پرداخت درصدی به عنوان پیش پرداخت از جمله این موارد است.

غیبی پور تصریح کرد: ملزومات بازار آتی نیز شامل اتاق داوری، داشتن مقررات قانونی مشخص، همخوانی مقررات داخلی با مقررات جهانی و همینطور مقررات فقهی و شرعی است.

یک کارشناس امور بانکی نیز در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد در پاسخ به این پرسش که آیا بازار سلف ارزی در ایران مسبوق به سابقه است، گفت: چنین بازاری بصورت کلاسیک در کشور وجود نداشته ولی بصورت غیر رسمی در بخش های خصوصی متداول بوده است.

سید عبدالخالق سجادی افزود: سلف ارزی یک بحث بسیار مهم در اقتصاد دنیاست از اینرو ضرورت دارد این بازار با ایجاد زیرساخت های لازم اعم از سخت افزاری و نرم افزاری در کشور راه اندازی شود.

وی همچنین با اعلام اینکه سلف ارزی برای پوشش ریسک ناشی از بازار ارز طراحی شده است، اظهارداشت: راه اندازی بازار مزبور از سال های گذشته در کشور مطرح بوده ولی لزوم اجرای این بحث امروز بیشتر نمایان شده است.

این کارشناس امور بانکی ادامه داد: راه اندازی بازار سلف ارزی نیاز به تدوین قوانین متعدد و ایجاد بسترهای لازم است.

یک کارشناس دیگر در حوزه اقتصادی هم در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد افزود: «معامله سلف ارزی» و «قرارداد سلف» دو مقوله متفاوت از یکدیگر هستند که باید از هم تفکیک شوند.

حسن حسن خانی افزود: معامله سلف عبارت از قراردادخرید و فروش مقدار معین کالا به تاریخ مشخص در آتی است.

وی تصریح کرد: قرارداد سلف شامل موافقت نامه بین دو گروه یا دو شخص برای خرید و فروش هر نوع ارزی و تحویل در آینده می باشد.

این کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به دوتعریف از ربا یعنی معاوضی و معاملی یادآورشد: این دو تعریف در مورد قراردادهای سلف و معاملات سلف ارز مصداق پیدا نمی کند چرا که قرارداد سلف یک قراداد با سررسید آتی و معامله سلف یک خرید حق تقدم است.

برنامه «رهیافت» کاری از گروه کسب و کار شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۲۰ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و محمد جوادی نژاد» با هدف تبیین و تحلیل ابعاد مختلف یکی از مهمترین موضوعات روز در حوزه اقتصاد بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا