امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تولید ۲۲ میلیون تن انواع محصولات باغی

 

استادیار بخش تحقیقات ماشین ها و مکانیزاسیون کشاورزی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی از تولید سالانه ۲۲ میلیون تن انواع محصولات باغی اعم از گلخانه ای و سردرختی در کشور خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،عادل واحدی در برنامه «شاخه های طلایی» رادیو اقتصاد افزود: تولید محصولات باغی امروزه سهم عمده ای در تامین معیشت جامعه، امنیت غذایی، تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع تبدیلی و فرآوری، اشتغال افزایی، توسعه پایدار اقتصادی و غیره در کشور دارد.

همچنین بخوانید

وی ضمن اشاره به وجود ۲.۵ میلیون هکتار باغ میوه در سطح کشور اظهارداشت: از این میزان ۱.۵ میلیون هکتار بصورت سنتی و یک میلیون هکتار بصورت مکانیزه است.

استادیار بخش تحقیقات ماشین ها و مکانیزاسیون کشاورزی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی گفت: خوشبختانه ایران در تولید انواع محصولات باغبانی از وضعیت خوبی در سطح دنیا برخوردار است.

وی همچنین افزود: قرارگیری ۱۰ محصول باغی کشور در رتبه های یک تا ۱۰ جهانی گواهی صادق بر این مدعاست.

واحدی تصریح کرد: سالانه بخش عمده ای از محصولات باغی ایران اعم از زعفران، پسته، سیب، کیوی، کشمش، خرما و مرکبات روی ریل صادرات قرار می گیرد.

وی در ادامه میزان ارزآوری صادرات محصولات باغی را سالانه سه میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد زعفران دنیا از طریق ایران تامین می شود.

استادیار بخش تحقیقات ماشین ها و مکانیزاسیون کشاورزی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی ضمن اشاره به اینکه باغبانی یکی از زیربخش های مهم بخش کشاورزی است، افزود: سبزیکاری، میوه ها و دانه دارها، نهالکاری، چمن کاری، گل و گیاه زینتی، گلخانه، گیاهان دارویی، محوطه کاری همه و همه در این بخش جای می گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: عمده ماشین آلات مورد استفاده در بحث مکانیزاسیون باغبانی کشور می توان به اره ها، خردکن های چوب، هرس کن ها، سم پاش ها، ماشین ها و تجهیزات نهالستان، ماشین های نگهداری چمن، تجهیزات مورد استفاده در گلخانه ها، تراکتورهای باغبانی و غیره اشاره کرد.

واحدی اضافه کرد: بطور کلی در بحث مکانیزاسیون باغبانی در قسمت خاک ورزی، سم پاشی و نهالکاری مشکل خاصی وجود ندارد به عبارتی ۳۵ تا ۵۵ درصد عملیات مرتبط با این حوزه ها بصورت مکانیزه انجام می شود.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: در حال حاضر عمده مشکلات مرتبط با بحث مکانیزاسیون باغبانی در مملکت به حوزه عملیات برداشت محصول برمی گردد.

استادیار بخش تحقیقات ماشین ها و مکانیزاسیون کشاورزی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی افزود: هم اکنون درجه مکانیزاسیون بخش برداشت محصولات باغبانی کشور تنها ۱۵ درصد است.

به گزارش آرمان اقتصادی، برنامه «شاخه های طلایی» کاری از شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که جمعه ها ساعت ۷ صبح به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «مهدی شیار» با هدف بررسی آخرین دستاوردهای مراکز تحقیقاتی علمی کشور در حوزه باغبانی و معرفی توانمندی های این حوزه، چالش ها، معضلات و راهکارهای درست علمی در خصوص ارائه نظریه های جدید باغبانی و استفاده مناسب از آب در این حرفه و معرفی چهره های برتر در حوزه باغبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد..

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا